Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1990894_0001.png
17. december 2018
J.nr.
2018-8194
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 137 af 23. november 2018 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Claus F. Houmann
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 137: Spm. om man i lighed med afvisningen af Enhedslistens notat Bedre kontrol i SKAT – Flere penge til velfærd, også afviser rapporten "Kontrol, skattegab og offentlige finanser" udarbejdet af Højbjerre, Brauer & Schultz for LO, HK/Stat og FSR, til skatteministeren
1990894_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes i forlængelse af svar på SAU alm. del
spørgsmål nr. 59, redegøre for,
om man i lighed med afvisningen af Enhedslistens notat ”Bedre
kontrol i SKAT
Flere
penge til velfærd”, også afviser rapporten "Kontrol, skattegab og offentlige finanser" ud-
arbejdet af Højbjerre, Brauer & Schultz for LO, HK/Stat og FSR, der ligeledes peger på
muligheden for gennem øget skattekontrol at øge samfundets indtægter.
Svar
Både Enhedslistens beregninger og beregningerne i rapporten
"Kontrol, skattegab og offentlige
finanser"
udarbejdet af Højbjerre, Brauer & Schultz tager ikke højde for adfærdseffekter.
Dermed afspejler beregningerne kun den såkaldte
umiddelbare provenuvirkning,
hvilket også
understreges i rapporten
"Kontrol, skattegab og offentlige finanser".
Den umiddelbare provenu-
virkning afspejler således kun initiativernes umiddelbare påvirkning af de offentlige finan-
ser, men det er et initiativs såkaldte
finansieringsevne,
der har betydning for den samlede på-
virkning af de offentlige finanser. Et initiativs finansieringsevne kan beregnes ved at op-
gøre
provenuet efter tilbageløb og adfærd,
som afspejler, hvordan initiativets samlet set påvirker
de offentlige finanser, og dermed det finanspolitiske råderum.
Som det også påpeges i rapporten
"Kontrol, skattegab og offentlige finanser"
findes der ikke
grundige empiriske studier, der understøtter en kvantificering af sammenhængen mellem
kontrolindsat, reduktioner af skattegabet og de offentlige finanser.
Side 2 af 2