Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2031129_0001.png
15. marts 2019
J.nr. 2019 - 1600
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 201 af 4. januar 2019 (alm. del). Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 201: Spm. om at oplyse konsekvenserne i kr. for en HK’er på mindsteløn i lejebolig, en typisk LO’er i lejebolig m.fl., der vil få mest ud af skatteplanen, så frem at alle elementer af det Konservative Folkepartis skatteplan »Det skal være billigere at være familie« gennemføres, til skatteministeren
2031129_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse konsekvenserne i kr. for en HK’er på mindsteløn i lejebolig, en ty-
pisk LO’er i lejebolig, en typisk LO’er
i ejerbolig, en funktionær i ejerbolig, en funktionær
i lejebolig, en pensionist i lejebolig, en direktør i ejerbolig samt gennemsnittet for hen-
holdsvis de 100 danskere og de 1000 dansker, der vil få mest ud af skatteplanen, så frem
at alle elementer af det Konservative Folkepartis skatteplan »Det skal være billigere at
være familie« gennemføres?
Svar
Det Konservative Folkeparti offentliggjorde i december 2018 skatteplanen:
”Det skal være
billigere at være familie”.
Skatteplanen består af fire elementer, der lemper skatter og afgifter,
og fem finansieringselementer, som hovedsagelig omfatter lavere offentligt forbrug og
udgifter til indkomstoverførsler. Efter spørgsmålet er blevet stillet, har Skatteudvalget
oversendt en tabel til Skatteministeriet, som uddyber provenuvirkningen for nogle af for-
slagene. Der henvises til besvarelsen af Skatteudvalgets spørgsmål nr. 199 af 4. januar
2019 for en uddybning af forslagenes provenuvirkning mv.
Der er overordnet en række udfordringer forbundet med at omsætte alle de bagvedlig-
gende skatte- og afgiftsinitiativer til illustrative og retvisende virkninger for konkrete fami-
lietyper. Det skyldes blandt andet, at en række af initiativerne ikke kan belyses med ud-
gangspunkt i de gængse principper for familietypeberegninger, der normalt anvendes af
de økonomiske ministerier, men derimod kræver mere specifikke
og dermed mere anta-
gelsestunge
forudsætninger om de enkelte familietypers konkrete forbrugsmønster og
andre særlige forhold
1
.
Hvis der alene tages udgangspunkt i de direkte og indirekte nettoskattelempelser til hus-
holdningerne og erhvervene, skønnes skatteplanen med nogen usikkerhed at indebære en
gevinst for
en enlig LO’er i lejebolig på ca.
5.900 kr. årligt svarende til 2,5 pct. af den di-
sponible indkomst,
jf. tabel 1.
For familietyper i ejerbolig er de opgjorte gevinster noget
større.
Hvis det beregningsmæssigt lægges til grund, at den af Skatteministeriet skønnede nød-
vendige råderumsfinansiering
2
alternativt ville have været benyttet til generelt offentligt
forbrug, og at dette kan omregnes til en ækvivalent ændring i de disponible indkomster,
indebærer det en reduktion af gevinsterne for alle familietyper. For en
enlig LO’er i leje-
bolig indebærer det isoleret set en reduktion med ca. 1.700 kr. (jf.
punkt 4 i tabel 1),
og den
samlede gevinst reduceres dermed til ca. 4.100 kr. Derimod anses den forudsatte bespa-
relse på jobcentre og beskæftigelsesindsats ikke at have en direkte betydning for de be-
tragtede familietyper, givet den anvendte metode til fordeling af virkningen på de udvi-
dede forbrugsmuligheder.
1
Se desuden svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 446 af 30. maj 2018.
Ifølge den fremlagte skatteplan skal der anvendes 14 mia. kr. fra råderummet, mens Skatteministeriet skønner det nødven-
dige træk på råderummet til 10,3 mia. kr. (efter tilbageløb og adfærd), jf. svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 199 af 4.
januar 2019.
2
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 201: Spm. om at oplyse konsekvenserne i kr. for en HK’er på mindsteløn i lejebolig, en typisk LO’er i lejebolig m.fl., der vil få mest ud af skatteplanen, så frem at alle elementer af det Konservative Folkepartis skatteplan »Det skal være billigere at være familie« gennemføres, til skatteministeren
2031129_0003.png
Tabel 1. Eksempler på virkning af Det Konservative Folkepartis skatteplan
”Det
skal være billigere at
være familie”,
2027-regler
Enlig i lejebolig
Kroner (2019-niveau)
HK'er på
mindste-
løn
162
1.400
200
2.200
3.800
2,4
LO'er
239
3.200
400
2.300
5.900
2,5
Funktio-
nær
333
3.200
600
3.400
7.200
2,2
Pensio-
nist med
ATP
170
0
200
2.200
2.400
1,4
Enlig i ejerbolig
LO'er
271
7.400
500
500
8.300
3,1
Funktio-
nær
375
9.500
800
600
10.900
2,9
Direktør
750
56.600
1.800
1.300
59.700
8,0
Disponibel indkomst, 1.000 kr.
