Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1987945_0001.png
13. december 2018
J.nr. 2018 - 3031
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 114 af 15. november 2018 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om at oplyse provenueffekten – både før og efter tilbageløb og adfærd – af at genindføre afgiften på PVC og ftalater samt på PVC-folier i tabelform, til skatteministeren
1987945_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse provenueffekten
både før og efter tilbageløb og adfærd
af at
genindføre afgiften på PVC og ftalater samt på PVC-folier i tabelform. Derudover bedes
ministeren i samme tabel oplyse provenueffekten
både før og efter tilbageløb og adfærd
af at forhøje afgiften på PVC og ftalater samt på PVC-folie yderligere med henholdsvis
50 pct., 100 pct., 200 pct., 250 pct. og 300 pct.
Svar
Det blev ved indgåelse af erhvervs- og iværksætteraftalen mellem regeringen, Dansk Fol-
keparti og Radikale Venstre aftalt at afskaffe PVC-afgiften samt emballageafgiften på pvc-
folier fra den 1. januar 2019. Aftalen tog udgangspunkt i Skatteministeriets anbefalinger i
saneringsanalysen.
Der betales i dag emballageafgift på 20,35 kr. pr. kg folier fremstillet af blødt poluvi-
nylclorid (PVC). Afgiftspligten omfatter folier fremstillet af blød PVC, der er egnet til em-
ballering af levnedsmidler, dvs. indpakningsfilm, husholdningsfilm og lignende.
PVC-afgiften udgør i dag ca. 3,5 kr./kg. Afgiften er differentieret efter PVC-indholdet i
en række produkter - i alt 41 forskellige afgiftssatser (kr. pr. kg/stk./m2) på udvalgte va-
rer, der indeholder PVC og ftalater.
Provenuet udgjorde ca. 10 mio. kr. fra emballageafgiften på pvc-folier samt ca. 15 mio. kr.
fra PVC-afgiften i 2017. Det skønnes med betydelig usikkerhed, at en fordobling af afgif-
ten stort set vil føre til en fordobling af provenuet umiddelbart såvel som efter tilbageløb
og adfærd,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenueffekt ved forhøjelse af PVC-afgift og emballageafgift på pvc-folier til levnedsmidler
Yderligere merprovenu ved procentuel afgiftsforhøjelse
Mio. kr. 2019-niveau
Emballageafgift af pvc-folier
Umiddelbart provenu
Efter adfærd og tilbageløb
PVC-afgiften
Umiddelbart provenu
Efter adfærd og tilbageløb
15
15
10
5
15
15
30
30
40
35
45
45
10
10
5
5
10
10
20
20
30
25
35
30
Genindførsel
50 pct.
100 pct.
200 pct.
250 pct.
300 pct.
Anm.: Der er antaget en priselasticitet på 1, samt at afgiftsforhøjelserne overvæltes i forbrugerpriserne. Der er afrundet til
nærmeste 5 mio. kr.
Kilde: Egne beregninger.
Det bemærkes, at de miljømæssige konsekvenser ved at ophæve afgifterne er begrænset,
idet afgifterne ikke længere vurderes at have nogen nævneværdig adfærdsregulerende ef-
fekt. Derudover er pvc-folier til levnedsmidler samt flere af ftalaterne blevet omfattet af
EU-regulering. Skatteministeriet har ikke kendskab til, at andre EU-lande har afgifter på
PVC og pvc-folier.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om at oplyse provenueffekten – både før og efter tilbageløb og adfærd – af at genindføre afgiften på PVC og ftalater samt på PVC-folier i tabelform, til skatteministeren
1987945_0003.png
Desuden indebærer en ophævelse af afgifterne varige administrative lempelser for de be-
rørte virksomheder. Regeringen har derfor ingen intention om at gennemføre de angivne
afgiftsforhøjelser, der som nævnt ikke vil have mærkbar miljømæssig effekt, og som vil
stride mod skattestoppet.
Side 3 af 3