Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1988387_0001.png
13. december 2018
J.nr. 2018 - 8249
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 156 af 29. november 2018 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 156: Spm. om at redegøre for provenuet ved at pålægge rapsolie til biobrændsel en afgift på 3,84 kr. pr. liter, til skatteministeren
1988387_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for provenuet ved at pålægge rapsolie til biobrændsel en afgift
på 3,84 kr. pr. liter. Ministeren bedes opgøre provenuet i umiddelbar virkning, efter tilba-
geløb og efter tilbageløb og adfærd opdelt henholdsvis inklusiv og eksklusiv arbejdsud-
bud.
Svar
Biodiesel, herunder biodiesel baseret på raps, har samme energiafgift som almindelig die-
sel. Energiafgiften på diesel og biodiesel udgør 76 kr./GJ i 2018,
jf. tabel 1.
For biodiesel
svarer det til en afgift på ca. 2,5 kr./l.
For diesel er der yderligere en CO
2
-afgift svarende til 12,8 kr./GJ. For biodiesel betales
alene energiafgift, da biodiesel anses for at være CO
2
-neutral og derfor ikke er omfattet af
CO
2
-afgiften.
Tabel 1. Energi- og CO
2
-afgift for diesel og biodiesel, 2018-satser
Gældende satser
Diesel
Raps- og anden
biodiesel
Energiafgift
Kr./l
Kr./GJ
CO
2
-afgift
Kr./l
Kr./GJ
2,725
76
0,46
12,8
2,5
76
0
0
Ny sats
Rapsdiesel
3,84
116
0
0
Anm.: Satsen for biobrændstof i kr./l afhænger af det konkrete energiindhold. Da energiindholdet pr. liter er mindre i biodie-
sel end i almindelig diesel, er afgiften lavere for biodiesel, når afgiften opgøres i kr./l.
En forhøjelse af energiafgiften for biodiesel baseret på raps fra 2,5 kr./l til 3,84 kr./l
skønnes at medføre et umiddelbart merprovenu på knap 250 mio. kr.
Afgiftsforhøjelsen vurderes imidlertid at medføre, at der ikke længere benyttes biodiesel
baseret på raps til at opfylde det danske iblandingskrav af biobrændstoffer til transport.
Biodiesel baseret på raps forventes at blive erstattet med biodiesel baseret på andet end
raps. Der vil dermed ikke være et merprovenu af den selektive afgiftsforhøjelse på biodie-
sel baseret på raps.
I det omfang alternativer til biodiesel baseret på raps medfører højere forbrugerpriser på
diesel, vil det være forbundet med negative provenuvirkninger. Det skyldes, at øgede pri-
ser på diesel har afledte effekter på provenuet som følge af øget grænsehandel, reduceret
dieselforbrug og ændringer i arbejdsudbud mv.
På den baggrund er der ikke regeringens politik at forhøje energiafgiften for biodiesel ba-
seret på raps
som i øvrigt også vil være i strid med skattestoppet.
Side 2 af 2