Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvor mange gange afgiftssatsen for emballagetypen ”bæreposer
af plast mv.” er blevet ændret siden dens
indførelse i 1994, og hvordan såvel provenuet
fra afgiften samt afgiftsgrundlaget har ændret sig siden 1994. På brancheforeningen for
danske plastvirksomheders hjemmeside
–
plast.dk
–
kan man læse følgende om prisen på
plastbæreposer i supermarkeder: ”En plastbærepose
koster ca. 3 kr. i supermarkedet. 1,5
kr. går til afgifter til staten og til fremstilling af posen. Resten af din betaling for en plast-
bærepose går til supermarkedet”. Ministeren bedes i forlængelse heraf bekræfte, at stan-
dard mikroøkonomisk teori burde tilsige at efterspørgslen for plastposer på den baggrund
må forventes at være inelastisk.
Svar
Det kan
ikke
ud fra de i spørgsmålet anførte oplysninger bekræftes, at efterspørgslen efter
plastbæreposer er ”inelastisk”. Detailhandlen vil
fx generelt have omkostninger til opbe-
varing og udlevering af plastbæreposer, som der ikke foreligger nærmere information om
i de i spørgsmålet anførte oplysninger.
Afgiften på bæreposer blev introduceret i 1994, hvor formålet var at reducere antallet af
poser og reducere plastforbruget mv. til poser. Afgiften udgjorde 20 kr. pr. kg for plast-
bæreposer og 9 kr. pr. kg for papirsposer i perioden 1994-1997. Fra 1998 og frem er afgif-
ten 22 kr. pr. kg for plastbæreposer og 10 kr. pr. kg for papirsposer.
I bemærkningerne til lovforslaget ved afgiftens indførelse blev det lagt til grund, at afgif-
ten ville indbringe et umiddelbart provenu på 500 mio. kr. årligt. Afgiften på poser af pla-
stik og papir indbragte dog tilsammen alene i størrelsesordenen 150 mio. kr. årligt de før-
ste år, hvilket indikerer en meget kraftig adfærdsændring.
Afgiftsgrundlaget for plastikposer udgør ca. 8 mio. kg og har ligget relativt stabilt efter af-
giftens indførelse,
jf. tabel 1.
Skatteministeriet er ikke bekendt med specifikke skøn for priselasticiteten i efterspørgslen
efter netop plastikposer. Der er i besvarelsen af SAU alm. del spm. 357 af 18. april 2018
lagt til grund, at priselasticiteten for plastikposer (numerisk) er 1. Med en priselasticitet på
1, vil en forhøjelse af forbrugerprisen på 1 pct. føre til en reduktion af efterspørgslen efter
varen med 1 pct. En priselasticitet på 1 anvendes ofte, når der ikke foreligger andre oplys-
ninger om prisfølsomheden.
Afgiften på plastposer overvæltes ikke i alle tilfælde i forbrugerpriserne. Mange specialfor-
retninger har således hidtil valgt at uddele plastikposer gratis til deres kunder (hvorved
omkostningerne til afgifter mv. overvæltes i prisen på de varer, forretningerne sælger). Re-
geringen fremlagde den 5. december 2018 sin plasthandlingsplan for perioden 2019-2022.
Her lægger regeringen op til et fremadrettet påbud om, at der skal tages betaling for poser
for at give forbrugerne et incitament til at begrænse anvendelsen af nye poser.
Side 2 af 3