Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1988383_0001.png
11. december 2018
J.nr. 2018 - 6130
Kontor:
Forretning og Styring 2 [FS2]
Samrådsspørgsmål K, L, M og N
- Tale til besvarelse af spørgsmål K, L, M og N den 11. december 2018
Spørgsmål K
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor ministeren
først i september 2018 har iværksat en samlet eva-
luering af udbetalinger af eksportgodtgørelsen og
den såkaldte selvanmelderordning, når det fremgår
af Rigsrevisionens beretning, at flere interne rap-
porter siden 2015 har redegjort for misbrug af ord-
ningen, at SKATs complianceundersøgelse på om-
rådet viser, at der er sket uberettigede udbetalinger
i meget betydeligt omfang, og at SKATs Antisvin-
delenhed i starten af 2017 konkluderer, at der er
stor risiko for svindel med eksportgodtgørelse.
Der henvises til beretning nr. 4/2018 om Refusion
af registreringsafgift ved eksport af brugte køretø-
jer, jf. SAU alm. del
bilag 51.
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. december 2018 om eksportgodtgørelsen, til skatteministeren
1988383_0002.png
Spørgsmål L
Det fremgår af beretning nr. 4/2018 om Refusion
af registreringsafgift ved eksport af brugte køretø-
jer, jf. SAU alm. del
bilag 51, at SKATs kontrol-
indsats på området ikke har været tilrettelagt på en
måde, der afspejler SKATs viden om misbrug, og
at selvanmelderne ikke har oplevet en reel og kon-
tinuerlig risiko for at blive opdaget og sanktione-
ret, hvis de misbrugte ordningen. Ministeren bedes
på den baggrund redegøre for SKATs kontrol på
området, herunder hvorfor SKAT ikke har benyt-
tet sig af lovhjemlen til at nægte at registrere en
virksomhed som selvanmelder, bringe registrering
til ophør ved mistanke om misbrug eller har sank-
tioneret selvanmeldere, der misbruger ordningen.
Spørgsmål M
Ministeren bedes redegøre for, hvor mange års-
værk der er tilknyttet kontrol med refusion af regi-
streringsafgift ved eksport af brugte køretøjer, og
om ministeren mener, at det er tilstrækkeligt.
Side 2 af 18
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. december 2018 om eksportgodtgørelsen, til skatteministeren
1988383_0003.png
Spørgsmål N
Er ministeren enig i, at der kunne have været større
risiko for opdagelse og færre uberettigede udbeta-
linger, hvis SKAT havde haft flere ressourcer til at
løfte opgaven?
[Indledning]
Tak for invitationen til dette samråd om eksport-
godtgørelsesordningen. Der er stillet fire spørgs-
mål, som jeg vil besvare kronologisk.
Spørgsmål K
I spørgsmål K spørges der til, hvorfor jeg i sep-
tember 2018 har iværksat en evaluering af eksport-
godtgørelsesordningen, og hvorfor det ikke er sket
tidligere.
Side 3 af 18
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. december 2018 om eksportgodtgørelsen, til skatteministeren
1988383_0004.png
I 2015 igangsatte regeringen en
omfattende
genop-
retning af skattevæsenet. Som led i den genopret-
ning har der været stort fokus på at afdække og
håndtere udfordringerne på en række kritiske for-
retningsområder i det tidligere SKAT. Det gælder
ikke mindst genopretningen af gældsinddrivelsen,
de offentlige ejendomsvurderinger samt udbytte-
sagen.
Parallelt hermed har Skatteforvaltningen også haft
fokus på at afdække og håndtere udfordringer på
andre områder. På motorområdet har der været
gennemført en række interne undersøgelser af ek-
sportgodtgørelsesordningen. Det er netop disse
Side 4 af 18
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. december 2018 om eksportgodtgørelsen, til skatteministeren
1988383_0005.png
interne undersøgelser i perioden 2015 til 2018,
som Rigsrevisionens beretning om refusion af re-
gistreringsafgift ved eksport af brugte køretøjer ta-
ger udgangspunkt i.
Samtidig med og i forlængelse af de interne under-
søgelser er der igangsat en række tiltag for at øge
regelefterlevelsen på eksportgodtgørelsesområdet:
- I 2016 og frem blev kontroltrykket på områ-
det øget fra 5 til 10 pct. Der er tale om et me-
get højt kontroltryk.
Side 5 af 18
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. december 2018 om eksportgodtgørelsen, til skatteministeren
1988383_0006.png
- I 2016 blev der også
indført en såkaldt ”krav-
legårdsordning”, hvor alle nye selvanmeldere
følges tæt de første tre måneder. Der blev
også stillet udvidede krav til dokumentation
for blandt andet ejerskab og udførsel af køre-
tøjer.
