Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1965678_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. november 2018
Strafferetskontoret
Karen Sofie Hove
2018-0030-1661
889227
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 57 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. oktober 2018. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Susanne Lehrer
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om, om landets retssale og domstole praktiserer en ordentlig adskillelse af en retssags parter, så offeret ikke behøver at møde gerningsmanden i forbindelse med retssagerne, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 57 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren oplyse, om landets retssale og domstole prak-
tiserer en ordentlig adskillelse af en retssags parter, så offeret
ikke behøver at møde gerningsmanden i forbindelse med retssa-
gerne?”
Svar:
1.
Det er afgørende, at vi som samfund tager os bedst muligt af dem, som
vidner i en straffesag. Vidner skal føle sig trygge, når de skal i retten og af-
give forklaring.
Derfor præsenterede regeringen i november 2017 vidnepakken ”Tryghed for
Vidner”, der indeholder 10 initiativer, der skal styrke trygheden for vidner.
Initiativerne handler blandt andet om at give vidner en bedre vejledning, at
sikre en tidligere indsats i forhold til navne- og adressebeskyttelse for ud-
satte vidner og at øge brugen af videolink til vidneforklaringer i retten.
De initiativer, der krævede lovændring, blev udmøntet ved lov nr. 709 af
8. juni 2018 om ændring af retsplejeloven (Øget beskyttelse af vidner), der
blev vedtaget af et enigt Folketing.
2.
For personer, der har været offer for en grov forbrydelse, f.eks. en
voldtægt, må det virke meget voldsomt at skulle i retten og blive konfronte-
ret med gerningsmanden. Samtidig har offeret en yderst central stilling i
mange sager, og deres forklaring under retsmødet er afgørende for, at retten
kan træffe en rigtig afgørelse.
Efter retsplejelovens § 856, stk. 1, kan retten bestemme, at tiltalte skal for-
lade retslokalet, mens et vidne – f.eks. offeret – afgiver forklaring, når sær-
lige grunde taler for, at en uforbeholden forklaring ellers ikke kan opnås.
Dette kan være relevant, hvis der ikke er grundlag for at træffe afgørelse om
fuldstændig vidneanonymitet, men vidnet f.eks. føler ubehag ved at være i
samme lokale som tiltalte, og retten vurderer, at hensynet til at opnå en ufor-
beholden forklaring fra vidnet bør tilgodeses ved, at tiltalte forlader retslo-
kalet under vidneforklaringen. På den måde behøver offeret ikke at sidde
ansigt til ansigt med gerningsmanden.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om, om landets retssale og domstole praktiserer en ordentlig adskillelse af en retssags parter, så offeret ikke behøver at møde gerningsmanden i forbindelse med retssagerne, til justitsministeren
1965678_0003.png
Et af initiativerne i vidnepakken er at øge fokus på denne mulighed for at
afgive forklaring, uden at gerningsmanden er til stede. Det skal ske ved at
sikre, at offeret bliver oplyst om denne mulighed, og ved, at anklagemyn-
digheden øger fokus på, at der forud for retsmødet træffes afgørelse om, at
gerningsmanden skal forlade lokalet, i de sager, hvor det relevant.
Politiet og anklagemyndigheden har på baggrund af vidnepakken opdateret
deres interne vejledninger om håndtering af vidner. Samtidig er informatio-
nen til vidner på politiets hjemmeside
www.politi.dk
blevet opdateret. Her
fremgår det blandt andet, at vidner bliver tilbudt en kontaktperson hos poli-
tiet, som de kan henvende sig til under hele sagens forløb, herunder i for-
bindelse med, at de skal afgive forklaring i retten.
3.
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Justitsministeriet indhentet en
udtalelse fra Domstolsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Sikkerheden i retsbygninger har i en årrække været et særligt
fokusområde for Danmarks Domstole, og der er gennemført en
række tiltag i forbindelse med opførelsen af nye retsbygninger
og ombygning af eksisterende bygninger, som har øget sikker-
heden for offentligheden, herunder for parter og vidner, der mø-
der i forbindelse med hovedforhandlinger.
Disse tiltag omfatter blandt andet etablering af en sluse til brug
for politi og kriminalforsorg, når disse ankommer til retten med
arrestanter, og separate indgange for arrestanter til de større rets-
sale. I de nye og ombyggede retsbygninger vil vidner således
ikke skulle benytte samme indgang til retsbygningen eller
samme indgang til retssalen som en tiltalt, som ledsages af poli-
tiet eller kriminalforsorgens personale.
Endvidere er der i alle retsbygninger indrettet et venterum, der
er forbeholdt vidner, som er utrygge ved at skulle opholde sig
på arealer i retsbygningen, som benyttes af tiltalte og andre vid-
ner. Der er tale om lukkede venterum uden direkte indkig, hvor
retten kan tilbyde vidner at opholde sig, indtil de skal deltage i
retshandlingen. Disse venterum er som regel placeret i umiddel-
bar nærhed af rettens informationskranke eller rettens vagtper-
sonale.
I selve retssalen er vidnebordet forsynet med front og gavle, så-
ledes at vidner ikke føler sig udstillet. Standardstørrelserne på
retssale i nyindrettede retsbygninger er desuden fastlagt blandt
andet således, at vidner ikke sidder for tæt på den tiltalte under
afgivelse af vidneforklaringen.
3
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om, om landets retssale og domstole praktiserer en ordentlig adskillelse af en retssags parter, så offeret ikke behøver at møde gerningsmanden i forbindelse med retssagerne, til justitsministeren
Herudover kan det nævnes, at der i alle retsbygninger er indret-
tet såkaldte ”lytterum”, hvor en tiltalt i de særlige tilfælde, hvor
retten træffer bestemmelse herom, kan placeres og overhøre en
vidneforklaring, således at vidnet kan undgå at skulle møde den
tiltalte direkte under retsmødet.”
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 54 (Alm.
del) fra Folketingets Retsudvalg.
4