Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2049001_0001.png
24. april 2019
J.nr. 2019 - 826
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 228 af 22. januar 2019 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 228: Spm. om beregning af effekten på offentlig saldo, BNP og arbejdsudbud, vedrørende den særlige bruttoskatteordning for udenlandske forskere og nøgletalsmedarbejdere, til skatteministeren
2049001_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren beregne effekten på offentlig saldo, BNP og arbejdsudbud ved følgende
tiltag vedrørende den særlige bruttoskatteordning for udenlandske forskere og nøgletal-
smedarbejdere (også kaldet forskerskatteordningen) hver for sig: 1) Sænkelse af skattesat-
sen fra de nuværende 27 pct. til henholdsvis 25 pct., 20 pct. og 15 pct., 2) Udvidelse af
forskerskatteordning fra 7 til 10 år og 3) Sænkelse af beløbsgrænse (minimumsløn pr. må-
ned) med henholdsvis 5.000 kr., 10.000 kr. og 15.000 kr.?
Svar
Den særlige skatteordning for udenlandske forskere og nøglemedarbejdere
forskerskat-
teordningen
kan anvendes af ansatte, der opfylder en række betingelser, herunder opfyl-
der kravet om forskerstatus, eller aflønnes med mindst 66.600 kr. pr. måned (2019-ni-
veau). Det er også et krav, at den ansatte ikke inden for de seneste 10 år har været skatte-
pligtig til Danmark. Bruttoskattesatsen i ordningen udgør 27 pct. (svarende til 32,84 pct.
inkl. AM-bidrag), og ordningen kan maksimalt benyttes i en eller flere perioder af indtil 7
års samlet varighed.
En nedsættelse af bruttoskattesatsen i skatteordningen for forskere og nøglemedarbejdere
fra 27 pct. til hhv. 25, 20 og 15 pct., skønnes med betydelig usikkerhed at medføre et va-
rigt mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på hhv. ca. 30, 130 og 275 mio. kr.,
jf. tabel
1.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser samt virkning på BNP og arbejdsudbud ved at nedsætte
bruttoskattesatsen i skatteordningen for udenlandske forskere og nøglemedarbejdere fra 27 pct.
Bruttoskattesats, pct.
Mio. kr. (2019-niveau)
Varigt mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
Varig virkning på BNP
Varig virkning på arbejdsudbud (fuldtidspersoner)
25
30
220
180
20
130
760
620
15
275
1.300
1.060
Anm.: Der anvendes samme tilbageløbssats og migrationselasticiteter som i
”Baggrundsnotat –
provenuberegning for for-
skerskatteordningen”,
som blev oversendt sammen med det endelige svar til BEU alm. del - spørgsmål 495 (2017-18). Her-
udover lægges det til grund, at adfærdsvirkningen i et begrænset omfang modsvares af, at anden højtkvalificeret arbejds-
kraft omfattet af ordningen fortrænges. Adfærdseffekten efter fortrængning skønnes at være fuldt indfaset efter 7 år, da alle
årgange herefter har haft mulighed for at tilpasse sig den lavere bruttoskattesats.
Virkningen på BNP er mekanisk opgjort som stigningen i lønsummen og skønnes til hhv.
ca. 220, 760 og 1.300 mio. kr. Der ses således bort fra virkninger på de offentlige udgifter,
potentielle spillover effekter i form af øget produktivitet
1
og virkninger fra medbragte fa-
miliemedlemmer. Virkningen på arbejdsudbuddet skønnes til hhv. ca. 180, 620 og 1.060
fuldtidspersoner.
1
Se fx Malchow-Møller, N., Munch, J. R. og Skaksen , J. R. (2019), Do Foreign Experts Increase the Productivity of Do-
mestic Firms?
Scandinavian Journal of Economics 121(2), 517–546.
De beregnede virkninger på BNP kan dog ikke fortolkes
som produktivitetsgevinster men afspejler, at beskæftigelsen i Danmark forudsættes at stige svarende til det ekstra antal
udlændinge, der benytter bruttoskatteordningen.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 228: Spm. om beregning af effekten på offentlig saldo, BNP og arbejdsudbud, vedrørende den særlige bruttoskatteordning for udenlandske forskere og nøgletalsmedarbejdere, til skatteministeren
2049001_0003.png
En udvidelse af maksimumsperioden i skatteordningen for forskere og nøglemedarbej-
dere fra 7 år til 10 år skønnes med betydelig usikkerhed at medføre et varigt mindrepro-
venu efter tilbageløb og adfærd på ca. 45 mio. kr.,
jf. tabel 2.
