Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1956637_0001.png
23. oktober 2018
J.nr. 2018 - 6645
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 3. oktober 2018 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvad der er bevæggrunden for, at Skatteministeriet har opjusteret merprovenuet af at beskatte både kapitalindkomst og aktieindkomst som arbejdsindkomst fra 9,1 mia. kr. til 9,3 mia. kr., til skatteministeren
1956637_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes på baggrund af svar på SAU alm. del
spørgsmål 246 (folketingsåret
2017-18) oplyse, hvad der er bevæggrunden for, at Skatteministeriet har opjusteret mer-
provenuet af at beskatte både kapitalindkomst og aktieindkomst som arbejdsindkomst fra
9,1 mia. kr. til 9,3 mia. kr. Dernæst bedes ministeren redegøre for, hvordan man kan læse
det oprindelige svar på SAU alm. del
spørgsmål 238 (folketingsåret 2016-17) som, at det
umiddelbare provenu giver 9,1 mia. kr., da det fremgår af tabellen, at et umiddelbart mer-
provenu på 9,1 mia. kr. først nås i 2023. Endelig bedes ministeren oplyse, hvilket års ni-
veau der anvendes i svar på SAU alm. del
spørgsmål 246 (folketingsåret 2017-18).
Svar
Det må forventes, at skøn over de provenumæssige konsekvenser af en påtænkt ændring i
skattelovgivningen vil blive ændret i takt med at datagrundlaget opdateres, at der kommer
nye beregningsforudsætninger
1
eller at lovgivningen ændres.
I svaret på SAU 238 (folketingsåret 2016-17) skønnedes, at beskatningen af aktieindkomst
og kapitalindkomst som arbejdsindkomst medfører et merprovenu på ca. 9,1 mia. kr. i
umiddelbar virkning (2017-niveau). I svaret på SAU 246 (folketingsåret 2017-18) skønne-
des et merprovenu på ca. 9,3 mia. kr. (2017-niveau),
jf. tabel 1.
Tabel 1. Sammenligning af provenuskøn i SAU 238 (2016-17) og SAU 246 (2017-18)
SAU 238
(2016-17)
Umiddelbare provenumæssige konsekvenser (mia. kr.)
Beskatning af kapitalindkomst som arbejdsindkomst
Beskatning af aktieindkomst som arbejdsindkomst
Beskatning af kapitalindkomst og
aktieindkomst som arbejdsindkomst
Forudsætninger
Niveauår
Datagrundlag, år
Fremskrivning fra dataår til niveauår
Anm.: ØR = Økonomisk Redegørelse
SAU 246
(2017-18)
1,4
7,6
9,1
1,4
7,8
9,3
2017
2014
ØR august 2016
2017
2014
ØR december 2016
Forskellen i de to skøn kan især henføres til en ændret fremskrivning af aktieindkomsten,
der fremskrives fra 2014-niveau til 2017-niveau med ca. 6 pct. i SAU 238 og ca. 12 pct. i
SAU 246. Fremskrivningen af aktieindkomsten sker i overensstemmelse med forudsæt-
ningerne i Økonomisk Redegørelse.
1
På personskatteområdet kommer der nye forudsætninger, når der udarbejdes Økonomisk Redegørelse (tre gange årligt) og
eventuelt ved konvergensprogrammet (én gang årligt).
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvad der er bevæggrunden for, at Skatteministeriet har opjusteret merprovenuet af at beskatte både kapitalindkomst og aktieindkomst som arbejdsindkomst fra 9,1 mia. kr. til 9,3 mia. kr., til skatteministeren
1956637_0003.png
Med hensyn til spørgsmålet om, hvordan en provenuvirkning kan betegnes som ’umid-
delbar’, når virkningen først indtræffer i 2023, så anvendes betegnelsen ’umiddelbar’ om
den provenuvirkning, som en skatte- eller afgiftsændring medfører på den finanslovs-
konto, der direkte berøres af forslaget, under antagelse om at alle skatte- og afgiftsgrund-
lag i øvrigt er uændrede. Dette er uafhængigt af beregningsåret.
Med hensyn til spørgsmålet om, hvilket niveauår der er anvendt i svaret på SAU 246, så
fremgår det af kildeangivelsen under tabellerne, at beregningerne er baseret på data i 2014
fremskrevet til 2017. Niveauåret er således 2017.
For god ordens skyld bemærkes, at den nævnte ændring vil have negative adfærdsvirknin-
ger i form af reduceret opsparing og mindre arbejdsudbud. Regeringen kan ikke gå ind
for et sådant initiativ, der samlet set øger beskatningen og strider mod regeringens skatte-
stop.
Side 3 af 3