1. Direkte virkning via lempel-
ser af personskatter
2. Virkning af generelle
afgiftslempelser
3. Indirekte virkninger af
erhvervsskattelempelser
1
Virkning i alt (1+2+3)
Pct. af disponibel indkomst
4. Virkning via lavere offentligt
forbrug
2
Virkning i alt inkl. ændret of-
fentligt forbrug
Pct. af disponibel indkomst
-1.800
2.000
1,2
-1.700
4.100
1,7
-1.700
5.500
1,7
-2.900
-500
-0,3
-1.700
6.600
2,4
-1.600
9.300
2,5
-1.200
58.400
7,8
Yderligere virkning, hvis omfattet af:
- Har en personbil
- Forbruger tobak
200
-700
400
-700
500
-800
200
-800
500
-800
700
-800
1.200
-900
Anm.:
Det bemærkes, at en enlig LO’er i lejebolig og i ejerbolig samt en enlig pensionist med ATP i lejebolig er standardty-
per i familietypemodellen, mens der med de øvrige i højere grad er tale om regneeksempler. Der er forudsat et boligareal
på 105 m
2
for en enlig funktionær i lejebolig, og 70 m
2
for de øvrige lejere. Der er forudsat en ejerbolig med en ejendoms-
værdi på 1,66 mio. kr. og en grundværdi på
ca. 400.000 kr. for en enlig LO’er. For funktionæren
og direktøren er forudsat
hhv. 1�½ og 2 gange niveauet
for LO’eren.
Familietyperne er tilknyttet et indkomstdecil ud fra den disponible indkomst, fx
tilhører LO’eren i lejebolig 6. indkomstdecil, mens LO’eren i ejerbolig tilhører 7. indkomstdecil
(som følge af større boligaf-
kast for ejeren end for lejeren). Gevinst/tab ved afskaffelse af bo- og gaveafgiften, nedsættelse af registreringsafgiften, den
forudsatte nedvæltning i indkomster af lavere grundskyld for erhvervsejendomme og forhøjelse af cigaretafgifter er alle for-
delt ud fra den beregnede gennemsnitlige virkning i det tilknyttede indkomstdecil. Der er set bort fra afskaffelsen af senior-
jobordningen og efterlønsordningen. Personer, som foretager indbetalinger til efterlønsordningen, vil få frigivet penge til
andet forbrug/opsparing. Indbetalinger til efterløn indgår dog ikke i opgørelsen af den disponibel indkomst. For øvrige forud-
sætninger henvises til svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 199 af 4. januar 2019.
1) Indeholder lavere grundskyld for udlejningsejendomme, som antages at medføre lavere husleje for lejere, samt lavere
grundskyld for erhvervsejendomme, som antages at blive nedvæltet proportionalt i indkomsten,
2) Indeholder virkning af en beregningsteknisk forudsætning om, at det anvendte råderum alternativt ville have været benyt-
tet til generelt offentligt forbrug, jf. også besvarelsen af SAU spm. 199. Det bemærkes, at det nødvendige træk på råderum-
met tager udgangspunkt i det af Skatteministeriet skønnede niveau på 10,3 mia. kr. (efter tilbageløb og adfærd). Det be-
mærkes, at den i skatteplanen forudsatte besparelse på jobcentre og beskæftigelsesindsats beregningsmæssigt anses
som en reduktion af det individualiserbare offentlige forbrug, fordelt på personer efter længden af deres ledighedsforløb, og
derfor ikke direkte berører de betragtede familietyper i beskæftigelse og den enlige pensionist.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Økonomi- og Indenrigsministeriets familietypemodel og lovmodellen.
I forhold til, at Konservatives oplæg løber til 2027 og indebærer et træk på råderummet
(på 14 mia. kr.) bemærkes, at der principielt set ikke opgøres et finanspolitisk råderum
længere frem end til 2025, idet der ikke er fastlagt finanspolitiske mål efter den mellemfri-
stede planlægningshorisont. Frem mod 2025 udgør det finanspolitiske råderum baseret på
forløbet fra august 2018 ca. 23�½ mia. kr.
Den samlede virkning af skatteplanen afhænger derudover af de konkrete antagelser om-
kring bil- og tobaksforbrug.
Hvis LO’eren i lejebolig forudsættes at have en bil øges ge-
vinsten med ca. 400 kr., mens en forudsætning om et forbrug af tobak reducerer gevin-
sten med ca. 700 kr.,
jf. den nederste del af tabel 1.
