Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1960543_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. oktober 2018
Forebyggelseskontoret
Katrine Born Thodsen
2018-0030-1629
881961
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 9 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. oktober 2018. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Louise Falkenberg
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om, hvor mange tungvognskontroller der er foretaget gennem de sidste 5 år, til justitsministeren
1960543_0002.png
Spørgsmål nr. 9 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvor mange tungvognskontroller der er
foretaget gennem de sidste 5 år samt redegøre for resultaterne
heraf?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
” Rigspolitiet har forstået spørgsmålet således, at det omhandler
antallet af standsede og kontrollerede køretøjer som led i poli-
tiets vejkontrol på tungvognsområdet.
Rigspolitiet kan oplyse, at der er registreret følgende antal stand-
sede køretøjer og forseelser i den målrettede tungvognskontrol i
perioden 2014-2018 frem til udtræksdato den 22. oktober 2018.
Antal standsede køretøjer:
2014
16.214*
2015
15.890*
2016
12.115*
2017
9.254*
2018
9.704*
Antal forseelser:
2014
6.504*
2015
6.196*
2016
5.517*
2017
4.131*
2018
4.984*
*Tallene stammer fra politiets Færdselsdatabase og udtrækket er ekskl. fo-
kusområdet traktor/motorredskab. Færdselsdatabasen beror på manuelle ind-
beretninger fra politikredsene og tungvognscentrene. Der er ikke tale om lå-
ste tal, hvorfor det registrerede antal standsede køretøjer i et år kan ændre sig
i forbindelse med efterfølgende indberetninger, opdateringer eller korrektio-
ner.
Nedgangen i antallet af kontrollerede køretøjer skyldes, at der i
en periode i 2016 og 2017 har været ekstraordinært hårdt pres
på politiets ressourcer, hvilket har medført en nødvendig ompri-
oritering af ressourcer til andre områder i politiet. Opgavevare-
tagelsen på tungvognsområdet har således været påvirket af an-
dre højt prioriterede operative opgaver i forbindelse med særligt
terrorbevogtning og grænsekontrol og i et vist omfang bande-
konflikterne.
Rigspolitiet følger indsatsen på tungvognsområdet tæt, herunder
om de specialiserede tungvognscentre opfylder målsætningen
om en effektiv og målrettet kontrol af reglerne på området.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om, hvor mange tungvognskontroller der er foretaget gennem de sidste 5 år, til justitsministeren
Rigspolitiet har på denne baggrund anmodet tungvognscentrene
om at sikre, at der prioriteres de nødvendige ressourcer til vejsi-
dekontrollen, således at der sikres et passende højt kontroltryk
på tungvognsområdet. Rigspolitiet har i denne forbindelse på-
lagt de tre tungvognscentre at sikre, at indsatsen på tungvogns-
området tilrettelægges således, at der senest i 2019 genoprettes
et kontrolniveauet svarende til niveauet i 2015.”
Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets orientering af 8. august 2018 til
Folketingets Retsudvalg og Transport-, Bygnings- og Boligudvalg.
3