- Det tidligere SKAT skærpede i 2017 også sin
praksis, så selvanmeldere skal anmode om ek-
sportgodtgørelse mindst 14 dage før, at køre-
tøjet eksporteres. Det giver mulighed for at
besigtige køretøjerne inden udbetaling af ek-
sportgodtgørelse. Hvis Skatteforvaltningen
Side 6 af 18
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. december 2018 om eksportgodtgørelsen, til skatteministeren
1988383_0007.png
vælger at besigtige køretøjet, må det ikke ud-
føres af landet, før besigtigelsen er foretaget.
- Hertil kommer, at vi i 2017 forhøjede sikker-
hedsstillelsen for selvanmeldere fra mindst
200.000 kr. til mindst 500.000 kr.
Derudover har regeringen opsplittet det tidligere
SKAT i syv nye styrelser pr. 1. juli og i den forbin-
delse oprettet en ny Motorstyrelse i Aalborg. Det
har vi gjort for at styrke det faglige og ledelses-
mæssige fokus på de udfordringer, som vi har kun-
net konstatere på motorområdet. Det ser ud til, at
det var den helt rigtige beslutning.
Side 7 af 18
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. december 2018 om eksportgodtgørelsen, til skatteministeren
1988383_0008.png
Som Skatteminister må jeg imidlertid konstatere,
at de mange initiativer, som i løbet af de senere år
er iværksat, ikke ser ud til at være tilstrækkelige i
forhold til at løse udfordringerne på eksportområ-
det. Det står også klart, efter at DR Kontant den
20. september bragte programmet ”Bedrag
med
brugte biler”,
der understregede udfordringerne
med selvanmelderordningen.
Det var på den baggrund, at jeg igangsatte en eva-
luering af eksportgodtgørelsesordningen. Evalue-
ringen er nu færdig og har været præsenteret for
og drøftet med de politiske partier. Evalueringen
Side 8 af 18
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. december 2018 om eksportgodtgørelsen, til skatteministeren
1988383_0009.png
giver os et forholdsvist dækkende billede af udfor-
dringerne på eksportområdet, så vi har et solidt
grundlag for politisk at drøfte, hvordan vi målret-
tet kan sætte ind overfor problemerne på området.
Jeg ser frem til at fortsætte vores drøftelser af,
hvordan vi indretter eksportgodtgørelsesordnin-
gen mere hensigtsmæssigt fremadrettet.
Spørgsmål L
Jeg vil nu besvare spørgsmål L om SKATs kontrol
på området, herunder hvorfor det tidligere SKAT
ikke i højere grad har sanktioneret selvanmeldere.
Side 9 af 18
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. december 2018 om eksportgodtgørelsen, til skatteministeren
1988383_0010.png
Jeg er enig i, at det ville have været ønskværdigt,
hvis det tidligere SKAT i større omfang havde
sanktioneret selvanmeldere.
Som skatteminister ligger det mig meget på sinde
at slå hårdere ned på de virksomheder, der syste-
matisk ikke administrerer inden for reglerne. An-
det er ikke rimeligt over for alle dem, som hver
dag betaler det, de skal til fællesskabet.
Derfor er jeg også tilfreds med, at kontroltrykket
på eksportområdet rent faktisk blev forhøjet fra 5
til 10 pct. fra 2016 og frem. Det er som nævnt et
meget højt kontroltryk.
Side 10 af 18
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. december 2018 om eksportgodtgørelsen, til skatteministeren
1988383_0011.png
Men et øget kontroltryk kan ikke gøre det alene.
Derfor har også ved Folketingets åbning i år frem-
sat et lovforslag, der bl.a. indeholder tiltag, som
skal skærpe kravene til virksomheders adgang til
selvanmelderordningen samt gøre det lettere at
smide de virksomheder, der bevidst snyder, ud af
ordningen.
Jeg kan samtidig oplyse om, at den nye Motorsty-
relse er i gang med at udarbejde et nyt vejlednings-
og kontrolkoncept, der bl.a. skal sammentænke
alle kontrolaktiviteter og den vejledning, der ydes
Side 11 af 18
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. december 2018 om eksportgodtgørelsen, til skatteministeren
1988383_0012.png
til selvanmeldere. Som en del heraf vil Motorsty-
relsen også se på, om kontrolindsatsen på eksport-
området er tilrettelagt på den mest hensigtsmæs-
sige måde. Sammentænkningen bliver desuden
understøttet af samlingen af samtlige kontrol- og
vejledningsaktiviteter i Aalborg, hvor der etableres
et stærkt faglig miljø.
