Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2007954_0001.png
30. januar 2019
J.nr. 2019 - 785
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 207 af 4. januar 2019 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 207: Spm. om at oplyse fordelingsvirkningen af fradragsretten for indbetalinger til pensionsordninger i topskatten fjernes m.v., til skatteministeren
2007954_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse fordelingsvirkningen af følgende tiltag:
Fradragsretten for indbetalinger til pensionsordninger i topskatten fjernes, jf. svaret på
SAU (2015-16) alm. del
spørgsmål 722
Samtidig med at fradragsretten fjernes, undtages udbetalingerne fra pensioner i tops-
kattegrundlaget, jf. svar på SAU (2016-17) alm. del
spørgsmål 111.
Ministeren bedes oplyse fordelingsvirkningen på indkomstdeciler samt for de enkelte per-
centiler i den 10. indkomstdecil i både kroner og øre, i procent af disponibel indkomst
samt som andel af den samlede indkomstmasse. Derudover bedes ministeren oplyse virk-
ningen på Gini-koefficienten. Der bedes om en samlet opgørelse for de to forslag samlet.
Svar
Samlet set skønnes ophævelsen af fradrags- og bortseelsesretten for alle pensionsindbeta-
linger i topskattegrundlaget og undtagelsen af udbetalinger fra pensionsordninger med lø-
bende udbetalinger af topskattegrundlaget at medføre et umiddelbart merprovenu på ca.
6,1 mia. kr.
I gennemsnit skønnes rådighedsbeløbet at blive reduceret med ca. 1.380 kr., svarende til
en reduktion på 0,6 pct. af den disponible indkomst. Ændringerne er størst i 10. ind-
komstdecil, hvor rådighedsbeløbet skønnes at blive reduceret med ca. 6.310 kr., svarende
til en reduktion på 1,2 pct. af den disponible indkomst,
jf. tabel 1.
Tiltagene skønnes at re-
ducere Gini-koefficienten med 0,25 pct.-point.
Tabel 1. Decilfordeling af at ophæve fradrags- og bortseelsesretten for pensionsindbetalinger i tops-
kattegrundlaget og undtage udbetalinger fra pensionsordninger i topskattegrundlaget
Indkomstdecil
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Alle
Ændr. i disponibel
indkomst
1
, kr.
0
-20
-30
-80
-230
-500
-1.030
-1.810
-3.440
-6.310
-1.380
Ændr. i disponibel
indkomst, pct.
0,0
-0,0
-0,0
-0,1
-0,1
-0,2
-0,4
-0,7
-1,0
-1,2
-0,6
Ændr. i
bruttoindkomst
2
, pct.
0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,1
-0,2
-0,3
-0,4
-0,7
-0,7
-0,4
Anm.: 2025-regler i 2019-niveau. Indkomstdeciler og percentiler er opgjort på baggrund af de familieækvivalerede indkom-
ster, hvor der tages højde for stordriftsfordele. I beregningerne er der ikke taget højde for den forventede fremadrettede
omlægning fra fradragsberettigede ordninger til aldersopsparing. Grøn check og børne- og ungeydelse aftrappes på bag-
grund af topskattegrundlaget.
1) Ikke-ækvivalerede beløbsstørrelser. Børn, herunder hjemmeboende børn over 18 år, er ikke medtaget i beregningen.
2) Bruttoindkomsten er opgjort som summen af personlig indkomst før fradrag af arbejdsmarkedsbidrag, positiv nettokapi-
talindkomst, positiv nettoaktieindkomst samt pensionsindbetalinger.
Kilde: Egne beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data er fra 2015 fremskrevet til 2019 med
forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2018.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 207: Spm. om at oplyse fordelingsvirkningen af fradragsretten for indbetalinger til pensionsordninger i topskatten fjernes m.v., til skatteministeren
2007954_0003.png
Tabel 2 viser en tilsvarende fordeling for de ti øverste indkomstpercentiler.
Tabel 2. Fordeling på 10. decil af at ophæve fradrags- og bortseelsesretten for pensionsindbetalin-
ger i topskattegrundlaget og undtage udbetalinger fra pensionsordninger i topskattegrundlaget
Indkomst-
percentil
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
10. decil
Anm., noter og kilde: Se tabel 1.
Ændr. i disponibel
indkomst
1
, kr.
-4.360
-4.810
-4.910
-5.830
-6.550
-6.610
-7.240
-7.780
-8.100
-6.740
-6.310
Ændr. i disponibel
indkomst, pct.
-1,3
-1,3
-1,3
-1,5
-1,6
-1,6
-1,6
-1,5
-1,5
-0,4
-1,2
Ændr. i
bruttoindkomst
2
, pct.
-0,8
-0,8
-0,8
-0,9
-1,0
-1,0
-1,0
-1,0
-0,9
-0,3
-0,7
En ophævelse eller begrænsning af fradrags- og bortseelsesret for pensionsindbetalinger i
topskattegrundlaget vil medføre en betydelig reduktion af indbetalingerne til pensionsord-
ninger
også med en symmetrisk skattemæssig behandling af pensionsopsparing. De la-
vere indbetalinger til pensionsordninger med fradrags- og bortseelsesret vil delvist blive
modsvaret af porteføljeomlægninger til andre typer af privat opsparing og delvist blive
modsvaret af en reduktion af den samlede private opsparing.
De provenumæssige konsekvenser af at undtage udbetalinger fra pensionsordninger med
løbende udbetalinger af topskattegrundlaget er skønnet ud fra det nuværende niveau for
pensionsudbetalinger og vil blive forøget fremover som følge af, at pensionsformuen op-
bygges yderligere. Hvis både ind- og udbetalinger til ratepensioner og livrenter undtages
fra topskattegrundlaget, vil det i fravær af en meget lang overgangsordning medføre, at
den eksisterende pensionsformue på udbetalingstidspunktet fritages for topskat, selv om
der har været fradrag ved beregning af topskat på indbetalingstidspunktet.
Regeringen kan ikke støtte tiltagene, da de påvirker arbejdsudbuddet negativt, forringer
incitamenterne til pensionsopsparing og strider mod regeringens skattestop.
Side 3 af 3