Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1994264_0001.png
20. december 2018
J.nr.
2018-8194
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 136 af 23. november 2018 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Julie Lungholt
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 136: Spm. om kontrolprojekternes samlede merbevilling på 480 mio. kr. er et relativt lille beløb ud af en samlet investeringsramme på 13 mia. kr., til skatteministeren
1994264_0002.png
Spørgsmål
Det fremgår af svar på SAU alm. del
spørgsmål nr. 59, at: "Regeringen har, siden den
tiltrådte, haft fokus på at opbygge en skatteforvaltning, som borgere og virksomhederne
kan have tillid til. Konkret har regeringen afsat 10,5 mia. kr. til skatteforvaltningen på fi-
nanslovene for 2017 og 2018, mens regeringen med finanslovforslaget for 2019 foreslår at
investere yderligere 2,1 mia. kr. Dermed løber de samlede investeringer op på knap 13
mia. kr. frem mod 2022. En stor del af disse midler er anvendt til særlige forretningskriti-
ske it-projekter på inddrivelses-, told- og ejendomsområdet, der er en vigtig forudsætning
for, at skatteforvaltningen på disse områder kan varetage sine opgaver. Af den samlede
prioritering er der snævert set afsat 480 mio. kr. til Aftale om styrket kontrol og vejled-
ning, hvoraf 80 mio. kr. er afsat til registrering af virksomheder i Erhvervsstyrelsen." Vil
ministeren medgive, at kontrolprojekternes samlede merbevilling på 480 mio. kr. er et re-
lativt lille beløb ud af en samlet investeringsramme på 13 mia. kr.? Derudover bedes mini-
steren redegøre for, hvor mange kontrolmedarbejdere der bliver ansat til direkte kontrol
som et resultat af denne merbevilling, og hvis mulig inden for hvilke kontrolprojekter.
Svar
Jeg er ikke enig i, at en merbevilling på 480 mio. kr. er et lille beløb. Det er en betydelig
prioritering af aktiviteter, der skal forbedre regelefterlevelsen for små og mellemstore
virksomheder, en styrket indsats på momsområdet og bekæmpelse af organiseret svindel
med skatter og afgifter.
Jeg vil derudover bemærke, at en af tankerne bag aftalen var, at regelefterlevelsen i nogle
tilfælde forbedres mere effektivt med andre værktøjer end klassisk efterkontrol. Derfor
fik skatteforvaltningen og Erhvervsstyrelsen mulighed for at prioritere en bred vifte af
forskellige kontrol- og vejledningsinitiativer på tværs af skatte- og momsafregningsproces-
sen.
Da der på den baggrund foregår en løbende prioritering af midlerne, kan jeg ikke rede-
gøre for, hvor mange medarbejdere der i hele perioden vil være tilknyttet kontrolaktivite-
ter, og hvilke aktiviteter det vil dreje sig om. Afhængig af hvilke aktiviteter der prioriteres
fremadrettet vil midlerne i varierende grad blive brugt på årsværk og andre udgifter såsom
udvikling af digitale værktøjer. Antallet af årsværk vil derfor ikke nødvendigvis være det
samme over hele perioden.
Side 2 af 2