Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2051490_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Samrådsspørgsmål Y (alm. del) REU
stillet efter ønske fra Peter Skaarup
(DF)
25. april 2018
Hvornår:
10. april 2019
Sags nr.
Akt-id
2019 - 5209
695064
DET TALTE ORD GÆLDER
Tekst:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor den kroatiske stats-
borger, på trods af hans mange domme for grov krimina-
litet, ikke er blevet udvist, jf. højesterets afgørelse af 19.
marts 2019 (sag 221/2018), og på trods af de skærpede
regler om udvisning af kriminelle udlændinge, der blev
indført med ændringerne af udlændingeloven i 2018, jf.
lov nr. 469 af 14. maj 2018, og vil ministeren samtidig
redegøre for, hvordan det fremadrettet sikres, at uden-
landske statsborgere
uanset deres tilknytning til Dan-
mark
altid udvises, når de begår grov kriminalitet
og/eller gentagelseskriminalitet?
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 571: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 25. april 2019 om udvisning ved grov kriminalitet og gentagelseskriminalitet, til udlændinge- og integrationsministeren
2
[Indledning]
Tak for spørgsmålet. Og tak for ordet.
Jeg er blevet bedt om at redegøre for, hvorfor den kroati-
ske statsborger, Jimmi Levakovic
på trods af hans
mange domme for alvorlig kriminalitet
ikke blev udvist
af Danmark af Højesteret i sidste måned.
Først og fremmest vil jeg gerne understrege
og det
kommer nok ikke som nogen overraskelse
at det er re-
geringens helt klare holdning, at kriminelle udlændinge
ikke hører hjemme i Danmark.
Kommer man hertil som udlænding og begår alvorlig
kriminalitet, så er man simpelthen ikke velkommen her.
Så skal man udvises.
Det har derfor været vigtigt for regeringen at få strammet
reglerne så meget som overhovedet muligt, så vi sender
et klart og tydeligt signal til kriminelle udlændinge.
Derfor skærpede vi udvisningsreglerne sidste år.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 571: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 25. april 2019 om udvisning ved grov kriminalitet og gentagelseskriminalitet, til udlændinge- og integrationsministeren
2051490_0003.png
3
Som reglerne ser ud efter skærpelserne, gælder det helt
grundlæggende, at hvis en kriminel udlænding
kan
udvi-
ses af Danmark, så
skal
dette ske
medmindre det
med
sikkerhed
er i strid med Danmarks internationale forplig-
telser.
Skærpelsen indebærer
for det første,
at der
på baggrund
af Menneskerettighedsdomstolens praksis
nu er fastlagt
retningslinjer for, hvornår udlændinge i almindelighed
kan udvises.
Formålet med retningslinjerne er bl.a. at give de danske
domstole et fuldt oplyst og tilstrækkeligt grundlag ved
vurderingen af spørgsmålet om udvisning.
Også selv om det indebærer en risiko for, at Menneske-
rettighedsdomstolen i forbindelse med prøvelsen af en
konkret sag vil kunne nå frem til, at udvisningen er i strid
med Menneskerettighedskonventionen.
Jeg vil gerne her understrege, at det selvfølgelig fortsat
er op til domstolene at foretage en konkret vurdering og
afvejning af sagernes omstændigheder.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 571: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 25. april 2019 om udvisning ved grov kriminalitet og gentagelseskriminalitet, til udlændinge- og integrationsministeren
2051490_0004.png
4
Men med ændringen påtog regeringen sig et større an-
svar for, hvordan menneskerettighederne skal fortolkes
ved at beskrive praksis på udvisningsområdet i forarbej-
derne til udlændingeloven.
For det andet
blev reglerne om betinget udvisning æn-
dret.
Der er nu i stedet indført en advarselsordning, der har
virkning ud over den tidsbegrænsede periode på 2 år, der
tidligere blev fastsat som prøvetid i forbindelse med be-
tinget udvisning.
Det betyder, at der ved en senere udvisningssag i højere
grad skal lægges vægt på, om udlændingen tidligere er
advaret om muligheden for udvisning ved gentagende
kriminalitet
uanset hvornår det nye strafbare forhold
begås.
Desuden kan en sådan advarsel
modsat den tidligere
gældende ordning om betinget udvisning
tildeles alle
udlændinge
herunder EU-statsborgere.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 571: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 25. april 2019 om udvisning ved grov kriminalitet og gentagelseskriminalitet, til udlændinge- og integrationsministeren
5
For det tredje
er der med lovændringen nu mulighed for
at meddele indrejseforbud for en kortere periode, hvis det
vil betyde, at der kan udvises i tilfælde, hvor det ellers
ville være i strid med Danmarks internationale forpligtel-
ser at udvise på grund af indrejseforbuddets længde.
På den måde har vi sikret os, at indrejseforbuddets læng-
de ikke kan hindre udvisning som følge af Danmarks in-
ternationale forpligtelser.
Det er min helt klare opfattelse, at den seneste retspraksis
fra domstolene viser, at regeringens skærpelser af udvis-
ningsreglerne har haft den ønskede effekt.
Nemlig at kriminelle udlændinge i videst muligt omfang
bliver udvist.
