Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2001228_0001.png
16. januar 2019
J.nr. 2019 - 164
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 193 af 21. december 2018 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Julius Graakjær Grantzau (ALT).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 193: Spm. om ministeren vil redegøre for skatteindtægterne fra det samlede danske benzin- og dieselsalg, til skatteministeren
2001228_0002.png
Spørgsmål
Som det fremgår af den netop offentliggjorte analyse ”Energy Revolution: A Global Out-
look” fra Imperial College London, Drax
og E4tech, så yder Danmark støtte til fossil
energi. Analysen tager udgangspunkt i OECD-data (OECD Stats, Fossil Fuel Support
DNK), hvoraf det fremgår, at støtten udspringer af den lavere afgift, som dieselolie er på-
lagt i forhold til benzin. Denne forskel tager ikke højde for udligningsafgiften, der er på-
lagt dieselkøretøjer, som netop søger at udligne denne afgiftsmæssige forskel. Eftersom
salget af dieselkøretøjer er faldet de seneste år, bedes ministeren redegøre for skatteind-
tægterne fra det samlede danske benzin- og dieselsalg samt skatteindtægterne fra udlig-
ningsafgiften. Der ønskes en oversigt over disse tal fra 2010 til dags dato.
Svar
Afgifter forbundet med benzin- og dieselsalg kan opdeles i afgift af benzin og afgift af
visse olieprodukter, herunder diesel. Derudover betales der moms ved køb af benzin og
diesel samt NO
X
- og CO
2
-afgifter. Afgiften på en liter benzin udgør i 2019 533,1 øre inkl.
moms ekskl. NO
X
- og CO
2
-afgifter, mens afgiften på en liter diesel udgør 342,8 øre.
Udligningsafgiften er et tillæg til grøn ejerafgift eller vægtafgift gældende for dieseldrevne
køretøjer. Udligningsafgiften har til formål at udligne afgiftsforskellen mellem benzin og
diesel og tager udgangspunkt i en årskørsel på 22.000 km. Derudover tages der højde for,
at energiindholdet i en liter diesel er ca. 9 pct. højere end i en liter benzin. Udligningsaf-
giften betales sammen med vægt- eller ejerafgiften, hvorfor det ikke er muligt at opgøre
provenuet særskilt for udligningsafgiften.
Opgørelsen af provenuet fra benzin- og dieselafgifter samt vægt- og ejerafgift omfatter
motorkøretøjer i bred forstand, dvs. personbiler, motorcykler, varebiler, mv., da prove-
nuet fra de forskellige motorafgifter ikke opgøres separat for hver enkel køretøjstype. I
2017 udgjorde provenuet i alt 27,1 mia. kr. fra benzin- og dieselafgifter samt vægt- og
ejerafgift,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Statens samlede indtægter fra benzinafgifter, dieselafgifter samt vægt-/grøn ejerafgift i
2010-2017
Provenu mia. kr.
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
Benzinafgifter
8,1
7,7
7,5
7,2
7,3
7,4
7,5
7,5
Dieselafgifter
8,6
8,8
8,6
8,8
8,9
8,9
9,2
9,3
Vægtafgift /
grøn ejerafgift
10,0
9,9
10,0
10,9
10,6
10,9
10,6
10,3
I alt
26,7
26,4
26,1
26,9
26,8
27,2
27,3
27,1
Anm: Opgørelsen omfatter afgifter relateret til brug af personbiler, varebiler, motorcykler og lastbiler mv. Provenuet fra afgif-
ten på diesel er skønnet og indeholder også erhvervenes forbrug til fx transport.
Kilde: Skatteministeriet
Side 2 af 2