Endelig har vi jo sammen indledt en konstruktiv
politisk drøftelse af, hvordan vi kan styrke kontrol
og sanktioner samt i det hele taget øge regelefter-
levelsen på området. Og det ser jeg frem til at
drøfte med jer på vores næste møde i december.
Side 12 af 18
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. december 2018 om eksportgodtgørelsen, til skatteministeren
1988383_0013.png
Spørgsmål M
Nu til spørgsmål M, hvor der spørges til, hvor
mange årsværk der er tilknyttet kontrol med refu-
sion af registreringsafgift ved eksport af brugte kø-
retøjer, og om det er tilstrækkeligt.
Lad mig starte helt overordnet med at sige, at det
er Motorstyrelsens ledelse, der prioriterer ressour-
cerne til de konkrete indsatser. Det blander jeg
mig som skatteminister som sådan ikke i. Min rolle
er i stedet at sætte den politiske retning og ramme
på motorområdet.
Side 13 af 18
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. december 2018 om eksportgodtgørelsen, til skatteministeren
1988383_0014.png
Der gennemføres kontrolaktiviteter på flere for-
skellige områder med henblik på at sikre en kor-
rekt refusion af registreringsafgift ved eksport af
køretøjer.
Det drejer sig blandt andet om, at alle køretøjer
over 10 år skal bestå et toldsyn forud for eksport,
mens der gennemføres toldsyn af omkring en
tredjedel af køretøjer under 10 år.
Herudover gennemføres også tværgående kon-
trolprojekter, kontrol med virksomheders regi-
Side 14 af 18
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. december 2018 om eksportgodtgørelsen, til skatteministeren
1988383_0015.png
strering og kontrolprojekter af Skatteforvaltnin-
gens enhed
Særlig Kontrol,
som ikke er mulige at op-
gøre særskilt for eksportområdet.
Udover de ovennævnte indsatser har Motorstyrel-
sen oplyst mig om, at der i dag er tilknyttet syv
årsværk særskilt til kontrol af eksportområdet.
Er kontrollen så tilstrækkeligt? I lyset af de udfor-
dringer, som evalueringen har afdækket, giver sva-
ret jo nærmest sig selv. Nej, det ser ikke ud til at
være tilstrækkeligt. Det er jo netop på den bag-
grund, at jeg har indledt politiske drøftelser af,
Side 15 af 18
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. december 2018 om eksportgodtgørelsen, til skatteministeren
1988383_0016.png
hvordan vi kan styrke regelefterlevelsen. Eksem-
pelvis vil vi se på, om kontrolprocessen kan tilret-
telægges på en mere hensigtsmæssig måde
og om
der skal afsættes flere ressourcer til området.
Spørgsmål N
Det leder mig videre til spørgsmål N om, hvorvidt
der kunne have været større risiko for opdagelse
og færre uberettigede udbetalinger, hvis SKAT
havde haft flere ressourcer til at løfte opgaven.
Jeg er enig i, at det tidligere SKAT kunne have haft
gavn af flere ressourcer til at håndtere udfordrin-
Side 16 af 18
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. december 2018 om eksportgodtgørelsen, til skatteministeren
1988383_0017.png
gen med eksportgodtgørelsesordningen. Men om-
vendt har der jo, som jeg også tidligere har beskre-
vet, faktisk været et relativt højt kontroltryk på
området.
Det betyder ikke, at vi ikke kan hæve kontroltryk-
ket yderligere, hvis det er det, der er politisk flertal
for. En øget kontrol er dog ikke i sig selv tilstræk-
kelig til at løse udfordringerne på området.
Evalueringen af eksportgodtgørelsesordningen
lægger i mine øjne også op til, at vi kigger bredere
og mere grundlæggende på, om hele ordningen
med eksportgodtgørelse kan skrues sammen på en
Side 17 af 18
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. december 2018 om eksportgodtgørelsen, til skatteministeren
1988383_0018.png
mere hensigtsmæssig måde. Det er jo det, som vi
skal drøfte på vores møde midt i december.
[Afslutning]
Afslutningsvis vil jeg sige, at jeg mener, vi har taget
de første vigtige skridt til at styrke indsatsen over
for fejl og snyd med eksportgodtgørelse til selvan-
meldere. De politiske drøftelser er jo i gang, og vi
har et klart og samlet billede af, hvilke udfordrin-
ger vi står med på området. Jeg ser frem til at fort-
sætte vores drøftelser i den nærmeste fremtid.
Side 18 af 18