Kigger man på Højesterets praksis over det seneste års
tid, er der ingen tvivl om, at der er strammet op, og at
kriminelle udlændinge er blevet udvist i tilfælde, hvor
der er begået grov kriminalitet, og hvor domstolene tidli-
gere har anlagt en mere tilbageholdende linje.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 571: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 25. april 2019 om udvisning ved grov kriminalitet og gentagelseskriminalitet, til udlændinge- og integrationsministeren
6
Tendensen er, at Højesteret har udvist flere udlændinge,
som både er født og opvokset i Danmark, og som også
har en stærk tilknytning her til landet, men som har be-
gået meget alvorlig og gentagende kriminalitet.
Jeg har noteret mig, at både Dommerforeningen og Insti-
tut for Menneskerettigheder også har bemærket denne
udvikling. [Bragt i en artikel i
Information
den 23. marts
2019].
Det ses også i domstolenes praksis, at der henvises direk-
te til de retningslinjer, der nu er fastlagt i lovforarbejder-
ne, og at det indgår i vurderingen, at udlændingen tidli-
gere er blevet advaret om konsekvenserne ved ny krimi-
nalitet.
Udvisningsreglerne har også været anvendt i en række
sager, hvor kriminelle udlændinge med relationer til
bandemiljøet er blevet udvist
det gælder f.eks. lederen
af Loyal To Familia (LTF).
Her omgjorde Højesteret i november 2018 landsrettens
dom og udviste bandelederen med et indrejseforbud i 6
år.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 571: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 25. april 2019 om udvisning ved grov kriminalitet og gentagelseskriminalitet, til udlændinge- og integrationsministeren
7
Og for nyligt udviste et enigt nævningeting i Retten i
Roskilde [4. april 2019] i et større sagskompleks tre ud-
lændinge med indrejseforbud for bestandig.
Heriblandt var et højtstående irakisk medlem af LTF, der
kom til Danmark som barn. Selv om han ifølge pressen
har en mindreårig datter her i landet, fastslog byretten, at
det
ikke med sikkerhed
vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser at udvise ham. Så derfor blev
han udvist.
Jeg vil gerne slå fast, at regeringen arbejder målrettet for
at sikre, at kriminelle udlændinge i videst muligt omfang
bliver udvist.
Det gælder også på det internationale plan, hvor Dan-
mark under formandskabet for Europarådet bl.a. fik ved-
taget København-erklæringen, der bl.a. har fokus på at
sikre et større råderum blandt Europarådets medlemssta-
ter.
Det tænker jeg, at justitsministeren vil komme nærmere
ind på om lidt.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 571: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 25. april 2019 om udvisning ved grov kriminalitet og gentagelseskriminalitet, til udlændinge- og integrationsministeren
2051490_0008.png
8
Når Højesteret i sidste måned valgte ikke at udvise den
pågældende,
trods
hans gentagende domme for krimina-
litet
og
trods
de skærpede udvisningsregler
så er det
kort sagt, fordi Højesteret har vurderet, at det
med sik-
kerhed
vil være i strid med Danmarks internationale for-
pligtelser
i denne sag Menneskerettighedskonventio-
nens artikel 8 om respekt for familielivet
at udvise.
Højesteret har i dommen gennemgået sagens omstæn-
digheder og opvejet hensynet til familielivet mod hensy-
net til at forebygge kriminalitet og danskernes retsfølel-
se.
Grundlæggende fandt Højesteret, at der
trods alvoren i
den aktuelle kriminalitet og trods tidligere kriminalitet
ikke forelå tilstrækkelig tungtvejende grunde til at udvi-
se.
Højesteret lagde vægt på, at der er tale om en person, der
er født og opvokset i Danmark, som har familie og min-
dreårige børn her, og som ingen reel tilknytning har til sit
hjemland.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 571: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 25. april 2019 om udvisning ved grov kriminalitet og gentagelseskriminalitet, til udlændinge- og integrationsministeren
9
Af respekt for grundlovens ordning med magtens trede-
ling vil jeg ikke gå nærmere ind i Højesterets afvejning.
[Opsamling og afrunding]
Det er som sagt min helt klare holdning, at kriminelle ud-
lændinge ikke hører hjemme i Danmark.
Og som jeg netop har påpeget, er jeg overbevist om, at
de seneste stramninger sender et klart signal om, at rege-
ringen agter at gå helt til grænsen for at sikre, at udlæn-
dinge, der begår kriminalitet her i landet, bliver udvist i
videst muligt omfang.
Jeg mener også, at stramningerne har haft den ønskede
effekt, hvilket afspejler sig i det overordnede billede af
den seneste retspraksis fra domstolene.
[Afslutning]
Afslutningsvis vil jeg gerne understrege, at regeringen
fortsat vil gøre alt, hvad der står i vores magt, for at sik-
re, at kriminelle udlændinge ikke får lov til at have deres
gang i Danmark.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 571: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 25. april 2019 om udvisning ved grov kriminalitet og gentagelseskriminalitet, til udlændinge- og integrationsministeren
10
Og bliver vi opmærksomme på, at der er yderligere rum
for at justere udvisningsreglerne, så skal jeg være den
første til at se på sagen.
Tak for ordet, som jeg nu vil give videre til justitsmini-
steren.