Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1997598_0001.png
8. januar 2019
J.nr. 2018 - 8531
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 177 af 12. december 2018 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Ann Giessing
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om, hvorfor SKAT ikke reagerer på advarslen fra SKATs Antisvindelenhed allerede i starten af 2017, til skatteministeren
1997598_0002.png
Spørgsmål
Hvorfor reagerer SKAT ikke på advarslen fra SKATs Antisvindelenhed allerede i starten
af 2017, hvor det konkluderes, at der er stor risiko for svindel med eksportgodtgørelsen?
Svar
Som oplyst i SAU alm. del spm. 546 af d. 21. september 2018 er der i perioden 2015-2018
igangsat og gennemført en række undersøgelser på eksportområdet samt efterfølgende til-
tag i det tidligere SKAT i forbindelse med udbetaling af eksportgodtgørelse. Formålet har
bl.a. været at afdække evt. manglende regelefterlevelse og at forebygge snyd. I perioden
2016-2018 har Skatteministeriets Koncernrevision endvidere undersøgt området. Bl.a. på
baggrund af de løbende undersøgelser er der foretaget en række stramninger af regel-
grundlaget og i administrationen, herunder:
Kontroltrykket ved den risikobaserede kontrol med eksport af selvanmelderes
værdifastsættelser er øget fra 5 til 10 pct. i 2016 og frem.
I perioden 2016-2017
blev der indført en ”kravlegårdsordning”, hvor alle nye
selvanmeldere følges tæt de første tre måneder. Der blev også stillet udvidede
krav til dokumentation, herunder for ejerskab og udførsel af køretøjer.
SKAT skærpede i 2017 praksis, så selvanmeldere skal anmode om eksportgodt-
gørelse mindst 14 dage før, køretøjer eksporteres, med henblik på at give mulig-
hed for at besigtige køretøjerne inden udbetaling af eksportgodtgørelse. Såfremt
Skatteforvaltningen vælger at besigtige køretøjer, må køretøjerne ikke eksporteres
før, besigtigelsen er foretaget.
I 2017 blev sikkerhedsstillelsen for virksomheder, der anmoder om registrering
som selvanmeldere, forhøjet fra 200.000 til 500.000 kr.
For så vidt angår Skatteforvaltningens antisvindelenhed Særlig Kontrol, som der henvises
til i spørgsmålet, kan det oplyses, at Særlig Kontrol primo 2017 afsluttede rapporten
”Ek-
sportgodtgørelse og mulig svindel”.
Rapporten er en af de ovennævnte undersøgelser af eksport-
godtgørelsesordningen, som bl.a. medførte ovenstående tiltag.
Som skatteminister må jeg imidlertid konstatere, at udfordringerne på eksportområdet fort-
sat ikke er løst trods tiltagene. Det var også på den baggrund, at jeg igangsatte en evaluering
af eksportgodtgørelsesordningen, der blev afsluttet i november 2018. Evalueringen har
dannet grundlag for de efterfølgende drøftelser, som jeg har haft med Folketingets partier
om eksportgodtgørelsesordningen. Drøftelserne har nu ført til, at der tegner sig en enighed
om at afskaffe selvanmelderordningen ved eksportgodtgørelse. Jeg vil derfor snarest muligt
indkalde Folketingets partier med henblik på at indgå en egentlig politisk aftale.
Side 2 af 2