Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2018084_0001.png
19. februar 2019
J.nr. 2019 - 759
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 230 af 22. januar 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA).
Karsten Lauritzen
/ Kristina Astrup Blomquist
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 230: Spm. om en beregning af effekten på offentlige finanser og salget af sodavand og øl i Danmark, hvis tyske grænsebutikker begynder at opkræve pant på øl og sodavand fra danskere, til skatteministeren
2018084_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren beregne effekten på offentlige finanser og salget af sodavand og øl i Dan-
mark, hvis tyske grænsebutikker begynder at opkræve pant på øl og sodavand fra dan-
skere?
Svar
Det er i dag muligt for danskere at købe øl og sodavand i grænsebutikkerne i Tyskland
uden at betale emballagepant, hvis de underskriver en eksporterklæring, og varerne udfø-
res samme dag, som de er indkøbt.
Tysk pant på øl og sodavand vil indebære højere omkostninger ved køb af øl og soda-
vand i Tyskland, herunder i form af mere besvær med at opbevare og aflevere emballagen
igen. Derfor vil indførslen af en tysk pantordning i grænsebutikkerne mindske danskernes
tilskyndelse til at grænsehandle øl og sodavand på engangsemballager i de tyske grænse-
handelsbutikker. Den tyske pant udgør i dag 25 eurocent pr. dåse, svarende til ca. 1,85 kr.
Det skønnes, at indførsel af tysk pant i grænsehandelsbutikkerne svarer til en omkostning
for danskerne på ca. 1,8 kr. pr. liter øl og sodavand. Omkostningen er tidligere skønnet til
ca. 1,5 kr. pr. liter
i Skatteministeriets ”Rapport
om grænsehandel 2004”.
Det ændrede skøn
afspejler blandt andet ændrede antagelser om fordelingen af genbrugsflasker og dåser i
danskernes grænsehandel. Omkostningen ved pant er desuden baseret på en række forud-
sætninger om returprocenter og pantpriser, som er nærmere beskrevet i Skatteministeriets
”Status
over grænsehandel 2014”.
Det bemærkes, at det som udgangspunkt vil være muligt for de danske grænsehandlende
at returnere alt pantet og dermed opnå fuld tilbagebetaling for den pant, som er betalt i de
tyske grænsebutikker. Den skønnede omkostning afspejler således blandt andet, at det er
forbundet med omkostninger at opbevare og aflevere pantet, hvilket fører til, at ikke alt
pantet returneres.
Danskernes grænsehandel i Tyskland i 2017 skønnes at udgøre ca. 100 mio. liter øl og ca.
100 mio. liter sodavand ifølge Skatteministeriets
”Skatteøkonomisk
Redegørelse 2018”.
Indførslen af tysk pant i de tyske grænsehandelsbutikker skønnes med betydelig usikker-
hed at medføre, at grænsehandlen med sodavand falder med ca. 60 mio. liter. Den store
reduktion skyldes, at fordelen ved at grænsehandle sodavand næsten skønnes opvejet ved
indførslen af tysk pant. Salget af sodavand i Danmark skønnes at stige med ca. 60 mio.
liter, hvilket skønnes at medføre et merprovenu på ca. 70 mio. kr. årligt.
Tilsvarende skønnes det med betydelig usikkerhed, at grænsehandlen med øl falder med
ca. 20 mio. liter, mens salget i Danmark skønnes at stige med ca. 10 mio. liter. Det skøn-
nes at medføre et merprovenu fra moms og afgifter på ca. 40 mio. kr. årligt
1
.
1
Pr. 1. april 2019 nedsættes satsen på ølafgift med 13 pct. til 48,74 kr. pr. liter ren alkohol. Denne sats er lagt til grund for
skønnet over afgiftsprovenuet ved indførsel af tysk pant i grænsebutikkerne i Tyskland. Pr. 1. juli 2019 afskaffes afgiften
på pantbelagt emballage (øl og sodavand) svarende til ca. 0,32 kr. pr. liter. Denne afgift indgår ikke i provenuskønnet.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 230: Spm. om en beregning af effekten på offentlige finanser og salget af sodavand og øl i Danmark, hvis tyske grænsebutikker begynder at opkræve pant på øl og sodavand fra danskere, til skatteministeren
2018084_0003.png
Samlet opnås med betydelig usikkerhed et merprovenu på ca. 120 mio. kr. årligt. Merpro-
venuet kan henføres til øgede indtægter fra moms og ølafgift som følge af den øgede om-
sætning af øl og sodavand i Danmark.
Den hjemvendte grænsehandel skønnes med betydelig usikkerhed at medføre en omsæt-
ningsfremgang i den danske detailhandel på ca. �½ mia. kr. årligt.
Danmark indgik i 2015 en aftale med delstatsregeringen i Slesvig-Holsten og den tyske
forbundsregering om at indføre pant på drikkevarer i engangsemballage i de tyske grænse-
butikker. På baggrund af en klage i 2016 fra Dansk Erhverv til EU-Kommissionen om
brugen af eksporterklæringer i grænsehandlen er den videre implementering af aftalen
imidlertid sat i bero. Det bemærkes, at der kan være en række udfordringer forbundet
med implementering af en pantaftale, herunder blandt andet ift. praktiske løsninger for
pantmærker og håndtering af den stigende mængde pantemballage.
Side 3 af 3