Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2050184_0001.png
26. april 2019
J.nr. 2019 - 1144
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 241 af 29. januar 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Julie Lungholt
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om, hvordan det kontrolleres, om der bliver betalt indkomstskat af den del af en båd, som en borger får stillet til rådighed. Der henvises til artiklen Skatteminister igangsætter undersøgelse af fidus på bådforsikringer i Flensborg Avis den 26. januar 2019, til skatteministeren
2050184_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvordan det kontrolleres, om der bliver betalt indkomst-
skat af den del af en båd, som en borger får stillet til rådighed. Der henvises til artiklen
”Skatteminister igangsætter undersøgelse af fidus på bådforsikringer”
i Flensborg Avis
den 26. januar 2019.
Svar
Jeg vil henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra Skattestyrelsen:
”Det
forudsættes, at aktivet - her en lystbåd - ikke er borgerens eget aktiv og dermed, at
der er tale om beskatning af en brugsret til andres aktiver. En sådan brugsret skal beskat-
tes, da der er tale om en økonomisk fordel. Den økonomiske fordel beskattes enten som
gratis brug af andres aktiver, som løn, som et personalegode, som en udbytteindtægt eller
som en gave.
Der er en lovhjemlet indberetningspligt i de tilfælde, hvor fordelen beskattes som løn,
personalegode eller udbytte. Efter skatteindberetningsloven skal den indberetningspligtige
uden opfordring indberette oplysninger til Skatteforvaltningen om tredjemand fx en ar-
bejdsgivers indberetning af løn, herunder eventuel fri lystbåd og udbytte til hovedaktio-
næren af fri lystbåd.
Kontrol af arbejdsgivers indberetning af løn sker ved anmodning om fremsendelse af
regnskabsmateriale mv., ved besøg i virksomheden og/eller på indberetterens arbejds-
plads.
I øvrige tilfælde skal borgeren selv oplyse værdien af fordelen til Skattestyrelsen. I eksem-
plet, som er nævnt i artiklen, hvor en udenlandsk virksomhed stiller en del af en båd til
rådighed for en privatperson, er der ikke indberetningspligt, og borgeren skal selv oplyse
værdien af fordelen. I disse tilfælde har Skattestyrelsen ikke automatisk adgang til oplys-
ninger om en borgers eventuelle brugsret til en lystbåd, hvis denne ikke selvangiver. Skat-
testyrelsens kontrolmuligheder i disse situationer er derfor begrænsede.
Skattestyrelsen har mulighed for at rette henvendelse til navngivne borgere, hvis der fra
eksterne fremkommer oplysninger om en eventuel brugsret til lystbåd. Det kan fx være i
form af offentlige tilgængelige oplysninger i aviser, blade, Facebook m.m. Tilsvarende har
eksterne ved anmeldelse mulighed for at gøre Skattestyrelsen opmærksom på en evt.
brugsret til en lystbåd.
Det bemærkes, at Skatteforvaltningen i 2013 fik tilladelse af Skatterådet til at indhente op-
lysninger fra fem forsikringsselskaber og fem lystbådehavne mhp. kontrol af beskatning
af lystbåde. Skatteforvaltningen foretog på den baggrund 104 kontroller, som vedrørte
selskaber og hovedaktionærer. Der blev fundet fejl i 40 kontroller, hvoraf otte vedrørte
beskatning af fri båd. Skatteforvaltningen konkluderede i 2015 på den baggrund, at der på
daværende tidspunkt umiddelbart ikke var tale om nogen væsentlig risiko med hensyn til
manglende korrekt angivelse og afregning af skat og moms af lystbåde.”
Side 2 af 2