Ministeren bedes redegøre for den samlede virkning på Gini-koefficienten af følgende initiativer:
- Kapital- og aktieindkomst beskattes som lønindkomst, jf. svar på SAU alm. del – 246 (folketingsåret 2017-18).
- Forhøjelse af personfradraget med 10.000 kr. for indkomster op til 300.000 kr. aftrappet fuldt ud ved 350.000 kr., jf. svar på SAU alm. del – spørgsmål 506 (folketingsåret 2017-18).
- Indførsel af en formueskat på 1 pct. for formuer over 3 mio. kr., jf. svar på SAU alm. del – spørgsmål 526 (folketingsåret 2017-18).
- Fjernelse af fradragsretten i topskatten for arbejdsmarkedsbidraget, jf. svar på SAU alm. del – 249 (folketingsåret 2017-18).
- Indførsel af ekstra topskattetrin på henholdsvis 5 pct. ekstra ved indkomst over 1 mio. kr., yderligere 5 pct. ekstra topskat ved indkomst over 2 mio. kr. og slutteligt yderligere ekstra 5 pct. for indkomster over 3 mio. kr. Beskatningen skal både indeholde lønindkomst, kapitalindkomst og aktieindkomst, jf. SAU alm. del – spørgsmål 232.
- Fjernelse af fradragsretten i topskatten for pensionsindbetalinger, hvor man samtidigt undtager udbetalingerne fra pensioner i topskattegrundlaget, jf. SAU alm. del – spørgsmål 207.
- Fjernelse kontanthjælpsloft, integrationsydelse og 225-timersregel, ungeydelsen, den fremadrettede mindreregulering af overførselsindkomsterne (pba. 2012-skattereformen) samt fjernelse af den fremadrettede mindreregulering af SU’en, jf. SAU alm. del – spørgsmål 206.
Ministeren bedes redegøre for både den samlede virkning af planen på Gini-koefficienten og virkningen af de enkelte elementer. Dette bedes opgjort både med og uden adfærd.
Dato: 31-01-2019
Status: Endeligt besvaret
Emne:
beskatning af aktier