Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2044776_0001.png
Dato:
Sagsnr.:
Dok.:
5. april 2019
2019-0035-0089
1076184
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål X fra
Folketingets Retsudvalg den 9. april 2019
Samrådsspørgsmål X:
”Vil ministeren redegøre for proceduren for politiets far-
lighedsvurdering af de radikaliseringsmistænkte i asyl-
systemet, herunder om ministeren mener, at den nuvæ-
rende procedure er tilstrækkelig og betryggende i for-
hold til Danmarks sikkerhed?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Morten Bødskov
(S).
1
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 502: Spm. om talepapir fra samrådet den 9. april 2019 om radikaliseringsmistænkte i asylsystemet, til justitsministeren og kopi til udlændinge- og integrationsministeren
Svar:
[Indledning – generelt om indberetningsordningen]
Det er et meget vigtigt emne, der spørges til her. Et emne,
som jeg ser på med stor alvor.
Og lad mig indlede med at gøre det klart:
Det er tydeligt for mig, at der med de spørgsmål, der har
rejst sig omkring den ordning, vi har på det her område,
er behov for at optimere den. Det er simpelthen helt af-
gørende, at myndighederne har de informationer til rå-
dighed, som de skal bruge for at håndtere truslen fra ra-
dikaliseringsmistænkte.
For der er jo mildest talt tale om en erkendt trussel. Det
fremgår således af den seneste vurdering af terrortruslen
mod Danmark, der blev offentliggjort i januar sidste år,
at særligt socialt marginaliserede og sårbare unge – her-
under personer, der kan være indrejst til Danmark som
flygtninge – kan være sårbare over for radikalisering.
Og at der blandt flygtninge og migranter, som er ankom-
met til Europa og Danmark, kan være personer, der kan
udgøre en terrortrussel, enten som følge af direkte for-
bindelse til militante islamistiske grupper i udlandet eller
som følge af radikalisering.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 502: Spm. om talepapir fra samrådet den 9. april 2019 om radikaliseringsmistænkte i asylsystemet, til justitsministeren og kopi til udlændinge- og integrationsministeren
2044776_0003.png
Inden jeg vender mig mod besvarelsen af spørgsmålet,
vil jeg lægge ud med at sige lidt generelt om indberet-
ningsordningen.
Det er en vigtig ordning, som af samme grund er skrevet
direkte ind i kontrakterne med indkvarteringsoperatø-
rerne, der driver asylcentrene.
Det står simpelthen i selve kontrakten, at operatørerne
skal underrette det lokale politi om enhver mistanke om
radikalisering.
Politiet og PET har oplyst, at det derfor kan være meget
forskelligt, hvad der er baggrunden for en konkret indbe-
retning, og at det langt fra er alle indberetninger, der
handler om personer, som rent faktisk
er
radikaliserede.
Men der har myndighederne altså truffet det meget be-
vidste valg, at de hellere vil have for meget med end at
indsætte en tærskel eller bagatelgrænse.
For det siger sig selv, at alle indberetninger om tegn på
radikalisering skal tages alvorligt. Derfor skal myndig-
hederne også vurdere hver enkelt indberetning særskilt.
3
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 502: Spm. om talepapir fra samrådet den 9. april 2019 om radikaliseringsmistænkte i asylsystemet, til justitsministeren og kopi til udlændinge- og integrationsministeren
Efter den hidtidige ordning er det sådan, at politiet – når
de modtager en indberetning om mistanke om radikalise-
ring – skal videresende indberetningen til Politiets Efter-
retningstjeneste – medmindre det er åbenlyst for politiet,
at der ikke er grundlag for at gå videre med indberetnin-
gen.
Der skal altså finde en indledende screening sted hos po-
litiet, som også kan ligge inde med oplysninger, der be-
riger sagen yderligere, inden den skal sendes til PET.
Det er også baggrunden for, at ikke alle indberetninger er
videresendt til PET fra politikredsen, hvilket også har
været beskrevet i pressen og i svar til Folketinget.
Manglende videresendelse kan også skyldes en fejl, hvil-
ket er tilfældet i en af de konkrete sager, der har været
nævnt i pressen, hvor politiet ikke har videresendt indbe-
retningen til PET.
Jeg kan allerede nu sige, at det er besluttet, at det i fremti-
den vil være sådan, at alle indberetninger om radikalise-
ring skal sendes direkte til
både
det lokale politi
og
PET.
Det vil jeg vende tilbage til senere.
4
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 502: Spm. om talepapir fra samrådet den 9. april 2019 om radikaliseringsmistænkte i asylsystemet, til justitsministeren og kopi til udlændinge- og integrationsministeren
[Spørgsmålet om proceduren for politiets farligheds-
vurdering]
Med disse ord vil jeg vende mig mod den egentlige be-
svarelse af spørgsmålet om den nuværende procedure for
politiets farlighedsvurdering.
PET har oplyst, at når tjenesten modtager en indberet-
ning om mulig radikalisering, foretager den hurtigst mu-
ligt en indledende farlighedsvurdering af personen.
Herefter bliver oplysningerne ifølge PET undersøgt, og
personen bliver endeligt vurderet. Igen er det vigtigt at
huske, at det – ifølge politiet og PET – langt fra er alle
indberetninger, der vedrører personer, som rent faktisk
er
radikaliserede.
