Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1966471_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. november 2018
Sikkerhedskontoret
Gustav Schaldemose
2018-0030-1665
890603
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 63 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. oktober 2018. Spørgsmå-
let er stillet af Peter Skaarup (DF) på vegne af Retsudvalget.
Søren Pape Poulsen
/
Martin Bang
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om, hvor mange lovstramninger rettet mod fremmedkrigere, der er blevet vedtaget i perioden fra 10. oktober 2014 til 28. juni 2015 samt efter den 28. juni 2015, til justitsministeren
1966471_0002.png
Spørgsmål nr. 63 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren opgøre, hvor mange lovstramninger rettet mod
fremmedkrigere, der er blevet vedtaget i følgende perioder: fra
10. oktober 2014 til 28. juni 2015 samt efter den 28. juni 2015?”
Svar:
1.
Det er en kerneprioritet for mig som justitsminister at håndtere den sik-
kerhedsmæssige trussel, der udgår fra fremmedkrigere, så effektivt som mu-
ligt, og at alle relevante redskaber i den forbindelse tages i brug. Der er i de
senere år gennemført en række stramninger af lovstramningen på Justitsmi-
nisteriets område rettet mod fremmedkrigere, som gennemgås nedenfor.
2.
Perioden fra den 10. oktober 2014 til den 28. juni 2015:
Ved lov nr. 176 af 24. februar 2015 blev der indført en bestemmelse i pas-
lovens § 2, stk. 1, nr. 4, hvorefter politiet kan nægte udstedelse af pas til en
dansk statsborger eller inddrage et allerede udstedt pas, når der er grund til
at antage, at den pågældende har til hensigt i udlandet at deltage i aktivite-
ter, hvor dette kan indebære eller forøge en fare for statens sikkerhed, andre
staters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den offentlige orden.
3.
Perioden efter den 28. juni 2015:
Ved lov nr. 1880 af 29. december 2015 blev der indsat en bestemmelse i
straffelovens § 101 a. Efter § 101 a, stk. 1, straffes den, der har dansk ind-
fødsret eller bopæl i den danske stat, og som under væbnet konflikt, i hvil-
ken den danske stat er part, er tilsluttet en væbnet styrke for en part, som
kæmper mod den danske stat, med fængsel indtil 10 år. Under særligt skær-
pende omstændigheder kan straffen stige til fængsel indtil på livstid. Som
særligt skærpende omstændigheder anses navnlig tilfælde, hvor den pågæl-
dende har deltaget i kamphandlinger. Efter § 101 a, stk. 2, straffes den, der
hverver en person med dansk indfødsret eller bopæl i den danske stat til en
væbnet styrke under de omstændigheder, der er beskrevet i stk. 1, eller som
offentligt tilskynder en sådan person til at tilslutte sig fjendtlige styrker i så-
danne konflikter, med fængsel indtil 10 år. Under særligt skærpende om-
stændigheder kan straffen stige til fængsel indtil 16 år. Som særligt skær-
pende omstændigheder anses navnlig tilfælde, hvor der er tale om overtræ-
delser af systematisk eller organiseret karakter.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om, hvor mange lovstramninger rettet mod fremmedkrigere, der er blevet vedtaget i perioden fra 10. oktober 2014 til 28. juni 2015 samt efter den 28. juni 2015, til justitsministeren
1966471_0003.png
Ved lov nr. 1881 af 29. december 2015 blev der indsat nye bestemmelser i
PET-lovens § 4. Det følger heraf, at told- og skatteforvaltningen skal vide-
regive oplysninger om passagerer og besætning på luftfartøjer til Politiets
Efterretningstjeneste, hvis tjenesten vurderer, at oplysningerne kan have be-
tydning for varetagelse af tjenestens opgaver vedrørende forebyggelse og
efterforskning af overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og 13.
Ved lov nr. 642 af 8. juni 2016 blev der indført en række yderligere
lovstramninger i straffeloven rettet mod fremmedkrigere. Der er blev såle-
des i § 114 c, stk. 3, om forbud mod at lade sig hverve til at begå terrorhand-
linger og § 114 e om forbud mod i øvrigt at fremme virksomheden for en
person, en gruppe eller en sammenslutning, der begår eller har til hensigt at
begå terrorhandlinger, indsat bestemmelser om strafskærpelser. Strafferam-
men blev således hævet til indtil 10 års fængsel – og under særligt skær-
pende omstændigheder indtil 16 års fængsel – når den pågældende er tilslut-
tet en væbnet styrke. Herudover blev der med § 114 i indført en bestem-
melse om forbud mod modtagelse af økonomisk støtte fra en terrororgani-
sation til brug for oprettelse eller drift af en institution eller virksomhed el-
ler til lignende formål her i landet. Overtrædelse straffes med fængsel indtil
6 år. Endelig blev der med § 114 j indført en bestemmelse, som forbyder in-
drejse og ophold i visse konfliktzoner uden forudgående tilladelse. Overtræ-
delse straffes med bøde eller fængsel indtil 6 år. Ved bekendtgørelse nr.
1200 af 28. september 2016 om indrejseforbud i udvalgte konfliktområder i
Syrien og Irak blev det fastlagt, hvilke områder der omfattes af forbuddet.
Ved lov nr. 674 af 8. juni 2017 blev der desuden gennemført ændringer i en
lang række ydelseslove med henblik på at forhindre, at fremmedkrigere kan
finansiere deres ophold i konfliktområder med offentlige ydelser.
3