Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2052529_0001.png
Vækstplan for
de kreative erhverv
Et kreativt Danmark i front
Erhvervsministeriet
MAJ 2019
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm., om det er muligt at etablere et system indenfor domstolene, der kan håndtere de sager, der kræver hurtig og effektiv blokering af hjemmesider med ulovligt rettighedskrænkende materiale, til justitsministeren
2052529_0002.png
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm., om det er muligt at etablere et system indenfor domstolene, der kan håndtere de sager, der kræver hurtig og effektiv blokering af hjemmesider med ulovligt rettighedskrænkende materiale, til justitsministeren
2052529_0003.png
Vækstplan for de kreatiVe erhVerV
3
Indhold
Forord
De kreative erhverv – nu og i fremtiden
Seks indsatsområder skal bidrage til regeringens vision om vækst i et kreativt Danmark
Vækstplanens initiativer
Styrkede kompetencer til fremtidens jobs
Bedre vilkår for investeringer og crowdbaseret finansiering
Flere kreative iværksættere skal skabe bæredygtige forretninger
Mere kreativitet og innovation i offentlige udbud
Gode vilkår for at håndhæve ophavsrettigheder
Øget international synlighed og eksport
Økonomioversigt
5
6
10
12
14
18
22
24
26
28
32
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm., om det er muligt at etablere et system indenfor domstolene, der kan håndtere de sager, der kræver hurtig og effektiv blokering af hjemmesider med ulovligt rettighedskrænkende materiale, til justitsministeren
2052529_0004.png
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm., om det er muligt at etablere et system indenfor domstolene, der kan håndtere de sager, der kræver hurtig og effektiv blokering af hjemmesider med ulovligt rettighedskrænkende materiale, til justitsministeren
2052529_0005.png
Vækstplan for de kreatiVe erhVerV
5
Forord
Danske kreative virksomheder har et godt
udgangspunkt for vækst. De kreative erhverv
udgør allerede en væsentlig del af dansk økonomi
og er et vigtigt eksporterhverv med en stor og
stigende eksport.
Samtidig er der ingen tvivl om, at vi kan noget
særligt i Danmark. Vi har et samfund præget af
tillid og flade hierarkier. Og vi har en tradition
for at sætte mennesket i centrum, som har sine
rødder i andelsbevægelsen, og som trives i de
kreative erhverv. Når vi formgiver og udvikler nye
produkter og løsninger, gør vi det derfor med en
særlig sans for både æstetik, funktion og læring.
Det er Danmarks kreative DNA. Og det giver os en
helt særlig position, når det kommer til at udnytte
de nye vækstmuligheder i digitaliseringen og den
stigende globale velstand, der skaber en øget efter-
spørgsel efter kreative produkter og ydelser.
Regeringen lægger vægt på, at der er gode ramme-
vilkår for erhvervslivet i Danmark, og arbejder
løbende på at forbedre dem. Som led i dette
arbejde har regeringen nedsat et vækstteam for
kreative erhverv, der er kommet med en række
gode anbefalinger til, hvad der skal til for at øge
væksten i de kreative erhverv. Dem vil regeringen
gerne takke vækstteamet for.
Med udgangspunkt i vækstteamets anbefalinger
har regeringen identificeret seks indsatsområder
med 28 initiativer, der kan opfylde regeringens
vision om at skabe vækst i et kreativt Danmark.
Erhvervslivet skal have adgang til ny viden samt
kreative og kunstneriske medarbejdere, som har
kompetencer til arbejdsmarkedets behov og kan
løfte virksomhedernes innovationsevne i samspil
med ny teknologi og kommerciel tænkning.
Forholdet mellem kreative vækstmiljøer og inve-
stormiljøet i Danmark skal modnes, så der er gode
muligheder for at skabe flere hurtigvoksende vækst-
iværksættere i de kreative erhverv.
Der skal være et mangfoldigt kulturliv, der udklæk-
ker flere kunstneriske og kreative iværksættere.
Offentlige udbud skal skabe gode rammer for at
bruge kreativitet til at udvikle innovative, bære-
dygtige og mere ressourceeffektive løsninger.
Virksomhederne skal have gode vilkår for at
håndhæve beskyttelsen af deres værker, vare-
mærker, opfindelser og nye forretningsmodeller
fra kopiering.
Og eksporten af kreative produkter og services skal
øges gennem en stærkere international fortælling
om Danmarks kreative DNA, og ved at flere kreative
virksomheder kommer i gang med at eksportere.
Rasmus Jarlov,
erhvervsminister
Mette Bock,
kulturminister
Anders Samuelsen,
udenrigsminister
Tommy Ahlers,
uddannelses- og forskningsminister
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm., om det er muligt at etablere et system indenfor domstolene, der kan håndtere de sager, der kræver hurtig og effektiv blokering af hjemmesider med ulovligt rettighedskrænkende materiale, til justitsministeren
2052529_0006.png
6
Vækstplan for de kreatiVe erhVerV
De kreative erhverv
– nu og i fremtiden
De kreative erhverv omfatter musik, arkitektur,
design, digitale spil, film og tv, radio, indhold
og apps til medieplatforme, animation, mode
og beklædning, møbler, interiør, scenekunst,
kommunikation, reklame og forlagsvirksomhed.
De kreative erhverv er vigtige eksporterhverv for
Danmark, som samlet sætter et betydeligt aftryk
i samfundsøkonomien. Erhvervene beskæftiger
117.000 personer på fuldtid og skaber samlet set
en omsætning på ca. 348 mia. kr. årligt, når den
afledte økonomiske aktivitet tælles med. Det kan
for eksempel være, når en designer eller en arkitekt
leverer services til andre dele af dansk erhvervsliv.
En stor del af omsætningen kommer via eksport
til udlandet, som i 2016 var på lidt over 92 mia.
kr. Siden 2008 har de kreative erhverv haft en eks-
portvækst, som har været næsten dobbelt så høj
som i resten af erhvervslivet. Særligt mode, møbler
og interiørbrancherne samt den audiovisuelle
industri sælger i stigende grad sine varer og tjene-
steydelser på de udenlandske markeder.
Globale vækstmuligheder for
de kreative erhverv
De kreative erhverv har en stor og stigende eksport,
og dansk kreativitet nyder allerede anerkendelse
i udlandet. Det skaber et solidt afsæt for vækst i et
kreativt Danmark.
Samtidig tyder den globale udvikling på, at efter-
spørgslen efter kreative produkter og ydelser vil
stige.
Digitaliseringen skaber en øget efterspørgsel
efter digitalt indhold, der kan fange den moderne
forbrugers opmærksomhed. Det åbner nye mulig-
heder for særligt de audiovisuelle brancher som
spil, musik og film – ikke kun hos forbrugerne,
men også i erhvervslivet, der for eksempel benyt-
ter spilelementer til at påvirke brugeradfærd eller
bruger visuelle fortællinger til at nå deres kunder.
