Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2016778_0001.png
18. februar 2019
J.nr. 2019 - 1112
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 231 af 22. januar 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 231: Spm. om en beregning af effekten på offentlige finanser og arbejdsudbuddet ved at indføre den svenske hjemmeserviceordning i Danmark, til skatteministeren
2016778_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren beregne effekten på offentlige finanser og arbejdsudbuddet ved at indføre
den svenske hjemmeserviceordning i Danmark?
Svar
Efter de gældende regler i BoligJobordningen kan der foretages fradrag for lønudgifter til
serviceydelser i hjemmet for op til 6.100 kr. (2019-niveau). Skatteværdien af fradraget ud-
gør ca. 25,6 pct. i en gennemsnitskommune svarende til maksimalt ca. 1.550 kr. i 2019.
Den svenske hjemmeserviceordning (RUT-ordningen) fungerer ved, at fakturaen reduce-
res med 50 pct. af lønudgiften. Det maksimale tilskud for personer under 65 år er 25.000
SEK, mens det for personer over 65 år er 50.000 SEK. Den svenske hjemmeserviceord-
ning omfatter endvidere lidt flere ydelser end servicedelen i den danske BoligJobordning.
Forhøjes skatteværdien af fradraget for serviceydelser efter BoligJobordningen til 50 pct.
af lønudgifterne, samtidig med at det maksimale fradrag forhøjes til 18.000 kr. (omtrent
svarende til 25.000 SEK), skønnes det med en vis usikkerhed at medføre et årligt mindre-
provenu efter tilbageløb og adfærd på 225 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenuvirkning ved udvidelse af fradraget for serviceydelser i BoligJobordningen
Mio. kr. 2019-niveau
Umiddelbar provenuvirkning
Provenuvirkning efter tilbageløb
Provenuvirkning efter tilbageløb
og adfærd
Kilde: Skatteministeriet
Anm: Det er beregningsteknisk forudsat, at en indførsel af den svenske hjemmeserviceordning svarer til at forhøje skatte-
værdien af det nuværende fradrag for serviceydelser efter BoligJobordningen til 50 pct. og forhøje det maksimale fradrag til
18.000 kr.
2020
-440
-335
-225
2021
-440
-335
-225
2022
-440
-335
-225
2023
-440
-335
-225
2024
-440
-335
-225
2025
-440
-335
-225
Varig
-440
-335
-225
Der er ikke medregnet værdien af ydelser, som er omfattet af de svenske regler, men som
ikke er omfattet af de gældende regler i BoligJobordningen. Det bemærkes hertil, at knap
90 pct. af de svenskere, der i 2015 har benyttet RUT-ordningen, har brugt ordningen til
køb af rengøring, vinduespudsning, havearbejde og børnepasning, som alle også er omfat-
tet af BoligJobordningen,
jf. Skatteministeriets evaluering af den svenske BoligJobordning af 3. juli
2017.
Ligeledes er der ikke taget højde for aldersdifferentieringen i den svenske ordning,
dvs. der er regnet med et loft svarende til 25.000 SEK uanset alder. Justeres den danske
ordning yderligere med disse forhold vil det øge mindreprovenuet.
Det skønnes med stor usikkerhed, at ændringen vil øge arbejdsudbuddet svarende til ca.
450 fuldtidsansatte.
Regeringen ser positivt på en udvidelse af fradraget for serviceydelser i BoligJobordnin-
gen, hvis der kan findes finansiering og et flertal i Folketinget.
Side 2 af 2