Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2023292_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
28. februar 2019
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 242 (Alm. del) af 31.
januar 2013 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor stor en del af de forventede gevinster for de forskellige
familietyper ved at udfase i PSO’en, der blev realiseret i 2018? Og kan ministeren
så vidt muligt oplyse, hvor stor en del af gevinsten, der kommer i form af ned-
væltning og overvæltning fra virksomhederne?
Svar
Med
Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften
fra november 2016 flyttes PSO-udgifterne
til vedvarende energi mv. gradvist fra den forbrugerbetalte PSO-tarif til finanslo-
ven, og PSO-afgiften afskaffes gradvist fra 2017 og frem mod 2022. I 2017 over-
flyttes 1,0 mia. kr., i 2018 overflyttes yderligere 0,5 mia. kr., i 2019 yderligere 0,5
mia. kr., i 2020 yderligere 1,2 mia. kr. og i 2021 yderligere 1,0 mia. kr. Udgifterne
til vedvarende energi afholdes således fuldt ud over finansloven i 2022 og dermed
vil PSO-systemet være fuldt afviklet 1. januar 2022.
I 2018 finansieres 1,5 mia. kr. af PSO-udgifterne således over finansloven i stedet
for gennem PSO-tariffen som følge af
Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften
fra no-
vember 2016, jf. også Energistyrelsens
Specifikation af PSO-tariffen 4. kvartal 2018.
1
Det skal dog bemærkes, at der forekommer udsving i udgifterne til de støtteord-
ninger til vedvarende energi mv., der flyttes til finansloven såvel som de udgifter,
der fortsat afholdes indenfor PSO-systemet. Energistyrelsen fastsætter PSO-
tarifferne kvartalsvis forud, på baggrund af skøn for markedspriser på el og gas
samt produktionen af VE-el og biogas. Hvis fx de realiserede markedspriser afvi-
ger fra de forventede priser, vil omkostningerne til støtte i PSO-systemet alt andet
lige afvige fra indtægterne i PSO-systemet, og der opstår en akkumuleret over-
eller underdækning, som indregnes i de kommende kvartalers PSO-tarif. Derfor
vil der forekomme udsving i PSO-tariffen frem til PSO-systemet er fuldt udfaset
fra 2022. Ligeledes vil der være udsving i de udgifter, der flyttes til finansloven, og
som derfor kan afvige fra det indbudgetterede.
1
https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Statistik/baggrundsnotat_vedr._pso-tarif_for_4._kvartal_2018.pdf
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 242: Spm. om, hvor stor en del af de forventede gevinster for de forskellige familietyper ved at udfase i PSO'en, der blev realiseret i 2018, til finansministeren
2023292_0002.png
Side 2 af 4
Den gradvise udfasning af PSO-afgiften øger familiernes rådighedsbeløb.
Tabel 1-6
viser fremgangen i det reale rådighedsbeløb efter udgifter til forsyning for seks
familietyper i 2018 og 2025 og opdelt på direkte virkning, indirekte virkning
(overvæltning af umiddelbar lempelse for erhverv til husholdningerne) samt pro-
duktivitetsvirkning af udfasning af PSO-afgiften foruden virkningerne af forsy-
ningsinitiativerne og finansieringselementerne i
Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften.
Den samlede PSO-aftale skønnes at øge en typisk LO-families rådighedsbeløb
med ca. 700 kr. i 2018 og 2.500 kr. i 2025,
jf. tabel 1.
Målt i kroner og øre opnår
højtlønnede familier den største stigning i rådighedsbeløbet. Opgjort i procent af
den disponible indkomst er det derimod familier med lav indkomst, der får den
største fremgang,
jf. tabel 1-6.
Tabel 1
LO-familie med 2 børn i ejerbolig
Kr.
Afvikling af PSO-afgiften
- PSO, direkte
- PSO, indirekte
- PSO, struktur
Forsyningsinitiativer
Reduktion af grøn check
Højere bundskattesats
Samlet effekt
Pct. af disponibel indkomst
2018
1.100
400
600
200
200
-400
-300
700
0,19
2025
3.400
1.200
1.700
600
300
-700
-500
2.500
0,72
Tabel 2
Højtuddannet funktionærfamilie
Kr.
Afvikling af PSO-afgiften
- PSO, direkte
- PSO, indirekte
- PSO, struktur
Forsyningsinitiativer
Reduktion af grøn check
Højere bundskattesats
Samlet effekt
Pct. af disponibel indkomst
2018
1.800
600
900
300
300
0
-400
1.700
0,26
2025
5.500
1.700
2.800
1.000
500
0
-800
5.200
0,77
Tabel 3
Enlig HK’er uden børn
Kr.
