Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2054927_0001.png
6. maj 2019
J.nr. 2019 - 397
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 214 af 11. januar 2019 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S) og Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Julie Lungholt
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om ministeren vil redegøre for myndighedssamarbejdet mellem Skatteforvaltningen og Erhvervsstyrelsen, til skatteministeren
2054927_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren som opfølgning på samrådet om stigningen i sort arbejde, jf. SAU alm. del
samrådsspørgsmål Q-U, redegøre for myndighedssamarbejdet mellem Skatteforvaltnin-
gen og Erhvervsstyrelsen?
Svar
Jeg skal indledningsvist beklage det sene svar. Til besvarelse af spørgsmålet kan jeg hen-
holde mig til følgende, som jeg har modtaget fra Skattestyrelsen:
”Skattestyrelsen
samarbejder med Erhvervsstyrelsen på flere områder. Nedenfor gen-
nemgås samarbejdet på en række udvalgte områder.
Samarbejde i forlængelse af Aftale om styrket kontrol og vejledning
Identifikation af svigsvirksomheder vha. machine learning
Med
Aftale om styrket kontrol og vejledning
fra 2017 blev der afsat midler til Erhvervsstyrelsen
til udvikling af såkaldt machine learning, der kan understøtte en bedre systemmæssig
identifikation af potentielle svigsvirksomheder i registreringsfasen. Formålet hermed er, at
Erhvervsstyrelsen allerede i forbindelse med registreringen kan identificere risici, så Skat-
teforvaltningen og politiet kan blive adviseret herom og på det grundlag kan gribe tidligt
ind over for mulig svindel. I november 2018 satte Erhvervsstyrelsen den første machine
learning model med Erhvervsstyrelsens egne data i produktion i registreringssystemet.
Med henblik på bl.a. yderligere styrkelse af registreringskontrollen gav Folketinget pr. 1.
juli 2018 Erhvervsstyrelsen hjemmel til at modtage og sammenkøre data fra Skattestyrel-
sen. Disse data er en forudsætning for det videre arbejde og kan bidrage væsentligt til
udarbejdelse af mere præcise risikoprofiler. Der er en løbende dialog imellem Skattestyrel-
sen og Erhvervsstyrelsen om Skattestyrelsens data, og hvordan Erhvervsstyrelsen kan
benytte disse data sammen med Erhvervsstyrelsens egne data til at identificere svigsmøn-
stre. Dialogen sker i arbejds- og ledergrupper, der er nedsat på både proces- og dataom-
rådet.
Operativt kontrolsamarbejde
Som en del af aftalen er der endvidere etableret et koordinationsforum og en arbejds-
gruppe, hvis opgave bl.a. er at styrke tilrettelæggelsen af det fremadrettede myndigheds-
samarbejde vedrørende bekæmpelse af svig med moms og afgifter. Her deltager en række
centrale myndigheder, herunder bl.a. Skattestyrelsen og Erhvervsstyrelsen.
Koordinationsforummet og arbejdsgruppen skal fx komme med anbefalinger til operati-
onaliseringen og organiseringen af det videre tværministerielle samarbejde om bekæmpel-
se af svig med moms og afgifter, som går på tværs af myndighedsområder. Koordinati-
onsforummet og arbejdsgruppen har afholdt en række møder i løbet af 2018, hvor mulige
anbefalinger er blevet drøftet bl.a. i takt med, at et fælles risikobillede udarbejdes, jf. ne-
denfor. Implementering af anbefalinger fra arbejdet forventes påbegyndt i løbet af 2019.
Fælles risikobillede
I regi af ovennævnte arbejdsgruppe pågår endvidere udarbejdelse af et risikobillede for
moms- og afgiftssvig. Risikobilledet skal fungere som myndighedernes fælles udgangs-
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om ministeren vil redegøre for myndighedssamarbejdet mellem Skatteforvaltningen og Erhvervsstyrelsen, til skatteministeren
2054927_0003.png
punkt i forhold til at foretage nærmere analyser af de svigstemaer og tendenser, der iden-
tificeres. Det er hensigten, at risikobilledet skal være dynamisk og opdateres løbende.
Med udgangspunkt i risikobilledet vil der blive iværksat fælles analyser og risikobeskrivel-
ser af de svigstendenser, der er identificeret af myndighederne. Analyserne forventes at
være klar i foråret og vil danne grundlag for iværksættelse af konkrete anbefalinger til
operationelle indsatser, der skal imødegå nye og kendte svigstendenser inden for moms-
og afgiftssvig, jf. ovenfor.
Samarbejde på andre områder
Virksomhedsregistreringen
På virksomhedsregistreringsområdet, herunder registrering for moms, a-skat, punktafgif-
ter mv., er der et løbende samarbejde, der har eksisteret siden 2004, hvor Erhvervsstyrel-
sen overtog en del af opgaven fra det daværende ToldSkat. Selve dataindsamlingen og
den formelle registreringskontrol blev overtaget af Erhvervsstyrelsen, mens den materielle
registreringskontrol mv. forblev hos det daværende ToldSkat (nu Skattestyrelsen).
Erhvervsstyrelsen har den fulde kompetence i forhold til stiftelse, ændring og opløsning
af selskaber, herunder aktie- og anpartsselskaber. Skattestyrelsen har den fulde kompeten-
ce i forhold til virksomheder, såvel selskaber som personligt ejede virksomheder, der skal
registreres i henhold til skatte- og afgiftslovgivningen. I disse situationer fungerer Er-
hvervsstyrelsen som dataleverandør til Skattestyrelsen, idet Erhvervsstyrelsen via virk.dk
opsamler de nødvendige data fra virksomheden, der muliggør, at Skattestyrelsen kan be-
handle anmodningen. Det er således Skattestyrelsen, der beslutter, om en virksomhed kan
registreres for den enkelte skatte- og afgiftspligt, eller om registrering nægtes.
Der er oprettet flere samarbejdsfora på registreringsområdet, der skal understøtte såvel
proces og kvalitet som udvikling af området.
Social dumping
Erhvervsstyrelsen har ansvar for drift af Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT).
Udenlandske virksomheder skal anmelde sig i RUT, hvis de udfører midlertidigt arbejde i
Danmark. RUT gør det muligt for de danske myndigheder at føre tilsyn med udenlandske
virksomheder og deres ansatte. Virksomhederne skal anmelde oplysninger om den tjene-
steydelse, der leveres i Danmark, og de medarbejdere, der udstationeres i forbindelse med
udførelse af opgaven. Anmeldelsen skal ske via Erhvervsstyrelsens digitale selvbetjenings-
løsning og skal ske senest samtidig med, at leveringen af hver ny tjeneste sker.
Skattestyrelsen modtager dagligt en kopi af data i RUT. Oplysningerne er væsentlige for
Skattestyrelsens visitering af virksomheder til kontrol i de fælles myndighedsaktioner og i
forbindelse med Skattestyrelsens egen indsats.
Skattestyrelsen er derfor i løbende dialog med Erhvervsstyrelsen omkring forbedringer af
RUT.”
Side 3 af 3