Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2002427_0001.png
17. januar 2019
J.nr. 2019 - 165
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 194 af 21. januar 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Julius Graakjær Grantzau (ALT).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om statens provenutab som følge af olieselskabernes anvendelse af elafgiftsrefusion, til skatteministeren
2002427_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for statens provenutab som følge af olieselskabernes anven-
delse af elafgiftsrefusion i forbindelse med forarbejdning af olieprodukter. I beregningen
heraf bedes der tages udgangspunkt i en situation, hvor olieselskaberne modtager fuld
godtgørelse af deres elafgift, og en situation hvor olieselskaberne betaler fuld elafgift (på
husholdningssats).
Svar
Elafgiften er differentieret efter anvendelse. Erhverv betaler som udgangspunkt den lave
procesafgift på 0,4 øre/kWh af deres elforbrug, der anvendes til produktion (proces).
Dette gælder også for raffinaderierne.
1
Hvis raffinaderierne i stedet betalte samme sats
som husholdningerne på 88,4 øre/kWh (2019-niveau), skønnes det at medføre et umid-
delbart provenu på ca. 270 mio. kr. faldende til ca. 240 mio. kr. i 2025,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Afgiftssatser samt umiddelbart provenu fra olieraffinaderiers elforbrug
(2019-niveau)
El til proces
1)
Almindeligt elforbrug
Provenu ved sats for el til proces
øre/kWh
2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025
0,4
0,4
88,4
1
270
0,4
88,4
1
270
0,4
88,4
1
270
0,4
85,3
1
260
0,4
84,3
1
260
0,4
78,2
1
240
øre/kWh 88,4
mio. kr.
1
270
Umiddelbart provenu ved sats for almindelig el mio. kr.
Anm.: Provenuerne er baseret på et elforbrug på ca. 0,3 mia. kWh årligt, svarende til det gennemsnitlige årlige elforbrug for
raffinaderier for perioden 2010-2017.
1) Processatsen indekseres ikke, hvorfor satsen bliver marginalt mindre frem mod 2025, når den opgøres i 2019-niveau.
Kilde: Energistyrelsen og egne beregninger.
En så markant forhøjelse af elafgiften for olieraffinaderier forventes at medføre betyde-
lige adfærdseffekter, hvorfor provenuet efter adfærd må forventes at være markant lavere.
Det er uden for erfaringsområdet at skønne over effekterne af ændret adfærd og tilbage-
løb af så store afgiftsændringer.
Derudover kan de markante afgiftsforhøjelser medføre, at det ikke længere er rentabelt
for olieraffinaderier at opretholde produktion i Danmark, hvilket kan medføre tab af dan-
ske arbejdspladser, hvis produktionen flyttes til udlandet.
Endelig bemærkes det, at en afgiftsforhøjelse vil stride mod skattestoppet og gøre det dy-
rere at drive virksomhed i Danmark. Regeringen har således ingen intention om at gen-
nemføre den angivne afgiftsforhøjelse.
1
Elforbrug til forarbejdning af olieprodukter defineres i besvarelsen som raffinaderiernes elforbrug til produktion. Raffina-
derier betaler
ligesom andre momsregistrerede virksomheder
en højere sats for den del, der vedrører rumvarme, kom-
fortkøling mv. Her betaler de elvarmesats (25,9 øre/kWh i 2019 faldende til 15,6 i 2021 (2019-niveau)). Det er forudsat, at
raffinaderier ikke anvender el til varme, men kun til proces.
Side 2 af 2