Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1960544_0001.png
Folketinget
Retsudvalget og Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. august 2018
Forebyggelseskontoret
Katrine Born Thodsen
2018-0091-0115
792903
Orientering om politiets kontroller på tungvognsområdet
Justitsministeriet skal hermed orientere Folketingets Retsudvalg og Trans-
port-, Bygnings- og Boligudvalg om udviklingen i antallet af kontrollerede
køretøjer på tungvognsområdet.
På baggrund af oplysninger fra Rigspolitiet kan følgende oplyses om antal-
let af køretøjer, der i perioden fra 2014-2018 er standset og kontrolleret som
led i politiets kontrol af køre- og hviletidsreglerne og som led i politiets ind-
sats mod ulovlig cabotagekørsel:
Kontrol af køre- og hviletid
2014
2015
2016
2017
2018 (pr. 5. juni 2018)
Antal standsede køretøjer (*)
16.214
15.888
12.115
9.247
5.131
Det bemærkes i den forbindelse, at der i kontroldirektivet, jf. direktiv
2006/22/EF af 15. marts 2006, er fastsat målkrav for kontrollen på køre- og
hviletidsområdet.
Kontroldirektivet foreskriver, at kontrollen hvert år skal omfatte et bredt, re-
præsentativt udsnit af mobile arbejdstagere, førere, virksomheder og køre-
tøjer inden for alle de transportkategorier, der er omfattet af forordning
(EØF) nr. 3820/85 og (EØF) nr. 3821/85. Hver medlemsstat skal tilrette-
lægge kontrollen på en sådan måde, at 3 % af arbejdsdagene for førere af
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om, hvor mange tungvognskontroller der er foretaget gennem de sidste 5 år, til justitsministeren
1960544_0002.png
køretøjer, som er omfattet af forordning (EØF) nr. 3820/85 og (EØF) nr.
3821/85, kontrolleres.
I forhold til politiets vejsidekontrol omsættes målkravet i Danmark til, at po-
litiet skal standse og kontrollere ca. 12.500 køretøjer årligt.
Som det fremgår af tabellen ovenfor, har Danmark i en periode ikke levet
op til det fastsatte målkrav, som det er omregnet i Danmark.
Ud af det samlede antal standsede køretøjer er der standset følgende køretø-
jer som led i kontrollen med ulovlig cabotage:
Cabotagekontrol
2014
2015
2016
2017
2018 (pr. 5. juni 2018)
Antal standsede køretøjer (*)
4.934
4.941
4.004
4.043
2.301
* Det bemærkes, at udtrækket er excl. fokusområdet traktor/motorredskab. Færdselsdata-
basen beror på manuelle indberetninger fra politikredsene og tungvognscentrene. Der er
ikke tale om låste tal, hvorfor det registrerede antal standsede køretøjer i et år kan ændre
sig i forbindelse med efterfølgende indberetninger, opdateringer eller korrektioner.
Nedgangen i antallet af kontrollerede køretøjer skyldes, at der i en periode i
2016 og 2017 har været ekstraordinært hårdt pres på politiets ressourcer,
hvilket har medført en nødvendig omprioritering af ressourcer til andre om-
råder i politiet.
Opgavevaretagelsen på tungvognsområdet har således været påvirket af an-
dre højt prioriterede operative opgaver i forbindelse med særligt terrorbe-
vogtning og grænsekontrol og i et vist omfang bandekonflikterne.
Rigspolitiet følger dog indsatsen på tungvognsområdet tæt, herunder om de
specialiserede tungvognscentre opfylder målsætningen om en effektiv og
målrettet kontrol af reglerne på området, og om centrene allokerer de for-
nødne ressourcer til opgaven, således at der sikres et højt kontrolniveau.
Derudover overvejer Rigspolitiet løbende – som på andre områder – hvor-
dan indsatsen på tungvognsområdet kan forbedres. Rigspolitiet er i den for-
bindelse i gang med at udarbejde en handleplan med pejlemærker for vare-
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om, hvor mange tungvognskontroller der er foretaget gennem de sidste 5 år, til justitsministeren
tagelsen af kontrollen på tungvognsområdet, der bl.a. skal sikre fokus på ef-
fektiviteten og kvaliteten af den udøvede kontrol.
Søren Pape Poulsen
/
Johan Kristian Legarth
3