Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1962984_0001.png
2. november 2018
J.nr. 2018 - 6503
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 15 af 5. oktober 2018 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om kommentar til henvendelsen af 5/10-18 fra De Professionelle Uafhængige Tatovører vedrørende foretræde om ensretning af skatteregler m.v., til skatteministeren
1962984_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 5. oktober 2018 fra De Professionelle
Uafhængige Tatovører vedrørende foretræde om ensretning af skatteregler m.v., jf. SAU
alm. del
bilag 4.
Svar
I henvendelsen, dateret 31. juli 2015, anfører De Professionelle Uafhængige Tatovører et
ønske om en national ensretning af bl.a. skatteregler, momsfritagelser og ansættelsesreg-
ler. De Professionelle Uafhængige Tatovører ønsker, at tatoveringer anerkendes som
kunst, og at visse tatovører dermed kan være momsfritaget. Derudover ønsker De Profes-
sionelle Uafhængige Tatovører, at tatovører skattemæssigt anses som selvstændigt er-
hvervsdrivende. Endeligt fremføres et ønske om mulighed for at anvende to forskellige
kontrakttyper.
For så vidt angår spørgsmålet om momsreglerne, bemærker Skatteministeriet, at tatovører
i nogle tilfælde kan anses for at udøve såkaldt kunstnerisk virksomhed i momslovens for-
stand, og dermed vil de være momsfritaget. I vurderingen af, hvorvidt tatovører udøver
kunstnerisk virksomhed, indgår bl.a. en vurdering af arbejdsmetoden, herunder at der teg-
nes i frihånd, kvaliteten af det udførte arbejde samt om det udførte arbejde kan anses som
resultatet af kunstnerisk virksomhed.
Jf. svaret på spørgsmål 1 til beslutningsforslag B2 om indførsel af almindelig moms på
alle typer af tatoveringer (saml. 2014-15) tilbød Skatteministeriet at se nærmere på evt.
muligheder for at ændre fritagelsen for kunstnerisk virksomhed.
Skatteministeriet har derfor set nærmere på anvendelsesområdet for momsfritagelsen.
Kriterierne for, hvad der anses for at være kunstnerisk virksomhed, er udviklet gennem
en mangeårig praksis og berører en bred vifte af meget forskelligartede områder fra mu-
sik, billedkunst, kunsthåndværk til skuespil, foredragsvirksomhed mv. Da der er tale om
en momsfritagelse, hvor den kunstneriske virksomhed ikke er momsregistreret, er det
ikke muligt i detaljer at afdække alle de områder, der er omfattet af fritagelsen i dag.
Det vurderes dog umiddelbart, at en ændring af momsfritagelsen for kunstnerisk virk-
somhed med det formål, at tatovører fremover ikke skal kunne være omfattet af momsfri-
tagelsen, kan have vidererækkende negative konsekvenser for andre former for kunstne-
risk virksomhed, der i dag er momsfritaget. En sådan ændring synes derfor ikke at være
proportional med de konsekvenser, ændringen kan medføre.
Vedrørende spørgsmålet om afgrænsningen mellem erhvervsmæssig virksomhed og ikke-
erhvervsmæssig virksomhed, bemærker Skatteministeriet, at der foretages en samlet kon-
kret vurdering. Afgrænsningen er relevant ved alle former for aktivitet, og vedrører såle-
des ikke kun tatovører.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om kommentar til henvendelsen af 5/10-18 fra De Professionelle Uafhængige Tatovører vedrørende foretræde om ensretning af skatteregler m.v., til skatteministeren
1962984_0003.png
I forhold til indkomstbeskatningen er det afgørende, om tatovøren kan anses for at drive
selvstændig erhvervsvirksomhed, eller om der er tale om ikke-erhvervsmæssig virksom-
hed. Som selvstændigt erhvervsdrivende er der således fuldt fradrag for driftsomkostnin-
ger i den personlige indkomst, ligesom en selvstændigt erhvervsdrivende har mulighed for
at modregne et evt. underskud i anden indkomst. Ved ikke-erhvervsmæssig virksomhed
kan udgifter fratrækkes, i det omfang udgifterne kan indeholdes i indkomsten fra den
ikke-erhvervsmæssige virksomhed og er tæt knyttet til indkomsterhvervelsen. Ved ikke-
erhvervsmæssig virksomhed er der ikke mulighed for at fratrække underskud i anden ind-
komst eller overføre underskud til modregning i senere års indkomst.
Selvstændig erhvervsvirksomhed er kendetegnet ved, at der for egen regning og risiko ud-
øves en virksomhed af økonomisk karakter, og at virksomheden udøves med det formål
at opnå overskud. Det er en forudsætning, at virksomheden udøves nogenlunde regel-
mæssigt, gennem en længere periode og ikke er af ganske overordnet omfang.
Det fremgår af retspraksis, at rentabilitet og intensitet tillægges betydelig vægt, når det skal
afgøres, om en virksomhed er erhvervsmæssig. Rentabilitetskriteriet indebærer, at der stil-
les krav om, at der er overskud af den primære drift, at der er en rimelig forrentning af
den investerede kapital, og at der kan udbetales en rimelig driftsherreløn. Intensitetskrite-
riet indebærer, at en virksomheds omsætning skal have en vis minimumsstørrelse for at
virksomheden kan anses for at være erhvervsmæssig.
Det er uklart for Skatteministeriet, hvad De Professionelle Uafhængige Tatovører henvi-
ser til, når der omtales muligheden for at anvende to forskellige kontrakttyper. Umiddel-
bart forstår Skatteministeriet, at den ene type skulle være forbeholdt de tatovører, der til
daglig er tilknyttet tatovørvirksomheden, og den anden type skulle være forbeholdt tato-
vører, som lejlighedsvis gæster virksomheden. Vurderingen af konkrete kontrakttyper skal
foretages af Skattestyrelsen.
Det er med andre ord nødvendigt at foretage en konkret vurdering for at vurdere, hvorle-
des tatovører skal beskattes og behandles momsmæssigt, og der vil derfor også være tato-
vører, der fx er momsfritaget og tatovører, der ikke er det.
Side 3 af 3