I den stadigt voksende techbranche er der desuden
kommet øget fokus på samspillet mellem tekno-
logi og mennesker, fordi det er vigtigt, at de digitale
løsninger også taler til vores følelser og værdier, og
at brugen af data foregår på etiske præmisser.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm., om det er muligt at etablere et system indenfor domstolene, der kan håndtere de sager, der kræver hurtig og effektiv blokering af hjemmesider med ulovligt rettighedskrænkende materiale, til justitsministeren
2052529_0007.png
Vækstplan for de kreatiVe erhVerV
7
Økonomisk
fodaftryk i 2016
Figur 1
de kreative erhvervs
samfundsøkonomiske
fodaftryk
de kreative erhverv
understøtter 117 000
arbejdspladser
bidrager samlet
93 mia kr til Bnp
leder til 348
mia kr omsætning
i dansk økonomi
og bidrager
med 8 mia kr til
statskassen
direkte
afledte effekter
(i andre erhverv)*
37 600
30
114
2
*de
afledte effekter angiver,
hvad aktiviteten i de kreative
erhverv afføder af aktivitet i
andre erhverv, og hvordan de
kreative erhverv indgår som
input i de andre erhvervs
produktion
79 200
63
234
6
Fuldtidsbeskæftigelse
Værditilvækst
Omsætning
Selskabsskat
Figur 2
de kreative erhvervs
eksportvækst
92 mia. kr.
63 mia. kr.
4,2
pct.
2010
2012
2014
2016
vækst om året
2008
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm., om det er muligt at etablere et system indenfor domstolene, der kan håndtere de sager, der kræver hurtig og effektiv blokering af hjemmesider med ulovligt rettighedskrænkende materiale, til justitsministeren
2052529_0008.png
8
Vækstplan for de kreatiVe erhVerV
Det at engagere og fastholde kunder og brugere
er generelt blevet centralt for at få succes på tværs
i erhvervslivet, og konkurrencen på markedet er
for stor til, at virksomhederne har råd til at ramme
forkert i forhold til forbrugerens behov. Det skaber
nye muligheder for blandt andet reklame- og kom-
munikationsbranchen, der er eksperter i at skabe
et tæt forhold mellem kunder og brands.
Med digitaliseringen sker handlen i stigende grad
på nettet, hvilket åbner op for, at flere små og mel-
lemstore danske virksomheder kan få adgang til
både globale nichemarkeder og massemarkeder,
for eksempel via de globale digitale markeds-
pladser som Amazon, Spotify og Netflix. Stigende
velstand og urbanisering i nye vækstmarkeder
øger også eksportpotentialet for danske virksom-
heder, da der kommer flere købestærke forbrugere,
som ønsker designmøbler, interiør, modetøj og
underholdning af høj kvalitet og efterspørger
moderne og klimavenlige boligløsninger.
Samtidig skaber den stigende velstand et øget pres
på verdens ressourcer, som øger efterspørgslen
efter bæredygtige og socialt ansvarlige produkter,
der bidrager til opfyldelsen af FN’s verdensmål.
Ifølge en rapport fra Dalberg for Udenrigsministe-
riet kan forretningsmulighederne for danske virk-
somheder i FN’s verdensmål være op til 400 mia.
kr. værd i 2030. Med urbaniseringen samles stadig
Figur 3
omsætning (indenlandsk
salg og eksport) opgjort i
mia kr i de kreative erhverv,
2016
51
Mode, møbler
og interiør
53
43
Audiovisuelle
industri
29
33
6
Forlag, kommunikation
og reklame
15
3
Kilde:
danmarks statistik samt
egne beregninger
Anm.
figuren viser den direkte
eksport og afspejler dermed
ikke værdien af de ydelser,
som kreative erhverv leverer
til andre erhverv eksempelvis
når designere, arkitekter eller
digitale markedsføringsbu-
reauer leverer rådgivning, som
understøtter eksporten af varer
og tjenester i andre erhverv
Design, arkitektur
og kunst
Indenlandsk salg
Eksport
Mia. kr.
0
20
40
60
80
100
120
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm., om det er muligt at etablere et system indenfor domstolene, der kan håndtere de sager, der kræver hurtig og effektiv blokering af hjemmesider med ulovligt rettighedskrænkende materiale, til justitsministeren
2052529_0009.png
Vækstplan for de kreatiVe erhVerV
9
flere mennesker om de større byer, hvilket øger
presset på både plads og ressourcer. Disse tenden-
ser skaber nye vækstmuligheder for de kreative
videnrådgivere, som arkitekter og designere, der
har kompetencerne til at udtænke nye innovative
og bæredygtige løsninger, og for mode- og møbel-
industrien, hvis de formår at levere attraktive
bæredygtige produkter.
Fremtidssikrede rammevilkår
Hvis vækstmulighederne skal realiseres, er der
imidlertid behov for, at rammevilkårene fremtids-
sikres, så de kreative erhverv er godt rustede til den
forandringsproces, som pågår i virksomhederne,
som følge af digitaliseringen og forbrugernes større
krav til kvalitet, æstetik, tillid og bæredygtighed.
For at udvikle nye produkter og ydelser, der
imødekommer den globale efterspørgsel, kræver
det, at de kreative erhverv er godt med, når det
kommer til at koble kreative kompetencer med
tekniske, digitale og kommercielle kompetencer.
Det stiller nye krav til de kreative medarbejdere,
der skal kunne samarbejde med andre faggrupper
om at skabe innovative produkter og ydelser
i fællesskab.
Mange kreative produkter baserer sig på immate-
rielle aktiver, såsom ophavsrettigheder til film og
spil, og med digitaliseringen følger globalt orien-
terede virksomheder, som udvikler nye typer af
produkter og forretningsmodeller. Den stigende
efterspørgsel efter kreative produkter vil i de kom-
mende år gøre det mere attraktivt at investere i nye
kreative virksomheder. For at der kommer flere
investeringer i de kreative erhverv, skal danske
investorer imidlertid have et større kendskab til
de nye forretningsmodeller og mere viden om at
investere i og udvikle immaterielle aktiver. Samti-
dig skal det danske erhvervsfremmesystem under-
støtte kreative virksomheder med viden og vejled-
ning om, hvordan de omstiller eller skalerer deres
virksomhed i lyset af nye markedstendenser.
Efterhånden som globaliseringen og digitalise-
ringen åbner op for, at flere små og mellemstore
danske virksomheder kan få adgang til både glo-
bale niche- og massemarkeder, skaber det et større
behov for at beskytte virksomhedernes forretning
mod ulovlige downloads eller kopivarer. Når
virksomhederne i stigende grad driver forretning
globalt og på digitale markeder, stiller det også sti-
gende krav til håndhævelsen af virksomhedernes
ophavsrettigheder.
For at gribe mulighederne i urbaniseringen og
opfyldelsen af FN’s verdensmål er det desuden
vigtigt, at virksomhederne har gode muligheder for
at udvikle innovative og bæredygtige løsninger på
hjemmemarkedet, som efterfølgende kan afsættes
på et internationalt marked. Da en stor del af poten-
tialet i de kreative erhverv ligger i at øge eksporten,
er det også vigtigt både at understøtte kreative
virksomheder, som er på eksportmarkederne, og få
flere i gang med at eksportere. Virksomhederne skal
blandt andet have viden og vejledning om adgang
til nye markeder og handelsplatforme, og det skal
synliggøres internationalt, at danske kreative virk-
somheder har noget helt særligt at tilbyde.
Derfor har regeringen, på baggrund af anbefalin-
gerne fra vækstteam for kreative erhverv, identifi-
ceret seks indsatsområder, som er afgørende for at
realisere visionen om vækst i et kreativt Danmark.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm., om det er muligt at etablere et system indenfor domstolene, der kan håndtere de sager, der kræver hurtig og effektiv blokering af hjemmesider med ulovligt rettighedskrænkende materiale, til justitsministeren
2052529_0010.png
10
Vækstplan for de kreatiVe erhVerV
Seks indsatsområder skal bidrage
til regeringens vision om vækst i et
kreativt Danmark
1. Styrkede kompetencer
til fremtidens jobs
2. Bedre vilkår for
investeringer og
crowdbaseret finansiering
God adgang til risikovillig kapital er vig-
tigt for at sikre den fremtidige udvikling
af nye innovative virksomheder med
digitale forretningsmodeller.
