Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1961563_0001.png
1. november 2018
J.nr. 2018 - 6481
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 14 af 5. oktober 2018 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Ann Giessing
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid har været for alle sager i Landsskatteretten og hos skatteankenævnene i de seneste 10 år, til skatteministeren
1961563_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid har været for
alle sager i Landsskatteretten og hos skatteankenævnene i de seneste 10 år og ikke kun de
seneste 4 år, som redegjort for i svar på SAU alm. del
spørgsmål 9 (folketingsåret 2017-
18), uanset, at tallene ikke er fuldt ud sammenlignelige.
Svar
Klager på Skatteministeriets område forberedes af Skatteankestyrelsen og sendes til afgø-
relse i et skatte-, vurderings-, motor- eller fælles ankenævn, i Landsskatteretten eller i
Skatteankestyrelsen.
Sagsbeholdningen har i en længere periode været voksende og kulminerede i 3. kvartal
2016 med 33.136 sager. Denne udvikling ser nu omsider ud til at være vendt, og kurven
er ”knækket”,
jf. figur 1.
Figur 1. Udvikling i sagsbeholdning 2014-2018
Antal
35.000
30.000
25.000
20.000
15.000
10.000
2014
2015
2016
2017
2018
Antal
35.000
30.000
25.000
20.000
15.000
10.000
Kilde: Skatteankestyrelsen
Anm: Sagsbehandlingstiderne før og efter overgangen til den nye klagestruktur i 2014 er ikke fuldt ud sammenlignelige,
hvorfor der kun fremgår tal fra 2014 og frem. Skatteankestyrelsen har ikke opgjort sagsbeholdningen i 2014 månedsvist.
For 2014 er sagsbeholdningen konstrueret med udgangspunkt i sagsbeholdningen ultimo 2013 på 17.500 sager (afrundet)
samt sagsbeholdningen i december 2014 på 25.406 sager.
På trods af den positive udvikling i sagsbeholdningen er sagsbehandlingstiderne for klage-
sager fortsat alt for lange. De gennemsnitlige sagsbehandlingstider fordelt på afgørelses-
myndigheder for perioden 2007 til 2013 fremgår af tabel 1. De gennemsnitlige sagsbe-
handlingstider for perioden 2014 til 2017 fremgår af tabel 2.
Det bemærkes, at sagsbehandlingstiderne før og efter overgangen til den nye klagestruk-
tur i 2014 ikke fuldt ud er sammenlignelige bl.a. på grund af ændrede klageregler. Fra
2014 var det således ikke længere muligt at klage over ankenævnsafgørelser til Landsskat-
teretten, og afgørelser fra ankenævn går derfor til domstolene i stedet. Desuden indførtes
fritvalgsordning i 2014 for visse sagstyper, så klager bestemmer, om klagen skal behandles
i et ankenævn eller i Landsskatteretten. Endelig blev Skatteankestyrelsen oprettet som fæl-
les sekretariat for både ankenævn og Landsskatteretten og fik kompetence til at afgøre
udvalgte sager.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid har været for alle sager i Landsskatteretten og hos skatteankenævnene i de seneste 10 år, til skatteministeren
1961563_0003.png
Tabel 1. Gennemsnitlige sagsbehandlingstider 2008-2013, mdr.
2008
Skatteankenævn
Landsskatteretten
Motorankenævn
Vurderingsankenævn
7,5
11,0
7,0
7,6
2009
7,6
9,1
7,9
13,1
2010
8,4
7,2
8,8
20,6
2011
9,3
7,1
10,8
26,6
2012
9,7
7,9
15,8
25,1
2013
8,9*
9,5
17,5
18,3
Kilde: Landsskatterettens årsrapporter 2007-2013 og Skatteankenævnenes årsberetninger 2007-2013.
Anm.: Sager, som er stillet i bero i forbindelse med skattestraffesager, syn og skøn mv., er ikke medregnet.
*
Den angivne sagsbehandlingstid for skatteankenævnene for 2013 er opgjort for årets første 11 måneder.
Tabel 2. Gennemsnitlige sagsbehandlingstider 2014-2017, mdr.
2014
Skatteankenævn
Landsskatteretten
Motorankenævn
Vurderingsankenævn
Skatteankestyrelsen*
10,6
15,5
11,7
12,8
4,5
2015
15,2
22,7
13,4
20,4
6,0
2016
18,1
26,1
20,3
26,6
9,1
2017
19,3
29,6
16,0
22,0
9,1
Kilde: Skatteankestyrelsens årsrapporter 2014-2017.
Anm.: Sager, som er stillet i bero i forbindelse med skattestraffesager, syn og skøn mv., er ikke medregnet.
* Sager i beholdningen med Skatteankestyrelsen som afgørelsesmyndighed.
De lange sagsbehandlingstider skyldes særligt, at Skatteankestyrelsen i forbindelse med
ændringen af klagestrukturen i 2014 overtog en stor beholdning af gamle sager, ligesom
der har været en ekstraordinær tilgang af sager om fradrag for forbedringer i grundvær-
dien (FFF-sager). Skatteankestyrelsen har endvidere skulle prioritere ressourcer til at op-
bygge en ny organisation samt rekruttere og oplære mange nye medarbejdere.
I lyset af hvad vi ved i dag, er det min opfattelse som skatteminister, at Skatteankestyrel-
sen tilbage i 2014 blev etableret med for få ressourcer af den daværende skatteminister
(SF). De estimater, der udgjorde beslutningsgrundlaget, har desværre vist sig, bl.a. af de i
dette svar beskrevne årsager, ikke at holde stik.
Den eksisterende beholdning af mange ældre sager betyder, at den gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid er høj. Det forstærkes løbende af, at flere ældre sager afsluttes, hvorfor sags-
behandlingstiderne stiger. Sagsbehandlingstiden angiver den tid, der går fra sagerne mod-
tages, og til at de afsluttes.
Arbejdet med at nedbringe sagsbeholdningen går den rigtige vej, men sagsbehandlingsti-
derne er fortsat alt for lange. I foråret fremlagde regeringen derfor
Retssikkerhedspakke IV
En hurtigere vej gennem klagesystemet,
som tilfører flere ressourcer til klageområdet og inde-
holder initiativer til at sikre et hurtigere klageforløb.
Jeg håber, at et politisk flertal i Folketinget vil bakke op om
Retssikkerhedspakke IV,
så vi
kan få afviklet de gamle sagsbunker og nedbragt sagsbehandlingstiden til et acceptabelt
niveau. Der er dog ingen nemme løsninger, og det bliver et langt sejt træk at komme til
bunds med bunken af gamle sager.
Side 3 af 3