Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2024905_0001.png
5. marts 2019
J.nr. 2019 - 1429
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 247 af 7. februar 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om behovet for en generel opdatering af spillovgivningen, til skatteministeren
2024905_0002.png
Spørgsmål
Mener ministeren, at der er behov for en generel opdatering af spillovgivningen, og her-
under konkret om definitionen af ”gevinst” bør opdateres, så det både kan forstås som
økonomisk gevinst, følelsesmæssig gevinst og gevinst i form af øget social status, således
som Johan Eklund, psykolog hos Center for Ludomani, foreslår? Der henvises til artiklen
”Forbudt i udlandet: Nu kan populær spil-trend snart blive ulovlig i Danmark”
bragt på
dr.dk den 6. februar 2019.
Svar
Ifølge dansk lovgivning er et spil omfattet af spillelovens krav om tilladelse, hvis der er et
indskud, et element af tilfældighed og muligheden for en gevinst. Såvel indskud som ge-
vinst skal have en økonomisk værdi.
Hvis definitionen af gevinst i spilleloven ændres, således at det dækker over en følelses-
mæssig gevinst og gevinst i form af øget social status, som Johan Eklund foreslår, vil for-
mentlig alle spil med tilfældighed fremover være omfattet af spilleloven, hvis de spilles
med et indskud.
Der vil i mange tilfælde være tale om spil, som ikke traditionelt har været anset som
gambling (pengespil) og dermed spil om penge, fx væddemål, skrabespil, gevinstgivende
spilleautomater og kasinospil som roulette.
En ændring af gevinstbegrebet, så det dækker en følelsesmæssig gevinst eller øget social
status vil også stille store krav til en objektiv definition af de pågældende begreber, der i
deres natur er meget subjektive. Herunder forekommer det umiddelbart meget svært at
dokumentere, hvorvidt der er tale om en følelsesmæssig gevinst eller en gevinst i form af
øget social status. I forhold til afregning af spilafgiften vil et sådan forslag heller ikke
kunne fungere sammen med opgørelsen af bruttospilleindtægten (BSI
indskud minus
gevinst). BSI’en danner grundlag for afregning af afgiften
og gebyret for tilsynet, og som
udgangspunkt må en følelsesmæssig gevinst eller øget social status værdiansættes til 0 kr.
Det er derfor min holdning, at det vil være uhensigtsmæssigt at ændre gevinstbegrebet i
spillelovgivningen, således at det kommer til at omfatte en følelsesmæssig gevinst og ge-
vinst i form af øget social status.
I det omfang at der er et ønske om, at gaming og dermed computerspil reguleres efter an-
dre regler end i dag, mener jeg ikke, at det bør ske via spillelovgivningen, men via en sær-
lig lovgivning på området.
Som en del af spilaftalen fra juni 2018 mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Fol-
keparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti (Aftale
om nye tiltag mod spilafhængighed og
justering af spilaftale)
blev det besluttet at igangsætte et forskningsprojekt om unges forhold
til gaming, herunder omfanget af unges afhængighed af gaming.
Når resultatet af dette forskningsprojekt foreligger, vil jeg vende tilbage til aftaleparterne
bag spilaftalen med henblik på evt. drøftelser af regulering på området.
Side 2 af 2