Der er et godt udgangspunkt for vækst
og fornyelse i de kreative erhverv, da
virksomhederne generelt er højt digi-
taliserede sammenlignet med andre
erhverv, og flere nystartede kreative
virksomheder udvikler sig til højvækst-
virksomheder. Kreative iværksættere
med digitale forretningsmodeller og
immaterielle aktiver støder imidlertid
ofte ind i finansieringsudfordringer i den
tidlige fase af deres udvikling i Danmark,
da de kreative erhverv ikke er lige så vel-
integrerede i de kommercielle investor-
miljøer som andre erhverv.
Regeringen vil derfor styrke indsatsen
for at sikre gode rammevilkår for iværk-
sætteri og konkurrencedygtige investe-
ringsvilkår i Danmark, så også kreative
virksomheder har gode muligheder for
at fremskaffe tidlig risikovillig kapital til
perspektivrige projekter.
3. Flere kreative
iværksættere skal skabe
bæredygtige forretninger
Grænserne mellem erhvervslivet og
kunst- og kulturlivet bliver fortsat mere
udviskede blandt andet i takt med, at kul-
turprodukter indgår i kommercielle sam-
menhænge, og at digitaliseringen skaber
mulighed for, at flere kunstnere kan klare
sig på kommercielle vilkår ved at sælge
deres kunst i udlandet. Samtidig danner
dele af kulturstøtten udgangspunkt for
skabelsen af nye kreative virksomheder.
Forskellige tankesæt i erhvervslivet og
kunst- og kulturlivet betyder imidlertid,
at der for sjældent tænkes i muligheder
på tværs. Derfor er der et uudnyttet
potentiale i at bringe kulturindsatsen og
erhvervsfremmeindsatsen i bedre sam-
spil, når kunstnere med et kommercielt
potentiale skal blive iværksættere, som
både kan skabe nyskabende kunst og
drive forretning.
For at flere kulturprodukter og events
udvikler sig til bæredygtige virksom-
heder, vil regeringen arbejde for, at den
offentlige kultur- og erhvervsfremme-
indsats i højere grad hænger sammen, og
at flere virksomheder og kunstnere får
øjnene op for de kommercielle mulig-
heder, der ligger i at samarbejde om at
sælge, markedsføre og skabe nye pro-
dukter sammen.
Potentialet for yderligere vækst og inno-
vation i de kreative erhverv er afhængig
af adgangen til dygtige medarbejdere
med både kreative, forretningsmæs-
sige og tekniske kompetencer. Ifølge
World Economic Forum og McKinsey
& Company får kreative kompetencer
i fremtiden en lige så stor betydning for
vækst og udvikling på tværs af hele øko-
nomien som digitale og tekniske kom-
petencer, da rutineprægede arbejds-
opgaver i stigende grad automatiseres.
Derfor er det vigtigt, at de kreative med-
arbejdere uddannes til arbejdsmarke-
dets behov, og at kreative kompetencer
udbredes til andre erhverv.
De kunstneriske og kreative uddan-
nelser i Danmark er af høj kvalitet og
har gennem tiden uddannet en række
internationalt anerkendte kunstnere,
arkitekter og designere. En for stor andel
af dimittenderne fra flere af de kunstne-
riske videregående uddannelsesinstitu-
tioner har dog svært ved at finde beskæf-
tigelse eller få succes som iværksættere,
der omdanner deres kunstneriske virke
til forretningsmæssig succes. Samtidig
peger erhvervet på, at der er behov for,
at de studerende klædes bedre på til at
kombinere deres kreative kompetencer
med tekniske, digitale og forretnings-
mæssige kompetencer.
Regeringen vil derfor styrke samarbejdet
mellem erhvervslivet og de kunstneriske
uddannelsesinstitutioner og sikre, at
erhvervslivet har adgang til ny viden, der
kan danne grobund for udviklingen af
nye innovative løsninger.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm., om det er muligt at etablere et system indenfor domstolene, der kan håndtere de sager, der kræver hurtig og effektiv blokering af hjemmesider med ulovligt rettighedskrænkende materiale, til justitsministeren
2052529_0011.png
Vækstplan for de kreatiVe erhVerV
11
4. Mere kreativitet
og innovation i
offentlige udbud
Kreativitet er et vigtigt værktøj til at
udtænke innovative og bæredygtige
løsninger, der skaber værdi for sam-
fundet, og som efterfølgende kan eks-
porteres. Hvis potentialet skal forløses,
er det derfor vigtigt, at de kreative
kompetencer udnyttes bedst muligt.
Med indkøb for ca. 355 mia. kr. årligt er
den offentlige sektor en vigtig kunde for
erhvervslivet, herunder kreative viden-
rådgivere som arkitekter, designere og
kommunikationsrådgivere, og udform-
ningen af offentlige udbud har stor
betydning for, hvor godt de kreative
kompetencer bliver brugt.
Mulighederne for at understøtte udvik-
lingen af innovative og bæredygtige løs-
ninger eksisterer allerede i udbudsloven
i dag, men brugen af dem kan med fordel
fremmes. Regeringen vil derfor arbejde
for, at offentlige ordregivere får en større
viden om mulighederne ved at lave
innovative udbud, og at der afprøves nye
samarbejdsformer. Det vil både skabe
en bedre anvendelse af investeringerne
og give virksomhederne mulighed for at
udvikle gode løsninger på hjemmemar-
kedet, som efterfølgende kan afsættes på
et internationalt marked.
5. Gode vilkår
for at håndhæve
ophavsrettigheder
Danmark har generelt gode rammer for
at beskytte ophavsrettigheder for de
kreative erhverv og har en stærk tradi-
tion for et balanceret og velfungerende
ophavsretssystem. Ophavsretten presses
dog af digitaliseringen, som har medført
en stigende tendens til brug og deling af
for eksempel film, musik og digitale spil
fra ulovlige hjemmesider.
Den teknologiske udvikling og stigende
professionalisme hos de ulovlige tje-
nester øger behovet for at udvikle og
forbedre mulighederne for at håndhæve
ophavsrettigheder på internettet.
Et effektivt håndhævelsessystem kan
medvirke til at stimulere vækst, innova-
tion og nyskabelse af kreativt indhold,
ligesom ophavsrettens legitimitet beva-
res. Regeringen vil derfor arbejde for, at
håndhævelsen af ophavsrettigheder er
effektiv, og at der er klare konsekvenser,
hvis ophavsrettigheder krænkes.
6. Øget international
synlighed og eksport
Danmark er verdenskendt for kreativitet,
og kreative produkter og ydelser spiller
en vigtig rolle i vores økonomi. Det skyl-
des ikke mindst eksporten, og det er i høj
grad også der, at vækstpotentialet ligger
for store dele af de kreative erhverv.
