Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1989751_0001.png
14. december 2018
J.nr. 2018 - 7314
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 153 af 29. november 2018 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 153: MFU spm. om at opgøre mindreprovenuet, hvor batterifradraget videreføres og minimumssatsen i registreringsafgiften for elbiler afskaffes, jf. svar på spm. 40 og 42, til skatteministeren
1989751_0002.png
Spørgsmål
Det fremgår af svarene på SAU alm. del
spørgsmål 40 og 42, at der i det opgjorte akku-
mulerede mindreprovenu er indregnet tabte registreringsafgiftsindtægter fra de benzinbi-
ler, der fortrænges. Ministeren bedes opgøre mindreprovenuet på samme vis som i de to
svar, men hvor batterifradraget videreføres og minimumssatsen i registreringsafgiften for
elbiler afskaffes. Ministeren bedes endvidere oplyse, om man kan forvente, at dette sam-
mensatte mindreprovenu omtrent vil svare til det opgjorte mindreprovenu ved afskaffelse
af minimumssatsen for elbiler grundet de to forslags virkning i registreringsafgifterne og
givet, at man nu kun indregner indtægtstabet ved fortrængning af benzinbiler én gang.
Svar
Med udgangspunkt i samme forudsætninger mv., som fremgår af besvarelserne af SAU
alm. del spørgsmål 40 og 42, kan det med stor usikkerhed skønnes, at en videreførelse af
batterifradraget og afskaffelse af minimumsafgiften for 100.000 ekstra elbiler, som erstat-
ter benzindrevne biler, vil medføre et akkumuleret mindreprovenu på ca. 5 mia. kr. Ved
500.000 ekstra elbiler kan mindreprovenuet med betydelig usikkerhed udgøre ca. 25 mia.
kr. For 1 mio. og 3 mio. ekstra elbiler kan mindreprovenuerne skaleres yderligere,
jf. tabel
1.
Foruden at påvirke registreringsafgiftsprovenuet og moms vil der også være prove-
numæssige konsekvenser for ejer- og udligningsafgiften samt el- og brændstofafgifterne.
Dermed er mindreprovenuet i omtrent samme størrelsesorden, som når der alene ses på
en afskaffelse af minimumsafgiften, jf. svar på SAU alm. del spm. 42. Det skal ses i lyset
af, at de forventede faldende priser på elbilerne i kombination med deres meget gode
brændstofeffektivitet på sigt forventes at medføre, at hovedparten af elbilerne vil komme
på minimumsafgift uafhængigt af batterifradraget.
Tabel 1. Provenukonsekvenser ved videreførelse af batterifradraget og afskaffelse af minimumsaf-
giften for elbiler
Mia. kr., 2019-niveau
Antal ekstra elbiler
Akkumuleret mindreprovenu
Kilde: Egne beregninger
100.000
5
500.000
24
1.000.000
48
3.000.000
143
Side 2 af 2