Adfærdseffekterne er beregnet på baggrund af oplysninger om, hvor lang tid forskere og
nøglemedarbejdere bliver i Danmark, efter maksimumsperioden er opbrugt. For nøgle-
medarbejdere skønnes muligheden for at benytte den særlige skatteordning i meget høj
grad at påvirke beslutningen om at blive i landet. Forskeres beslutning om at forlade lan-
det vurderes derimod ikke i nævneværdig grad at være påvirket af muligheden for at be-
nytte den særlige skatteordning.
Den varige virkning på BNP skønnes til ca. 150 mio. kr., mens den varige virkning på ar-
bejdsudbuddet skønnes til ca. 100 fuldtidspersoner.
Tabel 2. Provenumæssige konsekvenser samt virkning på BNP og arbejdsudbud ved at udvide
maksimumsperioden i skatteordningen for udenlandske forskere og nøglemedarbejdere til 10 år
Mio. kr. (2019-niveau)
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
Virkning på BNP
Virkning på arbejdsudbud (fuldtidspersoner)
Varig virkning
45
150
100
Anm: Der anvendes samme grad af fortrængning af anden højtkvalificeret arbejdskraft omfattet af ordningen som i forbin-
delse med udvidelsen af maksimumsperioden fra 5 til 7 år med lovforslag L 109 (2018-19). Adfærdseffekten skønnes at
være fuldt indfaset efter 7 år, da alle årgange herefter har haft mulighed for at tilpasse sig den udvidede maksimumsperi-
ode.
En nedsættelse af vederlagskravet i skatteordningen for forskere og nøglemedarbejdere
fra 66.600 kr. (2019-niveau) med hhv. 5.000, 10.000 og 15.000 kr., skønnes med betydelig
usikkerhed at medføre et varigt mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på hhv. ca. 5,
15 og 25 mio. kr.,
jf. tabel 3.
Virkningen på BNP skønnes til hhv. ca. 50, 120 og 220 mio. kr., og virkningen på ar-
bejdsudbuddet skønnes hhv. ca. 70, 170 og 300 fuldtidspersoner.
Tabel 3. Provenumæssige konsekvenser samt virkning på BNP og arbejdsudbud ved at nedsætte
vederlagskravet i skatteordningen for udenlandske forskere og nøglemedarbejdere fra 66.600 kr.
Nedsættelse af vederlagskravet, kr.
Mio. kr. (2019-niveau)
Varigt mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
Varig virkning på BNP
Varig virkning på arbejdsudbud (fuldtidspersoner)
5.000
5
50
70
10.000
15
120
170
15.000
25
220
300
Anm.: Der anvendes samme tilbageløbssats og implicitte fortrængningsgrad (ved samme migrationselasticitet som anvendt
ved at nedsætte bruttoskattesatsen) som anvendt i forbindelse med nedsættelsen af vederlagskravet med 10.000 kr. med
lovforslag L 63 (2014-15). Her blev anvendt en selvfinansieringsgrad svarende til en nedsættelse af bruttoskattesatsen med
4 pct.-point. Adfærdseffekten skønnes at være fuldt indfaset efter 7 år, da alle årgange herefter har haft mulighed for at til-
passe sig det lavere vedlagskrav.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 228: Spm. om beregning af effekten på offentlig saldo, BNP og arbejdsudbud, vedrørende den særlige bruttoskatteordning for udenlandske forskere og nøgletalsmedarbejdere, til skatteministeren
2049001_0004.png
Det skal understreges, at de skønnede virkninger er forbundet med betydelig usikkerhed.
Usikkerheden skyldes blandt andet, at der så vidt det er Skatteministeriet bekendt ikke fo-
religger undersøgelser, der belyser i hvor høj grad udlændinge, der ved ændrede regler
vælger at arbejde i Danmark, fortrænger andre udlændinge, der allerede er på bruttoskat-
teordningen, samt beskæftigede, der ikke er på ordningen. Førstnævnte effekt er der søgt
taget summarisk højde for i beregningerne.
Side 4 af 4