Det danske kreative DNA er svært at
kopiere og udgør derfor et konkurrence-
parameter, som er værd at synliggøre
yderligere. For at understøtte eksporten
af dansk kreativitet vil regeringen iværk-
sætte en samlet markedsføring, der
formidler, hvordan det danske kreative
DNA medvirker til at skabe bedre og
mere attraktive produkter på tværs af
brancher. Samtidig vil regeringen iværk-
sætte en samlet indsats for at koordinere
og afvikle besøgsture for udenlandske
delegationer og medier med interesse
i dansk kreativitet.
Den globale udvikling og nye teknologier
og markeder skaber både muligheder
og potentielle udfordringer for kreative
danske virksomheder. Virksomhederne
skal i stigende grad kunne navigere i en
digital og mere socialt ansvarlig verden,
hvor produkterne afsættes på nye måder,
og hvor opfyldelsen af FN’s verdensmål
ligger højt på dagsordenen.
Regeringen vil derfor understøtte, at
eksporten øges, blandt andet ved at virk-
somhederne får mulighed for netværk
og sparring samt viden og vejledning om
adgang til nye markeder, styrket online
handel og brugen af e-handelsplatforme.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm., om det er muligt at etablere et system indenfor domstolene, der kan håndtere de sager, der kræver hurtig og effektiv blokering af hjemmesider med ulovligt rettighedskrænkende materiale, til justitsministeren
2052529_0012.png
12
Vækstplan for de kreatiVe erhVerV
Vækstplanens initiativer
Styrkede kompetencer
til fremtidens jobs
Bedre vilkår for
investeringer og crowd­
baseret finansiering
5.
styrkelse af matchfinansieringsord-
ningen, som skal skabe bedre vilkår
for investeringer i virksomheders
tidlige udvikling, herunder i kreative
iværksættervirksomheder
Flere kreative iværksættere
skal skabe bæredygtige
forretninger
9.
styrket matchmaking mellem
erhvervslivet og kunst- og kulturlivet
1.
etablering af et stærkt iværksætter-
og innovationsmiljø på de kunstneri-
ske uddannelser, hvor virksomheder,
studerende og forskere samarbejder
om nye forretningsmodeller, produk-
ter og services med udgangspunkt
i kreativitet, teknologi og forretnings-
forståelse
10.
synliggørelse af tilskudsordninger
under kulturministeriet på den nye
digitale erhvervsfremmeplatform
6.
Mere viden og bedre data om
iværksættervirksomheder i de
kreative erhverv
2.
Øget tilskud til målrettede efter-
og videreuddannelsesaktiviteter
på de kunstneriske uddannelses-
institutioner
7.
afsøgning af mulighederne for at
Vækstfonden indgår samarbejde med
crowdlendingplatforme i danmark
3.
etablering af et videncenter for de
kunstneriske uddannelsesinstitutio-
ner under kulturministeriet
8.
afsøgning af mulighederne for at
justere rammerne for equitycrowd-
funding med inspiration fra sverige
11.
inddragelse af vækstteamets anbe-
falinger i drøftelser med danmarks
erhvervsfremmebestyrelse om ram-
merne for arbejdet med fremtidige
klyngeindsatser samt i arbejdet for
en samling af design society og
datterselskaberne indeX: design to
improve life og dansk design Center
i ét selskab
4.
servicetjek af forskningen på de
offentlige institutioner med relevans
for de kreative erhverv
12.
information om finansieringsmulig-
heder på den digitale erhvervsfrem-
meplatform
13.
Målrettet oplysningsindsats over for
relevante erhvervs- og brancheorga-
nisationer for de kreative erhverv om
den digitale erhvervsfremmeplatform
14.
Undersøgelse af, hvordan eksiste-
rende kulturstøtteordninger kan
fremme distribution af kunst og
kultur via nye digitale redskaber
og forretningsmodeller
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm., om det er muligt at etablere et system indenfor domstolene, der kan håndtere de sager, der kræver hurtig og effektiv blokering af hjemmesider med ulovligt rettighedskrænkende materiale, til justitsministeren
2052529_0013.png
Vækstplan for de kreatiVe erhVerV
13
Mere kreativitet og
innovation i offentlige
udbud
15.
indsats for at udbrede gode eksem-
pler på innovative udbud
Gode vilkår for at håndhæve
ophavsrettigheder
Øget international
synlighed og eksport
16.
ekstern evaluering af bedreudbud dk
med henblik på at udvikle anbefalin-
ger til at gøre informationen lettere
tilgængelig og skabe en forbedret
brugerrejse
18.
retsforfølgning af systematiske
krænkere af ophavsretsloven samt
gennemførelse af en undersøgelse
af retstilstanden på området i andre
lande
25.
etablering af et markedsførings-
konsortium for dansk kreativitet
i samarbejde med dansk industri,
dansk erhverv og realdania
19.
indsats, der skal oplyse befolkningen
om, at det er ulovligt at streame og
downloade musik, film mv uden
rettighedshavernes samtykke
26.
placering af kreative vækstboostere
på udvalgte eksportmarkeder med
anker i danmark, som skal styrke
erfaringsdeling og netværk på
markederne
17.
afprøvning af nye samarbejdsformer
mellem byggeriets aktører
20.
analyse af mulighederne for at
effektivisere den civilretlige adgang
til at blokere hjemmesider med
ulovligt indhold
27.
sikre at eksisterende initiativer inden
for e-handel også er relevante for de
kreative erhverv
21.
nedsættelse af en arbejdsgruppe,
der skal udarbejde løsningsmodeller
til at nedbringe sagsbehandlingstid
i forbindelse med blokering af
fuphjemmesider
28.
analyse af de samfundsøkonomiske
konsekvenser af en incitamentsord-
ning med særligt fokus på konkurren-
ceudsatte erhverv som spiludvikling,
animation og computerskabte visu-
elle effekter mv , der kun i begrænset
omfang modtager filmstøtte i dag
22.
indsats, som skal gøre det nemmere
for forbrugerne at skelne mellem
lovlige og ulovlige digitale tjenester
på internettet
23.
styrkelse af samarbejdet mellem
rettighedshavere og internettets
mellemmænd
24.
Mere klarhed om de principper,
der kan anvendes i forbindelse med
tvister om efterligning af digitale
interaktive produktioner
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm., om det er muligt at etablere et system indenfor domstolene, der kan håndtere de sager, der kræver hurtig og effektiv blokering af hjemmesider med ulovligt rettighedskrænkende materiale, til justitsministeren
2052529_0014.png
14
Vækstplan for de kreatiVe erhVerV
Styrkede kompetencer
til fremtidens jobs
Adgang til dygtige medarbejdere og ny viden,
der kan omsættes til nye produkter, løsninger og
forretningsmodeller, er et centralt rammevilkår
for, at virksomheder kan være konkurrencedygtige
og innovative.
Ser man på fremtidens arbejdsmarked, ventes
digitale og teknologiske færdigheder at blive mere
efterspurgte i alle brancher. Derudover viser stu-
dier fra World Economic Forum og Mckinsey &
Company, at kreative kompetencer bliver mindst
lige så vigtige som de digitale og teknologiske kom-
petencer i fremtidens arbejdsmarked.
Kreative kompetencer er vigtige for at skabe
æstetiske, etiske og anvendelige løsninger, hvor
brugerperspektivet er i højsædet. Samtidig viser
undersøgelser, at virksomheder, som anvender
kreative kompetencer i sammenhæng med andre
kompetencer, som for eksempel teknologi, it og
ingeniørkundskab, er mere innovative og oplever
hurtigere vækst i beskæftigelse og salg end virk-
somheder, hvor kreative kompetencer ikke indgår.
Danske kreative virksomheder er generelt langt
fremme, når det gælder digitalisering og brugen af
nye teknologier. Hvis mulighederne skal udnyttes
til fulde, skal de kreative medarbejdere have de
bedste forudsætninger for at sætte deres kompe-
tencer i spil i sammenhæng med de digitale og
teknologiske kompetencer.
De kunstneriske og kreative uddannelsesmiljøer
i Danmark er generelt stærke og anerkendte og
har gennem tiden udklækket en række interna-
tionalt anerkendte kunstnere inden for musik,
film, scene- og billedkunst samt arkitekter og
designere. Udover et berigende kunst- og kultur-
liv giver dette også danske virksomheder et stort
innovationspotentiale, som vi skal have et varigt
fokus på at udnytte.
De kunstneriske videregående uddannelsesinsti-
tutioner (for eksempel design- og arkitektskolerne
mv.) spiller en helt central rolle for udviklingen af
unge talenter med kreative kompetencer. Næsten
tre fjerdedele af dimittenderne fra de kunstneriske
videregående uddannelsesinstitutioner finder
arbejde i den private sektor, men en for stor andel
af dimittenderne har svært ved at finde arbejde.
For at nedbringe dimittendledigheden bliver arki-
tekt- og designuddannelserne dimensioneret frem
mod 2022, men der skal sideløbende tages hånd
om, at ledigheden også kan være udtryk for, at der
ikke er tilstrækkelig overensstemmelse mellem
eller gensidig viden om de kompetencer, kandida-
terne besidder, og virksomhedernes efterspørgsel.
På en række universiteter i Danmark og i udlandet
er der gode erfaringer med at udvikle dygtige kan-
didater fra kunstneriske og kreative miljøer med
kompetencer, som efterspørges af erhvervslivet.
Det sker særligt gennem deres forskellige iværk-
sætter- og innovationsmiljøer, hvor studerende
med både kreative, teknologiske og forretnings-
mæssige kompetencer udvikler nye innovative
løsninger og produkter i samarbejde med virksom-
heder og organisationer. Disse miljøer er designet
til at styrke vilkårene for innovation og økonomisk
vækst på tværs af brancher og har haft succes med
at uddanne dygtige dimittender med kompeten-
cer, som er efterspurgt bredt i erhvervslivet. Det er
noget, de kunstneriske videregående uddannelses-
institutioner i Danmark kan blive bedre til.
Den teknologiske og digitale udvikling stiller ikke
kun krav til nye kompetencer hos studerende og
dimittender. Den nuværende arbejdsstyrke vil
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm., om det er muligt at etablere et system indenfor domstolene, der kan håndtere de sager, der kræver hurtig og effektiv blokering af hjemmesider med ulovligt rettighedskrænkende materiale, til justitsministeren
2052529_0015.png
Vækstplan for de kreatiVe erhVerV
15
også opleve større krav til omstilling og livslang
læring. Her spiller det danske efter- og videreud-
dannelsessystem en vigtig rolle, da efter- og videre-
uddannelse giver mulighed for at opkvalificere sig
løbende eller skifte spor i takt med, at der efter-
spørges nye kompetencer på arbejdsmarkedet.
I modsætning til de øvrige videregående uddan-
nelsesinstitutioner modtager de kunstneriske
uddannelsesinstitutioner i dag ikke en øget
bevilling, hvis deres efter- og videreuddannelses-
aktiviteter øges. Det kan betyde, at både udbud
og efterspørgsel af efteruddannelse begrænses.
Der er derfor behov for at understøtte rammerne
for, at erhvervslivet har adgang til kvalificeret
arbejdskraft ved at styrke efter- og videreuddan-
nelsesaktiviteter på de kunstneriske uddannelses-
institutioner.
Virksomheder inden for de kreative erhverv kan
omsætte forskning til innovative nye produkter,
løsninger og ideer, der kan bidrage til at skabe
højere vækst og nye arbejdspladser i Danmark.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm., om det er muligt at etablere et system indenfor domstolene, der kan håndtere de sager, der kræver hurtig og effektiv blokering af hjemmesider med ulovligt rettighedskrænkende materiale, til justitsministeren
2052529_0016.png
16
Vækstplan for de kreatiVe erhVerV
Derfor er det vigtigt, at den offentlige forsknings-
indsats understøtter virksomhedernes behov for
ny viden.
I dag foreligger der ikke en samlet oversigt over
forskningen på de kunstneriske uddannelsesinsti-
tutioner, der giver en indsigt i, om den offentlige
forskningsindsats er tilstrækkelig til at understøtte
de kreative erhvervs behov. Samtidig kan der også
være forskning på øvrige offentlige institutioner,
der har relevans for virksomheder inden for kre-
ative erhverv. Der er derfor behov for et overblik
over forskningen på de offentlige institutioner med
relevans for de kreative erhverv, som skal bidrage
til en større forståelse af, hvordan forskningen kan
styrkes inden for de eksisterende rammer.
For at sikre en fortsat høj kvalitet i de kunstneriske
uddannelser på musikkonservatorierne og film-,
scene- og billedkunstskolerne er det centralt, at
uddannelserne bygger på en opdateret viden om
den kunstneriske praksis. Der er derfor behov for
at have fokus på kunstnerisk udviklingsvirksom-
hed, der udgør en central del af uddannelsernes
praksisnære og udviklingsorienterede viden-
grundlag, som er med til at sikre refleksion og
ny viden om kunst og kunstnerisk praksis på de
kunstneriske uddannelser i Kulturministeriet.
Det er samtidig vigtigt, at de kreative erhverv
ligesom andre erhverv har gode muligheder for at
rekruttere udenlandsk arbejdskraft for at kunne
få tilstrækkelig kvalificeret arbejdskraft, hvis de
oplever rekrutteringsudfordringer, jf. boks 1.
Regeringen har allerede taget en række initiativer,
der skal styrke virksomhedernes adgang til kvali-
ficeret arbejdskraft, herunder lanceret Teknologi-
pagten, hvor blandt andet erhvervslivet og uddan-
nelsesinstitutionerne samarbejder om at styrke
danskernes tekniske og digitale færdigheder.
Regeringen og Folketingets partier har også ind-
gået en aftale om mere fleksible universitetsud-
dannelser. Den skal blandt andet give de stude-
rende flere og bedre muligheder for at gå ind og ud
af universitetet og stifte bekendtskab med arbejds-
markedet undervejs i uddannelsen.
For at skabe endnu bedre rammer for virksomhe-
dernes rekruttering af kvalificeret arbejdskraft er
der behov for at styrke de kunstneriske og kreative
uddannelsers samspil med erhvervslivet og andre
fagdiscipliner. Det vil understøtte en langt bedre
overensstemmelse mellem kandidaternes kompe-
tencer og arbejdsmarkedets efterspørgsel og der-
igennem styrke erhvervslivets innovationsevne.
Samtidig kan det bidrage til, at der kommer flere
succesfulde iværksættere i de kreative erhverv.
Derudover er der behov for at styrke efter- og vide-
re-uddannelsessystemet, så også den eksisterende
arbejdskraft kan tilegne sig de kompetencer, som
efterspørges på arbejdsmarkedet.
Regeringens indsats for styrket rekruttering af udenlandsk arbejdskraft
Boks 1
danske virksomheder skal kunne klare sig i den
internationale konkurrence i en tid, hvor ny
teknologi hastigt forandrer virksomhedernes
efterspørgsel efter ny viden og kompetencer, er
det nødvendigt, at virksomhederne kan rekrut-
tere højtkvalificerede og dygtige medarbejdere
på tværs af landegrænser – også fra de lande, der
ikke er omfattet af eU-samarbejdet dette gælder
også for virksomheder i de kreative erhverv, som
i høj grad indgår i en international konkurrence
om de dygtigste medarbejdere ligesom i dansk
erhvervsliv generelt er andelen af udenlandsk
arbejdskraft stigende i de kreative erhverv, hvor
især arkitektur- og designbranchen i dag har en
meget høj andel af udenlandske medarbejdere
de kreative erhverv rekrutterer udenlandske
specialister eller unge medarbejdere på niveau
med det øvrige erhvervsliv erhvervets udfor-
dring med at rekruttere kvalificeret arbejdskraft
i udlandet skal således adresseres i den generelle
indsats for rekruttering af udenlandsk arbejds-
kraft derfor fortsætter regeringen arbejdet med
at styrke alle danske virksomheders muligheder
for at rekruttere udenlandsk arbejdskraft senest
med fremsættelsen af nyt forslag om ændring af
udlændingeloven i februar 2019
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm., om det er muligt at etablere et system indenfor domstolene, der kan håndtere de sager, der kræver hurtig og effektiv blokering af hjemmesider med ulovligt rettighedskrænkende materiale, til justitsministeren
2052529_0017.png
Vækstplan for de kreatiVe erhVerV
17
Regeringen vil
etablere
Laboratorium for Innovation og
Kreativitet Danmark
som et iværksætter- og
innovationsmiljø, hvor virksomheder, stude-
rende og forskere samarbejder om at skabe nye
forretningsmodeller, produkter og services med
udgangspunkt i kreativitet, teknologi og forret-
ningsforståelse, jf boks 2
øge tilskuddet til målrettede efter- og videre-
uddannelsesaktiviteter på de kunstneriske
uddannelsesinstitutioner under Uddannelses-
og forskningsministeriet og kulturministeriet
understøtte oprettelsen af et videncenter for
de kunstneriske uddannelsesinstitutioner under
kulturministeriet med henblik på at styrke
kunstnerisk udviklingsvirksomhed og viden-
opbygningen på institutionerne samt afsøge
mulighederne for et stipendiatprogram inden
for kunstnerisk udviklingsvirksomhed
foretage et servicetjek af forskningen på de
offentlige institutioner med relevans for de
kreative erhverv, herunder med særlig fokus på
forskningen på de kunstneriske uddannelses-
institutioner servicetjekket vil derudover af-
dække mulige indsatser for at styrke interessen
for erhvervsphd-ordningen blandt de kreative
erhverv
Laboratorium for Innovation og Kreativitet Danmark (LINKED)
Boks 2
Laboratorium for Innovation og Kreativitet
Danmark
(linked) skal være et iværksætter- og
innovationsmiljø, hvor virksomheder, studerende
og forskere samarbejder tværfagligt om at skabe
nye forretningsmodeller, produkter og services
med udgangspunkt i kreativitet, teknologi og for-
retningsforståelse linked etableres i tilknytning
til de kunstneriske forsknings- og uddannelses-
miljøer linked skal bidrage til at styrke de kunst-
neriske videregående uddannelsesinstitutioners
samspil med erhvervslivet om innovation og give
forskere, studerende, dimittender og virksomhe-
der bedre adgang til værksteder og testfaciliteter
linked skal også forbedre samarbejdet mellem
uddannelsesinstitutionerne blandt andet gennem
tværfaglige uddannelsesprogrammer, hvor krea-
tivitet, teknologi og forretningsforståelse kobles
derudover skal linked styrke samarbejdet med
erhvervslivet, så dimittenderne og de studerendes
forudsætninger for at finde ansættelse i en virk-
somhed eller starte egen virksomhed forbedres
linked’s aktiviteter skal være erhvervsrettede og
bestå af følgende:
• entreprenørskab: Udvikle de studerendes
entreprenørskabsevner det kan for eksempel
ske ved, at de studerende, som en del af deres
uddannelse, arbejder med virksomhedspro-
jekter, egne startups eller prototyping
Virksomhedssamarbejder: igangsætte pro-
blembaserede udviklingsprojekter fremsat
af virksomheder, hvor der i samarbejde med
forskere og studerende udvikles nye forret-
ningsmodeller, produkter og services
faciliteter: Understøtte, at forskere, stude-
rende, dimittender og virksomheder får
adgang til faciliteter til prototype fremstilling
og test af ny digital teknologi
tværfaglighed: Understøtte udviklingen af
tværfaglige uddannelsesforløb på tværs
af institutioner (for eksempel tekniske og
erhvervsøkonomiske) med henblik på at
kombinere kunstneriske færdigheder med
andre fagdiscipliner
følgeforskning: linked kan medvirke til at
fremme kapacitetsopbygning i de kunstne-
riske videnmiljøer blandt andet i forhold til,
hvordan kreative kompetencer bedst medvir-
ker til at skabe værdi i danske virksomheder
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm., om det er muligt at etablere et system indenfor domstolene, der kan håndtere de sager, der kræver hurtig og effektiv blokering af hjemmesider med ulovligt rettighedskrænkende materiale, til justitsministeren
2052529_0018.png
18
Vækstplan for de kreatiVe erhVerV
Bedre vilkår for
investeringer og
crowdbaseret
finansiering
Danske iværksættere og virksomheder i de krea-
tive erhverv er generelt gode til at bruge digitalise-
ringen i udviklingen af nye forretningsmodeller og
kommercielle løsninger med nye teknologier, som
øger væksten og skaber mere værdi for kunderne.
Tal fra Danmarks Statistik viser, at en større andel
af nystartede virksomheder i de kreative erhverv
udvikler sig til højvækstvirksomheder sammenlig-
net med nystartede virksomheder i andre erhverv,
ligesom andelen af højt digitaliserede virksom-
heder er større i de kreative erhverv end i andre
erhverv.
Der er imidlertid stadig et skel mellem kapital-
økosystemerne og de kapitalsøgende kreative
iværksættere i Danmark. De kreative vækstmiljøer
i Danmark er fortsat små og relativt ukendte for
mange private business angels. Investorer ser
derfor tit nye kreative startups som mere risi-
kable end startups fra mere velkendte erhverv
inden for produktion og tech. Det skyldes blandt
andet, at de mangler branchespecifik investerings-
ekspertise, og derfor har vanskeligt ved at værdi-
sætte virksomhedens immaterielle aktiver samt
vurdere, om de bliver værdiskabende, og om akti-
verne kan beskyttes mod kopiering. Immaterielle
aktiver i kreative erhverv kan for eksempel være
licensrettigheder til velkendte universer, som
LEGO eller Game of Thrones, der kan udvikle sig
til at blive meget værdifulde. Eller det kan være
forretningshemmeligheder, designs, software,
patenter og data. Ejerskab og udvikling af imma-
terielle aktiver er vigtige, da aktiverne for mange
kreative virksomheder danner hele forretnings-
grundlaget og fundamentet for fremtidig vækst.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm., om det er muligt at etablere et system indenfor domstolene, der kan håndtere de sager, der kræver hurtig og effektiv blokering af hjemmesider med ulovligt rettighedskrænkende materiale, til justitsministeren
2052529_0019.png
Vækstplan for de kreatiVe erhVerV
19
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm., om det er muligt at etablere et system indenfor domstolene, der kan håndtere de sager, der kræver hurtig og effektiv blokering af hjemmesider med ulovligt rettighedskrænkende materiale, til justitsministeren
2052529_0020.png
20
Vækstplan for de kreatiVe erhVerV
Der er derfor behov for at fremme udviklingen af
markedet for tidlig risikovillig kapital, så broen
mellem de kreative vækstmiljøer og de potentielle
investorer styrkes.
