Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2045332_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Samråd
samrådsspørgsmål W (alm.
del) REU
Den 9. april kl. 14.00
Hvornår:
18. marts 2019
DET TALTE ORD GÆLDER
Sags nr.
Akt-id
2019 - 4423
684772
Tekst:
Vil ministeren redegøre for, hvordan 45 ud af 97 radika-
liseringsmistænkte kan forsvinde i asylsystemet og hvilke
initiativer ministeren allerede har iværksat for at forhin-
dre dette?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Morten Bødskov (S)
[Indledning]
Tak til Morten Bødskov for spørgsmålet, og tak til
justitsministeren for at sætte rammerne for selve den
ordning, der er for indberetninger af mistanke om ra-
dikalisering.
Jeg vil gerne starte med at sige, at jeg tilbage i 2016
indførte en markant skærpelse og øget systematiserin-
gen af det indberetningsregime, som vi havde under
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om talepapir fra samrådet den 9. april 2019 om radikaliseringsmistænkte i asylsystemet, til udlændinge- og integrationsministeren og kopi til justitsministeren
2
den tidligere regering i forbindelse med mistanke om
radikalisering af asylansøgere.
Jeg vil derfor gerne redegøre for udlændingemyndig-
hedernes rolle i den her sammenhæng.
Da jeg overtager posten efter sidste folketingsvalg fra
Socialdemokraternes formand, fru Mette Frederiksen
og før det Hr. Morten Bødskov
indførte vi en skær-
pet indberetningsprocedure for blandt andet mistanke
om radikalisering, på alle asylcentre.
Før det tidspunkt var det således slet ikke sat i system,
hvordan Udlændingestyrelsen skulle bistå politiet,
herunder PET, med at få overblik over radikalise-
ringsmistænkte.
Regeringen indførte den nuværende ordning, fordi
enhver mistanke om radikalisering selvfølgelig skal
tages alvorligt.
Det er Udlændingestyrelsen, der er ansvarlig for at
tilvejebringe og drive indkvarteringssteder for asylan-
søgere og afviste asylansøgere. De steder bliver i
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om talepapir fra samrådet den 9. april 2019 om radikaliseringsmistænkte i asylsystemet, til udlændinge- og integrationsministeren og kopi til justitsministeren
3
praksis drevet af en række indkvarteringsoperatører
på vegne af styrelsen.
Og som justitsministeren har nævnt, så fremgår det af
operatørkontrakterne mellem Udlændingestyrelsen og
indkvarteringsoperatørerne, hvornår og hvordan der
skal foretages indberetning af mistanke om radikalise-
ring.
Nultolerancen over for enhver form for kriminalitet
og uhensigtsmæssig adfærd på indkvarteringsstederne
indebærer i praksis, at alle former for kriminalitet og
mistanke herom indberettes til det lokale politi.
Derfor er der en række forskellige indberetningsord-
ninger, som bl.a. omfatter mistanke om radikalisering,
men også fx chikane, hærværk, tyveri, vold og trusler.
Det leder mig frem til selve samrådsspørgsmålet om
antallet af udlændinge, der er indberettet for mistanke
om radikalisering, og som er udeblevet fra deres ind-
kvarteringssted.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om talepapir fra samrådet den 9. april 2019 om radikaliseringsmistænkte i asylsystemet, til udlændinge- og integrationsministeren og kopi til justitsministeren
4
For med ændringen fra 2016 er der skabt en klar
ramme, der sikrer, at myndighederne videregiver op-
lysninger om ethvert tegn på radikalisering til politiet.
Derefter er det politiets, herunder PET´s, opgave at
vurdere de indberetninger, som indkvarteringsopera-
tørerne foretager. Det har justitsministeren allerede
redegjort for, og det vil jeg ikke gå nærmere ind i.
Udlændinge, der er indkvarteret på asylcentre og ud-
rejsecentre, er som bekendt ikke frihedsberøvet.
Men udlændinge, som er indkvarteret på
udrejsecen-
tre,
er som udgangspunkt pålagt opholds- og melde-
pligt, fordi myndighederne skal vide, hvor de ophol-
der sig, så de kan blive sendt hjem, hvis muligheden
byder sig. Altså af hensyn til udsendelsen, og det er jo
regler, der som udgangspunkt gælder for alle, og ikke
på grund af radikaliseringsmistanke.
Men hvis en asylansøger udebliver fra sit indkvarte-
ringssted, registrerer indkvarteringsoperatøren det i et
indkvarterings- og ydelsesberegningssystem (IBS).
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om talepapir fra samrådet den 9. april 2019 om radikaliseringsmistænkte i asylsystemet, til udlændinge- og integrationsministeren og kopi til justitsministeren
2045332_0005.png
5
Det gælder, uanset om den pågældende er radikalise-
ringsmistænkt eller ej.
Hvis der er tale om en asylansøger, som forsvinder,
har Udlændingestyrelsen mulighed for at bede politiet
om at efterlyse den pågældende.
Det kan Udlændingestyrelsen bede om af hensyn til
udlændingemyndighedernes opgaver f.eks., hvis det
er nødvendigt for asylsagsbehandlingen eller for at
overføre udlændingen til et andet EU-land. Det gæl-
der, uanset om man er radikaliseringsmistænkt eller
ej.
Når man er indkvarteret på et udrejsecenter, er det jo
fordi man skal rejse tilbage til sit hjemland. Og dét,
kan vi heldigvis også konstatere, at nogle udlændinge
gør.
Det er bare ikke ensbetydende med, at de fortæller de
danske myndigheder om det. Der kan derfor være ud-
lændinge, som forsvinder fra deres indkvarterings-
sted, fordi de er udrejst.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om talepapir fra samrådet den 9. april 2019 om radikaliseringsmistænkte i asylsystemet, til udlændinge- og integrationsministeren og kopi til justitsministeren
2045332_0006.png
6
Når en udlænding, der er indberettet for mistanke om
radikalisering, bliver registreret som forsvundet fra sit
indkvarteringssted, så er det altså ikke ensbetydende
med, at de danske myndigheder ikke interesserer sig
for, hvor man er, eller hvad man laver.
Men jeg deler da den forventning, som jeg læser ind i
Morten Bødskovs spørgsmål, om, at myndighederne
har det fokus på radikaliseringsindberettede asylansø-
gere, der skal være, og at sagerne tages alvorligt.
Og det er også det indtryk, der er efterladt hos mig af
myndighedernes indsats.
Når det er sagt, så skal der løbende være fokus på, om
indberetninger om radikalisering i den ordning, som
regeringen har indført, behandles hurtigt og effektivt
nok af de relevante myndigheder, eller om der kan gø-
res yderligere.
Derfor har vi, som justitsministeren også var inde på,
bedt de relevante myndigheder om at se på, hvordan
indberetningsordningen kan optimeres.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om talepapir fra samrådet den 9. april 2019 om radikaliseringsmistænkte i asylsystemet, til udlændinge- og integrationsministeren og kopi til justitsministeren
2045332_0007.png
7
Når det kommer til selve det at give oplysningerne
videre til politiet, herunder PET, så har jeg bedt ud-
lændingemyndighederne se på, om selve indberet-
ningsmetoden kan optimeres, om der kan fastsættes
tidsfrister for indberetning af tegn på radikalisering og
for registrering af en udlændings forsvinden fra ind-
kvarteringen.
Derudover har jeg bedt om, at vi undersøger behovet
for aktivt at orientere PET, hvis en udlænding, der tid-
ligere er indberettet for radikalisering, forsvinder fra
sit indkvarteringssted.
Det er vigtigt for mig at understrege, at det er oplys-
ninger, PET allerede har adgang til. Men jeg synes, vi
skylder at overveje, om vi på den måde endnu bedre
kan understøtte politiets arbejde i disse sager.
Vi er med andre ord ved at se på, hvordan alle rele-
vante oplysninger kobles sammen, så myndighederne
kan sikre et fortsat stort fokus på, at indberetninger
om radikalisering behandles hurtigt og effektivt af de
relevante myndigheder.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om talepapir fra samrådet den 9. april 2019 om radikaliseringsmistænkte i asylsystemet, til udlændinge- og integrationsministeren og kopi til justitsministeren
8
Dermed giver vi politiet de relevante oplysninger,
hurtigst muligt, så politiet har mulighed for at foreta-
ge dét, de finder relevant.
Tak for ordet.