Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1999456_0001.png
11. januar 2019
J.nr. 2018 - 8599
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 188 af 14. december 2018 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 188: Spm. om, hvad den administrative lettelse for staten og øvrige virksomheder vil være ved at afskaffe momsfritagelsen for aviser, til skatteministeren
1999456_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvad den administrative lettelse for staten og øvrige virksom-
heder vil være ved at afskaffe momsfritagelsen for aviser og dermed få et momssystem
stort set uden differentierede satser?
Svar
Til besvarelsen af den del af spørgsmålet, der vedrører de administrative konsekvenser for
staten, har jeg indhentet bidrag fra Skattestyrelsen, der har oplyst følgende, som jeg kan
henholde mig til:
”En afskaffelse af nulmomsen for aviser vil indebære et mere simpelt
momssystem, fordi
alle momspligtige leverancer herefter som udgangspunkt vil være pålagt samme momssats
på 25 pct.
Virksomheder, der er omfattet af nulmomsen på aviser, skal afregne lønsumsafgift. Disse
virksomheder er både momsregistreret og lønsumsafgiftsregistreret. For så vidt angår
moms skal virksomhederne opgøre og angive deres købsmoms med henblik på at tage
momsfradrag, og for lønsumsafgift skal virksomhederne opgøre, angive og afregne afgift.
Ved en afskaffelse af nulmomsen vil disse virksomheder ikke længere skulle opgøre, an-
give og afregne lønsumsafgift, men alene moms for så vidt angår salget af aviser.
Virksomhederne angiver selv oplysninger vedrørende henholdsvis lønsumsafgift og
moms. Samtidig er opgaveløsningen i Skattestyrelsen på dette punkt i vidt omfang auto-
matiseret.
Nulmomsen og momsfritagelser er afvigelser fra det normale momssystem, som generelt
er forbundet med omkostninger i form af vejledning og kontrol. Afvigelser øger kom-
pleksiteten af momssystemet og dermed risikoen for fejl i virksomhedernes momsangivel-
ser mv. Derfor vil særordninger generelt medføre yderligere opgaver, som eksempelvis en
øget vejledningsindsats, der kan være med til at sikre regelefterlevelsen.
En afskaffelse af nulmomsen på aviser vil have betydning for omkring 30 virksomheder,
og der er således tale om relativt få virksomheder, der i dag er omfattet af nulmomsen.
Samlet set vurderes det derfor, at en afskaffelse af nulmomsen for aviser ikke vil medføre
væsentlige administrative lettelser for Skattestyrelsen.”
De administrative konsekvenser for virksomhederne ved en ændring i regler omfatter ty-
pisk det tidsforbrug, medarbejdere i virksomheden har ved at skulle indsamle, angive eller
dokumentere information, der stilles krav om i reguleringen. En fuldstændig opgørelse af
de administrative omkostninger ved afskaffelse af nulmomsen forudsætter således kend-
skab til de relevante virksomheder. Det er ikke på det foreliggende grundlag muligt at op-
gøre de administrative lempelser for virksomhederne ved en afskaffelse af nulmomsen.
Set i lyset af at der er tale om en relativt begrænset antal virksomheder, vurderes der imid-
lertid samlet set ikke at være tale om væsentlige byrdelettelser for virksomhederne. Det
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 188: Spm. om, hvad den administrative lettelse for staten og øvrige virksomheder vil være ved at afskaffe momsfritagelsen for aviser, til skatteministeren
1999456_0003.png
bemærkes, at de samlede administrative byrder må forventes forøget, såfremt flere aktivi-
teter og virksomheder omfattes af nulmomsen.
Side 3 af 3