Ventureinvesteringer er vigtige for nystartede
kreative virksomheder, som skal investere den risi-
kovillige kapital for at sikre udviklingen i virksom-
heden og for eksempel opskalere hurtigt til nye
markeder. Hvis broen til venturekapitalmarkedet
i Danmark ikke er tilstrækkelig robust, risikeres
det, at nye kreative virksomheder med vækstper-
spektiver ikke får mulighed for at realisere deres
vækstplaner.
Crowdfunding er også et muligt finansieringsred-
skab, som særligt er vundet frem blandt kreative
iværksættere, der bruger platformene til at få
feedback og rejse tidlig finansiering til udvikling
og afprøvning af deres idéer og koncepter til nye
produkter og services. Det ses ved, at størstedelen
af crowdfundingprojekter er designprodukter,
spil og andre kreative produkter. Der er imidlertid
et potentiale for at gøre det nemmere at bruge
crowdfunding i Danmark, men det er en forudsæt-
ning, at det kan ske inden for de reguleringsmæs-
sige rammer, der er fastlagt for at beskytte de inve-
storer og forbrugere, der for eksempel indskyder
egenkapital i en virksomhed via crowdfunding.
Regeringen har gennemført en række initiativer for
at styrke adgangen til tidlig risikovillig kapital også
for de kreative erhverv. Der er blandt andet fulgt
op på erhvervs- og iværksætteraftalen fra 2017 med
indførelsen af et investorfradrag for investeringer
i nyere, små og mellemstore, unoterede virksom-
heder, der øger det økonomiske incitament for
business angels til at investere i danske startups.
Regeringen har også fulgt op på den politiske
aftale om forenkling af erhvervsfremmesystemet
fra 2018, som pr. 1. januar 2019 har givet en langt
mere enkel indgang og mere klar rollefordeling
i det offentlige kapitalsystem med en fornyet ind-
sats for videnbaseret iværksætteri. Det giver også
kreative iværksættere flere nye muligheder for at få
sparring af høj kvalitet og tidlig risikovillig kapital.
I Innovationsfonden, som nu er hovedansvarlig
for offentlige tilskud til innovation og videnba-
serede iværksættere, er der ud over en række nye
målrettede iværksætterinitiativer lanceret en ny
iværksætterstrategi, der udstikker nye indsatser,
som skal styrke videnbaseret iværksætteri. Inno-
boosterprogrammet bliver udvidet, så program-
met også dækker markedsmodning af nye innova-
tionsprojekter, og der er tilføjet nye medlemmer til
programmets investeringspanel med lang erfaring
i at investere i kreative startups. Der introduceres
også en bredere innovationsforståelse, som åbner
op for nye typer af investeringer. Innovationsfon-
dens tildelingskriterier bliver samtidig lempet og
gøres mere inkluderende i forhold til nye typer
forretninger, som ikke nødvendigvis følger et
traditionelt vækst- og skaleringsparadigme. I det
nye erhvervsfremmesystem får kreative iværk-
sættere således flere muligheder for at bekræfte
vækstpotentialet i deres forretningsidéer og
innovationer, som tit er ukendte og svære at forud-
sige tidligt i udviklingsforløbet.
Innovationsfonden og Vækstfonden har samtidig
styrket samarbejdet og den fælles koordinering og
dialog for at skabe en nemmere overgang for virk-
somhederne, når de skal overgå fra tilskud til lån
og investeringer.
I regi af Vækstfonden er der 1. januar 2019 lan-
ceret en early engagement-indsats, der har som
formål at yde risikovillig kapital til videnbaserede
virksomheder i deres tidlige udvikling. Indsatsen
indebærer blandt andet en ny matchfinansierings-
ordning, hvor kapital rejst fra private business
angels kan blive matchet af Vækstfonden i samme
forhold. De nye låneprogrammer stiller færre krav
til, at virksomheden har en dokumenteret track
record og accepterer en højere risikoprofil. Det
muliggør, at flere kreative iværksættere kan få
risikovillig opstartskapital, hvis de har en skalerbar
forretningsmodel og immaterielle aktiver, som er
værdifulde, men endnu ikke skaber omsætning.
Vækstfonden er også opmærksom på at anvende
de mest relevante indikatorer ved risikovurderin-
gen af investeringer i virksomheder. Vækstfonden
optimerer derfor løbende beregningsmodellerne
og anvender allerede et miks af både finansielle og
mere bløde præstationsindikatorer ved kreditsco-
ringen af virksomheder. Vækstfonden arbejder
også på et nyt projekt, der skal implementere
brugen af maskinlæring i risikovurderingsmodel-
lerne, hvilket vil bidrage yderligere til at styrke
vurderingen af vækstpotentialet i virksomheder,
der ønsker vækstfinansiering.
Endelig har adgangen til risikovillig kapital for de
kreative erhverv allerede fået et løft i 2019 med
Vækstfondens nye tabsgarantiaftale med den Euro-
pæiske Investeringsfond på 300 mio. kr., som giver
bedre lånevilkår for danske kreative virksomheder.
Hvis iværksættertrangen i de kreative erhverv skal
udnyttes til fulde, er der imidlertid fortsat rum til
forbedringer af rammevilkårene. Den internatio-
nale konkurrence er hård, og en global kortlægning
fra Boston Consulting Group viser, at flere lande
også arbejder for at styrke investeringsvilkårene
i deres kreative erhverv.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm., om det er muligt at etablere et system indenfor domstolene, der kan håndtere de sager, der kræver hurtig og effektiv blokering af hjemmesider med ulovligt rettighedskrænkende materiale, til justitsministeren
2052529_0021.png
Vækstplan for de kreatiVe erhVerV
21
Regeringen vil derfor tage initiativ til at gøre det
danske marked for tidlig risikovillig kapital endnu
bedre. Det skal blandt andet ske ved at styrke
matchlånsordningen med ekstra midler, der giver
flere tidlige vækstvirksomheder også i de kreative
erhverv bedre finansieringsmuligheder, og som
bidrager til en styrket integration af de kreative
vækstmiljøer med det øvrige kapitaløkosystem og
danske business angels. Samtidig vil regeringen se
på, om reguleringen af crowdfunding i Danmark
kan åbne op for flere måder at bruge ”crowden”
som redskab til at få risikovillig kapital.
Herudover er der stor værdi i at understøtte
internationale og nationale forskningsmiljøer
med fokus på at skabe mere viden om betyd-
ningen af immaterielle aktiver for iværksætteres
vækst og udvikling, så viden bliver gjort brugbar
for iværksættere og investorer samt bidrager til
et robust grundlag for den videre policyudvikling
på området.