Afvikling af PSO-afgiften
- PSO, direkte
- PSO, indirekte
- PSO, struktur
Forsyningsinitiativer
Reduktion af grøn check
Højere bundskattesats
Samlet effekt
Pct. af disponibel indkomst
2018
400
100
200
100
100
-200
-100
200
0,25
2025
1.100
400
500
200
100
-300
-100
800
0,97
Tabel 4
Enlig dagpengemodtager uden børn
Kr.
Afvikling af PSO-afgiften
- PSO, direkte
- PSO, indirekte
- PSO, struktur
Forsyningsinitiativer
Reduktion af grøn check
Højere bundskattesats
Samlet effekt
Pct. af disponibel indkomst
2018
300
100
200
100
100
-200
-100
200
0,25
2025
1.000
400
500
200
100
-300
-100
700
1,06
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 242: Spm. om, hvor stor en del af de forventede gevinster for de forskellige familietyper ved at udfase i PSO'en, der blev realiseret i 2018, til finansministeren
2023292_0003.png
Side 3 af 4
Tabel 5
Pensionistpar i lejebolig
Kr.
Afvikling af PSO-afgiften
- PSO, direkte
- PSO, indirekte
- PSO, struktur
Forsyningsinitiativer
Reduktion af grøn check
Højere bundskattesats
Samlet effekt
Pct. af disponibel indkomst
2018
600
200
300
100
100
0
-100
600
0,33
2025
1.700
600
800
300
200
0
-200
1.700
0,99
Tabel 6
Enlig pensionist i lejebolig
Kr.
Afvikling af PSO-afgiften
- PSO, direkte
- PSO, indirekte
- PSO, struktur
Forsyningsinitiativer
Reduktion af grøn check
Højere bundskattesats
Samlet effekt
Pct. af disponibel indkomst
2018
400
100
200
100
100
0
-100
400
0,35
2025
1.200
400
600
200
100
0
-100
1.200
1,06
Anm.: Effekten af
Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften
på familietypernes rådighedsbeløb er opgjort i 2017-
niveau. Afskaffelsen af PSO-afgiften er beregnet inkl. overvæltning af erhvervenes PSO-lempelse og
produktivitetsvirkning. I forbindelse med udarbejdelsen af lovforslag og konsolidering af beregningerne
er reduktionen af grøn check nedjusteret i forhold til det forudsatte i
Aftale om afskaffelse af PSO-
afgiften.
Reduktionen af grøn check indebærer derfor en mindre nedgang i den disponible indkomst end i
de offentliggjorte beregninger ved indgåelsen af
Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften
den 17. november
2016. Den samlede effekt kan afvige fra summen af de enkelte elementer som følge af afrunding.
De viste virkninger i tabel 1-6 svarer til det oplyste i
Faktaark
Virkninger af PSO-
aftalen for 6 familietyper
af 18. november 2016
2
, idet virkningen af reduktionen af
grøn check er justeret til at tage højde for, at reduktionen af grøn check i forbin-
delse med udarbejdelsen af lovforslag blev nedjusteret i forhold til det forudsatte i
Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften.
Reduktionen af grøn check indebærer derfor en
mindre nedgang i den disponible indkomst end i de offentliggjorte beregninger
ved indgåelsen af
Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften
den 17. november 2016.
Virkningerne af initiativerne i
Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften
for yderligere 9
familietyper fremgår af besvarelsen af
Finansudvalgets spørgsmål nr. 115 (Alm. del) af
18. november 2016.
For en uddybning af den direkte virkning, indirekte virkning (overvæltning af
umiddelbart lempelse for erhverv til husholdningerne) samt produktivitetsvirkning
af udfasning af PSO-afgiften henvises til besvarelserne af
Finansudvalgets spørgsmål
nr. 564 og 565 (Alm. del) af 23. september 2016.
Der er ikke foretaget empiriske studier af den faktiske incidens af lempelsen for
erhvervslivet eller af produktivitetsvirkningen i 2018. Der er en lang række for-
hold, der påvirker virksomhedernes prissætning og lønpolitik mv. på kort sigt,
hvilket gør det vanskeligt at påvise virkningen af konkrete afgiftsændringer, jf.
også besvarelserne af
Finansudvalgets spørgsmål nr. 4 og 5 (Alm. del) af 5. oktober 2016.
2
https://efkm.dk/media/7913/faktaark-virkninger-af-pso-aftalen-for-6-familietyper.pdf
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 242: Spm. om, hvor stor en del af de forventede gevinster for de forskellige familietyper ved at udfase i PSO'en, der blev realiseret i 2018, til finansministeren
Side 4 af 4
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister