Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2008761_0001.png
31. januar 2019
J.nr. 2019 - 343
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 196 af 3. januar 2019 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Peter Hummelgaard Thomsen (S).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om at at bekræfte, at beregningerne vedrørende den indirekte virkning for almindelige lønmodtagere af erhvervsskattelempelser og afgiftslempelser for erhvervslivet forudsætter eksistensen af hvad der populært kaldes "trickle down economics", til skatteministeren
2008761_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svar på SAU alm. del
spm. 446 alm. del (folketingsåret
2017-18) bekræfte, at beregningerne vedrørende den indirekte virkning for almindelige
lønmodtagere af erhvervsskattelempelser og afgiftslempelser for erhvervslivet forudsætter
eksistensen af hvad der populært kaldes "trickle down economics"?
Svar
Begrebet
”trickle down economics”
er efter det oplyste ikke en del af den anerkendte
økonomiske litteratur, og Skatteministeriet er ikke bekendt med empiriske undersøgelser,
der understøtter begrebet. Begrebet baserer sig på en tese om, at målrettede skattenedsæt-
telser (uanset indretning) til meget rige personer automatisk vil føre til en gevinst for den
øvrige del af befolkningen, herunder personer med relativt lavere indkomster, under en
antagelse om, at lempelserne
så at sige ”løber ned” til de øvrige personer.
Denne meka-
nisme forudsættes at ske via øget forbrug og øgede investeringer hos meget rige personer
og er ikke nødvendigvis betinget af, at incitamentsstrukturerne mv. i økonomien forbed-
res.
I beregningerne, som ligger til grund for besvarelsen af Skatteudvalgets spørgsmål nr. 446
af 30. maj 2018, forudsættes lempelser af erhvervsskatter og erhvervsrettede afgifter at
påvirke familietypernes indkomster og købekraft gennem afledte virkninger på løn- og
prisdannelsen.
Modsat tesen fra ”trickle down economics”
er disse beregninger baseret på
velkendte regneprincipper, som bygger på empiriske studier,
jf. nedenfor.
Fx tages der kon-
kret stilling til, hvordan skattelempelserne påvirker virksomhedernes incitamenter til at
foretage investeringer. Samtidig har de samlede skatte- og afgiftslempelser siden juni 2015
ikke
være målrettet meget rige personer, men er givet til et bredt udsnit af Danmarks be-
folkning og til landets virksomheder.
Effekten af
generelle
erhvervsskattelempelser forudsættes overordnet at fordele sig propor-
tionalt med familietypernes disponible indkomster, dvs. at gevinsten i kroner er stigende
med indkomsten, men udgør den samme procent af indkomsten for alle.
Det forudsættes fx, at erhvervsskattelempelserne fra
Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiati-
ver
vil øge investeringsomfanget og dermed kapitalapparatet, hvilket vil føre til en produk-
tivitetsstigning, som umiddelbart øger reallønnen i den private sektor. Via løntilpasning
vil også lønningerne i den offentlige sektor stige, og tilsvarende vil de offentlige overfør-
selsindkomster følge med op som følge af satsreguleringsmekanismen.
Dette er en almindeligt anvendt antagelse, som eksempelvis også blev benyttet i forbin-
delse med præsentationen af den tidligere SRSF-regerings udspil til nedsættelse af sel-
skabsskatten fra februar 2013,
jf. boks 2.3 i Vækstplan DK
Stærkere virksomheder, flere job.
Af den tekniske baggrundsrapport til udspillet fremgår fx også, at
”..
de langsigtede virkninger
af lavere selskabsskat afspejler, at selskabsskatten på sigt helt overvejende hviler på lønindkomst i en lille
åben økonomi. De højere lønninger i den private sektor fører via den såkaldte reguleringsordning og sats-
reguleringen også til højere lønninger i den offentlige sektor og højere overførselsindkomster”.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om at at bekræfte, at beregningerne vedrørende den indirekte virkning for almindelige lønmodtagere af erhvervsskattelempelser og afgiftslempelser for erhvervslivet forudsætter eksistensen af hvad der populært kaldes "trickle down economics", til skatteministeren
2008761_0003.png
Forudsætningerne om en øget realløn som følge af lavere skatter for erhvervslivet under-
støttes af en række empiriske studier, som belyser sammenhængen mellem selskabsskat
og lønninger. Studierne indikerer, at lønmodtagerne i praksis bærer en stor del af byrden
ved selskabsskatter via investeringsforvridninger og overvæltning af omkostninger i out-
put-priserne
1
.
I de konkrete beregninger til SAU 446 forudsættes enkelte af erhvervsskattelempelserne
dog ikke at fordele sig proportionalt med den disponible indkomst. For de erhvervsskat-
telempelser, som vedrører grundskyldsbetaling for udlejningsejendomme i forbindelse
med
Forlig om tryghed om boligbeskatningen
og
finanslovsaftalen for 2017,
forudsættes lempel-
serne af grundskylden på sigt at blive overvæltet i lavere husleje. Der er konkret forudsat,
at omtrent 50 pct. af erhvervenes lavere grundskyldsbetaling skønnes at berøre udlej-
ningsejendomme og dermed at blive overvæltet i lavere husleje for lejerne.
Erhvervsrettede afgiftslempelser
på inputfaktorer som arbejdskraft, kapital og energi reducerer
virksomhedernes omkostninger. Det vil enten være virksomhedens aftagere, ejere eller
ansatte, der i sidste ende bliver berørt af lempelsen. Det sker i form af enten en lavere pris
for den vare, virksomheden sælger, et højere afkast af investeringerne, en højere aflønning
af arbejdskraften eller en kombination af alle tre muligheder. Om det er virksomhedens
aftagere, ejere eller arbejdskraften, der i sidste ende får lempelsen, afhænger af konkurren-
ceforholdene og prisfølsomheden for de forskellige produktionsfaktorer.
Ved tilstrækkelig stærk konkurrence reduceres virksomhedernes muligheder for at få
del i lempelsen via højere avancer. Under fuldkommen konkurrence vil der derfor ske
enten fuld overvæltning i priserne eller fuld nedvæltning i lønningerne af afgiftsæn-
dringer.
I beregningerne til SAU 446 er det forudsat, at de
erhvervsrettede afgiftslempelser,
fx af-
skaffelse af PSO-afgiften, vil medføre lavere forbrugerpriser. Konkret er de erhvervs-
rettede afgiftslempelser indregnet som en reduktion af de generelle priser, hvorved
lempelserne forudsættes at fordele sig proportionalt med familietypernes disponible ind-
komster.
1
Se fx Produktivitetskommissionens baggrundsrapport
Skat og produktivitet,
notatet
BNP-virkning ved ACE
fra Finansmini-
steriets hjemmeside (https://www.fm.dk/oekonomi-og-tal/finansministeriets-regnemetoder) samt besvarelserne af Fi-
nansudvalgets spørgsmål nr. 4 af 5. oktober 2016.
Side 3 af 3