Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1988385_0001.png
13. december 2018
J.nr. 2018 - 8269
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 154 af 29. november 2018 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om at redegøre for provenuet ved at øge hhv. benzin- og dieselafgifterne med 69 øre pr. liter, til skatteministeren
1988385_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for provenuet ved at øge hhv. benzin- og dieselafgifterne med
69 øre pr. liter. I svaret bedes provenuet opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og
efter tilbageløb og adfærd opdelt henholdsvis inklusiv og eksklusiv arbejdsudbud. Mini-
steren bedes opgøre provenuerne samlet for både benzin- og dieselafgifterne, såvel som
opdelt.
Svar
Afgifterne på benzin er 4,6 kr. pr. liter og for diesel 3,2 kr. pr. liter. En afgiftsforhøjelse
med 69 øre pr. liter vil medføre en stigning på ca. 15 pct. for benzinafgifterne og ca. 22
pct. for dieselafgifterne.
En forhøjelse af energiafgiften på benzin og diesel med 69 øre pr. liter vil medføre et
umiddelbart merprovenu på ca. 3,4 mia. kr., hvoraf ca. 2,1 mia. kr. vil være fra diesel,
jf.
tabel 1.
Der er dog betydelige adfærdseffekter ved en forhøjelse af afgifterne på benzin og
diesel. Efter tilbageløb og forbrugsadfærd skønnes merprovenuet at udgøre knap 0,5 mia.
kr. Desuden påvirkes arbejdsudbuddet negativt af de højere afgifter, hvilket reducerer
indtægterne fra indkomstskatterne. Således skønnes nettoprovenuet efter de samlede ad-
færdseffekter inkl. effekten på arbejdsudbud at udgøre knap 0,2 mia. kr.
Adfærdseffekterne består af flere forskellige elementer. De højere priser på benzin og die-
sel reducerer det indenlandske brændstofsalg, hvilket reducerer indtægterne fra afgifter og
moms. Det sker dels som følge af en generel reduktion af brændstofforbruget, dels som
følge af øget grænsehandel med benzin og diesel i udenlandsk favør. Derudover øger de
højere priser på benzin og diesel de samlede omkostninger ved transport, hvilket reduce-
rer indtægterne fra de øvrige bilafgifter.
Tabel 1. Provenuvirkning af en forhøjelse af afgiften på benzin og diesel med 69 øre pr. liter
Mia. kr., 2018-niveau
Umiddelbar
Efter tilbageløb
Efter tilbageløb og adfærd
Efter tilbageløb og adfærd inkl. arbejdsudbud
Kilde: Egne beregninger.
Benzin
1,2
1,2
0,0
-0,1
Diesel
2,1
2,1
0,5
0,3
I alt
3,4
3,2
0,5
0,2
Det bemærkes, at afgifterne på benzin og diesel er høje sammenlignet med de anslåede
eksterne omkostninger ved kørsel. På den baggrund skønnes der at være en positiv sam-
fundsøkonomisk effekt af at nedsætte afgifterne. Regeringen kan derfor ikke støtte et for-
slag om forhøjelser af benzin- og dieselafgiften
ligesom det vil stride mod regeringens
skattestop.
Side 2 af 2