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 201: Spm. om at oplyse konsekvenserne i kr. for en HK’er på mindsteløn i lejebolig, en typisk LO’er i lejebolig m.fl., der vil få mest ud af skatteplanen, så frem at alle elementer af det Konservative Folkepartis skatteplan »Det skal være billigere at være familie« gennemføres, til skatteministeren
2031129_0004.png
De 100 henholdsvis 1.000 danskere med størst samlet lempelse
Det er i praksis ikke muligt at foretage en retvisende opgørelse af de 100 henholdsvis
1.000 danskere, der opnår de største samlede lempelser som følge af den fremlagte skatte-
plan.
Det skønnes dog, at de direkte virkninger via lempelser af personskatterne
lavere skat
på arbejde, (punkt 1 fra skatteplanen) samt lavere boligskatter (med de anvendte forud-
sætninger) (punkt 4)
vil medføre, at de henholdsvis 100 og 1.000 personer med størst
umiddelbar lempelse, vil opnå en lempelse på henholdsvis 680.000 kr. og 215.000 kr.,
jf.
tabel 2.
De direkte lempelser af personskatterne udgør ca. 30 mia. kr. ud af den samlede
umiddelbare lempelse på ca. 36 mia. kr., jf. besvarelse af Skatteudvalgets spørgsmål nr.
199.
Tabel 2. Gennemsnitlig virkning for de 100 hhv. 1.000 danskere med størst virkning af lavere skat
på arbejde og lavere boligskatter i Det Konservative Folkepartis skatteplan
”Det
skal være billigere
at være familie”
2019-niveau
Gevinst, 1.000 kr.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen.
Top 100
680
Top 1.000
215
For så vidt angår
højere tobaksafgifter
(punkt 5), så afspejler de opgjorte fordelingsvirkninger
et skøn for det gennemsnitlige forbrug inden for en nærmere afgrænset indkomstgruppe,
fx gennemsnittet for hvert indkomstdecil, hovedsagelig baseret på oplysninger fra Dan-
marks Statistiks Forbrugsundersøgelse (som er en relativt begrænset spørgeskemaunder-
søgelse). Der er derimod ikke viden om den faktiske variation i forbruget af afgiftspålagte
varer for alle personer
og dermed heller ikke viden om den maksimale, individuelle lem-
pelse eller tab forbundet med afgiftslempelser og -forhøjelser.
Det antages generelt, at forbruget af varer er voksende med indkomsten, men i realiteten
er der formentlig en overgrænse for, hvor stor gevinsten via de aktuelle direkte afgiftslem-
pelser kan være. Det opgjorte tab på 900 kr. af højere tobaksafgifter afspejler ændringen
ved et gennemsnitligt forbrug i 10. indkomstdecil, men kan i praksis være højere, hvis der
fx er tale om meget højt forbrug af tobak.
For så vidt angår gevinsten ved
lavere registreringsafgift
(punkt 3) forudsættes det, at den
umiddelbare reduktion i nybilsprisen som følge af lavere registreringsafgift ikke udeluk-
kende tilfalder førstegangskøberen, men også senere ejere af bilerne, jf.
kapitel 3 i Skatte-
økonomisk Redegørelse 2018.
Med den anvendte metode er det imidlertid ikke muligt at op-
gøre variationerne i de faktiske individuelle gevinster, og det er således heller ikke muligt
at identificere de største individuelle gevinster. Den opgjorte gevinst ved lavere registre-
ringsafgift på 1.200 kr. årligt for den enlige direktør afspejler således den gennemsnitlige
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 201: Spm. om at oplyse konsekvenserne i kr. for en HK’er på mindsteløn i lejebolig, en typisk LO’er i lejebolig m.fl., der vil få mest ud af skatteplanen, så frem at alle elementer af det Konservative Folkepartis skatteplan »Det skal være billigere at være familie« gennemføres, til skatteministeren
2031129_0005.png
gevinst for bilejere i 10. indkomstdecil, men i praksis kan den individuelle gevinst for
nogle bilkøbere være betydeligt højere.
Det er ikke muligt at fordele
bo- og gaveafgiften
(punkt 2) præcist på grund af manglende op-
lysninger om, hvem der arver, men afskaffelsen af afgiften skønnes med usikkerhed at
medføre en gevinst på gennemsnitligt 1.800 kr. i 10. indkomstdecil.
Reduktionen i de udvidede forbrugsmuligheder som følge af den beregningstekniske for-
udsætning om, at råderummet alternativt kunne omsættes til offentligt forbrug (punkt 7)
samt den foreslåede besparelse på jobcentre og beskæftigelsesindsatsen (punkt 6) skønnes
at medføre et tab på henholdsvis 2.500 og 900 kr. kr. for 10. indkomstdecil, jf. svaret på
Skatteudvalgets spørgsmål nr. 199 af 4. januar 2019.
Den foreslåede afskaffelse af
efterlønsordningen
(punkt 8) og
seniorjobordningen
(punkt 9) vil
ikke have nogen direkte virkning for de 100 henholdsvis 1.000 personer med de største
virkninger af Det Konservative Folkepartis skatteplan.
Side 5 af 5