Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1990880_0001.png
17. december 2018
J.nr.
2018-8194
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 134 af 23. november 2018 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Julie Lungholt
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om kontrolprojekter der relaterer sig til virksomhedernes regelefterlevelse, til skatteministeren
1990880_0002.png
Spørgsmål
Det fremgår af svar på SAU alm. del
spørgsmål nr. 59, at: "På trods af, at nogle projek-
ter kan have meget store nettoprovenuer pr. medarbejder, betyder det ikke nødvendigvis,
at kontrol er den mest effektive måde til at sikre regelefterlevelsen. Fx er der på person-
skatteområdet sikret en meget høj regelefterlevelse ved at låse felter på selvangivelsen og i
meget højere grad bruge tredjepartsindberetninger, hvilket reducerer behovet for kon-
trol." Vil ministeren medgive, at dette perspektiv er lettere redundant, da samtlige de kon-
trolprojekter Enhedslisten anvender i notatet netop relaterer sig til virksomhedernes re-
gelefterlevelse, som vi ved er meget ringere end borgernes regelefterlevelse?
Svar
I svar på SAU alm. del
spørgsmål 59 nævnes personområdet som et eksempel på, at det
ikke nødvendigvis er kontrol, der er den bedste måde at sikre høj regelefterlevelse.
Selvom de projekter, Enhedslisten henviser til i notatet, relaterer sig til virksomhedernes
regelefterlevelse, er det relevant at nævne erfaringerne fra personområdet, da erfaringerne
herfra forventes at kunne anvendes på virksomhedsområdet.
På personområdet indberettes mere end 99 pct. af alle skatter og afgifter korrekt, hvilket
blandt andet er et resultat af brugen af nye kontrolformer og nye teknologier som fx felt-
låsning, tredjepartsindberetninger og digitale stopklodser, der forebygger og forhindrer
fejl og snyd i samme øjeblik, oplysningerne indberettes. Det er dermed ikke efterkontrol,
der har sikret den høje regelefterlevelse på personområdet.
Arbejdet med at sikre en bedre regelefterlevelse for de små og mellemstore virksomheder
skal målrettes den enkelte virksomheds behov. I de fleste tilfælde er der tale om fejl og
ikke bevidst svindel. Derfor er målet på sigt at udnytte de gode erfaringer fra personom-
rådet og udvide brugen af fx automatiserede løsninger over for virksomhederne, så om-
fanget af fejl mindskes.
Regeringen prioriterer at investere i en styrket og moderniseret skattekontrol, hvilket ek-
sempelvis understreges af, at en del af midlerne fra
Aftale om styrket kontrol og vejledning
bli-
ver anvendt til at prioritere nye digitale værktøjer i alle faser af skatte- og momsafregnin-
gen. Hertil kommer, at der ifm. aftalen blev afsat i alt 80 mio. kr. til at give Erhvervssty-
relsen mulighed for at anvende ny teknologi til at udsøge virksomheder, der oprettes med
henblik på svindel for derigennem at kunne foretage en mere målrettet kontrol af virk-
somhederne, allerede når de forsøger at registrere sig.
Side 2 af 2