Jeg håber på udvalgets forståelse for, at jeg ikke går nær-
mere ind i, hvilke forhold PET lægger vægt på, når tje-
nesten skal vurdere de modtagne indberetninger.
Hvis der vurderes at være tale om en person, som er – el-
ler er på vej til at blive – radikaliseret, kan PET afhæn-
gig af de konkrete omstændigheder iværksætte en række
tiltag.
5
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 502: Spm. om talepapir fra samrådet den 9. april 2019 om radikaliseringsmistænkte i asylsystemet, til justitsministeren og kopi til udlændinge- og integrationsministeren
Det kan handle om at forebygge yderligere radikalisering
hos den pågældende eller andre. Det kan f.eks. også
handle om at imødegå konkrete trusler mod statens sik-
kerhed eller at fremme en straffesag.
Det er i den sammenhæng også muligt for PET selv at
kontrollere, om en person er indberettet som udeblevet
fra et asyl- og udrejsecenter, da PET har adgang til de re-
levante systemer.
Men jeg forstår, at der på udlændinge- og integrations-
ministerens område også ses på tiltag for, hvordan ind-
beretningsordningen kan optimeres.
Og at der i den sammenhæng bl.a. ses på mulighederne
for at lave en supplerende indberetning, så både det lo-
kale politi og PET altid får besked, hvis en radikalise-
ringsindberettet udlænding udebliver fra sit indkvarte-
ringssted. Det vil udlændinge- og integrationsministeren
uddybe nærmere.
Hvis en radikaliseringsindberettet person er
udeblevet,
kan PET også iværksætte visse tiltag, der skal imødegå
konkrete trusler mod statens sikkerhed, hvis det efter en
konkret vurdering findes påkrævet.
6
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 502: Spm. om talepapir fra samrådet den 9. april 2019 om radikaliseringsmistænkte i asylsystemet, til justitsministeren og kopi til udlændinge- og integrationsministeren
Jeg håber på udvalgets forståelse for, at jeg ikke går ind
i nærmere detaljer om, hvad PET mere konkret kan gøre,
når tjenesten har foretaget en vurdering af en indberet-
ning.
[Om ministeren mener, at den nuværende procedure
er tilstrækkelig og betryggende]
Så vil jeg gå over til spørgsmålet om, hvorvidt jeg me-
ner, at den nuværende procedure er tilstrækkelig og be-
tryggende i forhold til Danmarks sikkerhed.
Som jeg også lagde ud med, ser jeg med stor alvor på det
her område. Og jeg
forventer
selvsagt, at myndighederne
har et stort fokus på personer i asylsystemet, der viser
tegn på radikalisering, og at sagerne behandles med den
fornødne hast og alvor.
Myndighederne skal gøre, hvad de kan for at imødegå
den trussel, der kan udgå fra radikaliserede personer.
Det gælder både i forhold til udlændinge på asylcentre og
udrejsecentre, indsatte i de danske fængsler og helt gene-
relt i forhold til andre personer.
7
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 502: Spm. om talepapir fra samrådet den 9. april 2019 om radikaliseringsmistænkte i asylsystemet, til justitsministeren og kopi til udlændinge- og integrationsministeren
PET har oplyst over for mig, at de generelt har stort fo-
kus på indberetninger og henvendelser om mulig radika-
lisering.
Sådan skal det selvsagt være, for det er som sagt en er-
kendt trussel, vi står over for. Derfor kommer vi heller
aldrig til bare at kunne læne os tilbage. Vi skal hele tiden
forsøge at være et skridt foran, og vi kommer aldrig til at
kunne udstede garantier på det her område.
Derfor har jeg som tidligere nævnt bedt de relevante
myndigheder om at optimere indberetningsordningen.
I den forbindelse er det – som jeg nævnte tidligere – al-
lerede besluttet, at det vil blive sådan, at alle indberetnin-
ger om radikalisering vil skulle sendes direkte fra ind-
kvarteringsoperatørerne til
både
det lokale politi
og
PET.
Indtil den ordning bliver implementeret hos indkvarte-
ringsoperatørne, har jeg som en overgangsordning bedt
Rigspolitiet om at sørge for, at politikredsene allerede nu
videresender
alle
indberetninger, som de modtager, til
PET.
På den måde skal det sikres, at PET i alle tilfælde får mu-
lighed for at vurdere en indberetning, mens politiet fort-
8
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 502: Spm. om talepapir fra samrådet den 9. april 2019 om radikaliseringsmistænkte i asylsystemet, til justitsministeren og kopi til udlændinge- og integrationsministeren
2044776_0009.png
sat har mulighed for at berige sagen med yderligere op-
lysninger.
Samtidig vil de tiltag, som jeg forstår udlændinge- og in-
tegrationsministeren ser på, skulle sikre, at det lokale po-
liti og PET i alle tilfælde får besked, når en radikalise-
ringsmistænkt udebliver fra sit indkvarteringssted.
Endelig er det vigtigt for mig, at vi får sikret, at der ikke
er oplysninger, som
kan
være relevante for PET, som de
af den ene eller anden grund ikke har modtaget.
Derfor har jeg bedt myndighederne om at sørge for, at
PET modtager alle indberetninger, som ikke tidligere er
videresendt til PET.
For det siger sig selv, at de relevante oplysninger i de her
sager skal være de rette myndigheder i hænde, så myn-
dighederne kan handle derefter.
Tak for ordet.
9