Regeringen vil
styrke matchlånsordningen i Vækstfonden med
i alt 17,5 mio kr styrkelsen skal forbedre finansie-
ringsaktiviteten til danske vækstvirksomheder
i deres tidlige udvikling, herunder nystartede
kreative virksomheder
igangsætte analyser, som skal bidrage til at
styrke viden om betydningen af virksomheders
investeringer i immaterielle aktiver for deres
vækst og overlevelse samt muligheder for at få
vækstkapital regeringen vil i arbejdet også se på
erfaringerne fra nye udenlandskekapitalinitiati-
ver for kreative erhverv analyserne skal forbedre
private investorers investeringsekspertise og
viden om fremtidige forretningsmuligheder
i blandt andet de kreative erhverv
afsøge muligheden for at indgå et samarbejde
med crowdlendingplatforme i danmark om
medfinansiering gennem Vækstfondens early
engagement-indsats og udarbejde en vejledning
til virksomheder og investorer
udarbejde en konkret vurdering af, hvilke
rammer og muligheder der er for at justere ram-
merne for equitycrowdfunding med inspiration
fra sverige
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm., om det er muligt at etablere et system indenfor domstolene, der kan håndtere de sager, der kræver hurtig og effektiv blokering af hjemmesider med ulovligt rettighedskrænkende materiale, til justitsministeren
2052529_0022.png
22
Vækstplan for de kreatiVe erhVerV
Flere kreative
iværksættere skal
skabe bæredygtige
forretninger
I Danmark støtter vi kulturlivet inden for film,
scenekunst, litteratur, musik, design, arkitektur
og computerspil. Selvom disse indsatser har som
hovedformål at fremme kultur, er de samtidig
med til at understøtte innovation, produktudvik-
ling og eksport samt udviklingen af potentielle
spinoff virksomheder i de kreative erhverv. Det
kan for eksempel være, når iværksættere bruger
kulturstøtte til at finansiere udviklingen af nye
prototyper for kulturprodukter, og når kulturfesti-
valer udvikler sig til egentlige eventvirksomheder.
Eller når talentfulde kunstnere modtager hjælp til
karriere- og forretningsudvikling, der øger deres
muligheder for at blive selverhvervende kunstnere
og skabe sig en karriere nationalt og internationalt.
For at flere kunst- og kulturprodukter eller events
udvikler sig til bæredygtige virksomheder, er det
vigtigt, at kultur- og erhvervsfremmeindsatsen er
tænkt sammen, og virksomheder og kunstnere kan
se mulighederne i at styrke hinandens forretninger
gennem partnerskaber.
I dag anvender virksomheder og kulturlivet et
erhvervsfremmesystem og et kulturstøttesystem,
der ikke har tradition for at samarbejde på tværs.
Indsatserne i de to systemer kan med fordel
supplere og understøtte både den kunstneriske
udvikling, men også erhvervsdynamikken i de
kunstneriske- og kulturelle miljøer. Mere koordi-
nerede indsatser vil kunne hjælpe virksomhederne
til at finde frem til eventuelle relevante kultur-
støtteordninger uden for erhvervsfremmesyste-
met og gøre det nemmere for kulturlivet at finde
relevante tilbud i erhvervsfremmesystemet, som
kan hjælpe dem, hvis de gerne vil udvikle deres
kulturvirksomhed.
Regeringen har med lov om erhvervsfremme i 2019
forenklet erhvervsfremmesystemet, så det bliver
mere overskueligt med færre administrative led og
overlappende indsatser. Som led i forenklingen vil
der også være fokus på at konsolidere klyngeland-
skabet og lancere en digital erhvervsfremmeplat-
form, som skal understøtte, at virksomhederne har
en nem adgang til relevante offentlige tilbud med
et erhvervsfremmesigte. Samtidig har regeringen
i 2018 etableret to nye regionale kunstfonde, som
skal styrke udviklingen af kunstmiljøer, økono-
misk bæredygtige kunstvirksomheder og kulturelt
iværksætteri, der skaber erhvervsmæssig vækst.
Regeringen ønsker at skabe et stærkere samspil
mellem kulturstøtten og erhvervsfremmesystemet,
så de offentlige indsatser hænger bedre sammen
på tværs af områder. Kulturstøtten og erhvervs-
fremmeindsatsen skal være mere tilgængelige for
både virksomhederne og de kunstneriske miljøer
i Danmark. Det vil tilskynde en øget professionali-
sering af kunstnerne og i højere grad bringe deres
kreative kompetencer i spil i udviklingen af nye
kulturbaserede kreative virksomheder, som både
styrker dansk kultur, men også innovationskraften
og fremkomsten af nye kreative erhvervsområder.
Samtidig vil regeringen understøtte, at der kan
være stærke samlede erhvervsklynger på det krea-
tive område, som udbreder vigtig viden og innova-
tion til virksomhederne i de kreative erhverv.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm., om det er muligt at etablere et system indenfor domstolene, der kan håndtere de sager, der kræver hurtig og effektiv blokering af hjemmesider med ulovligt rettighedskrænkende materiale, til justitsministeren
2052529_0023.png
Vækstplan for de kreatiVe erhVerV
23
Regeringen vil
styrke matchmaking mellem erhvervslivet og
kunst- og kulturlivet, så potentielle investorer
og samarbejdspartnere fra erhvervslivet vil
investere i og udvikle kulturprodukter
sikre, at virksomheder inden for de kreative
erhverv via den digitale erhvervsfremme-
platform kan få synliggjort tilskudsordninger
under kulturministeriet, som også har et
erhvervsfremmesigte, samt klynger mv ,
der er særligt relevante for dem
inddrage vækstteamets anbefalinger i drøftelser
med danmarks erhvervsfremmebestyrelse om
rammerne for det videre arbejde med fremtidige
klyngeindsatser for henholdsvis mode, design
og møbler samt den audiovisuelle industri, som
led i en aftale om strategi for den decentrale
erhvervsfremmeindsats, samt arbejde for at
samle design society og datterselskaberne
indeX: design to improve life og dansk design
Center i ét selskab
sikre, at information om finansieringsmuligheder
fremgår på den digitale erhvervsfremmeplatform
gennemføre en målrettet oplysningsindsats over
for relevante erhvervs- og brancheorganisationer
for de kreative erhverv om den digitale erhvervs-
fremmeplatform
undersøge, hvordan eksisterende kulturstøtte-
ordninger kan fremme distribution af kunst og
kultur via nye digitale redskaber og forretnings-
modeller
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm., om det er muligt at etablere et system indenfor domstolene, der kan håndtere de sager, der kræver hurtig og effektiv blokering af hjemmesider med ulovligt rettighedskrænkende materiale, til justitsministeren
2052529_0024.png
24
Vækstplan for de kreatiVe erhVerV
Mere kreativitet
og innovation
i offentlige udbud
Efterhånden som presset på verdens ressourcer
stiger, og opfyldelsen af FN’s verdensmål sættes på
dagsordenen, bliver det fortsat vigtigere at kunne
tænke nyt og udvikle innovative løsninger på sam-
fundets udfordringer.
Kreativitet er en løftestang for innovation og et
vigtigt værktøj til at udtænke smarte og bæredyg-
tige løsninger, der skaber værdi for samfundet.
Kreative videnrådgivere, som arkitekter, designere
og kommunikatører, kan for eksempel bidrage til
i højere grad at sætte brugeren i centrum og derved
udvikle bygninger, produkter eller kampagner,
der understøtter menneskers sundhed, trivsel eller
læring, og som sparer kostbare ressourcer. Hvis
Danmark skal kapitalisere på disse kompetencer,
er det imidlertid afgørende, at potentialet i deres
innovationsskabelse udnyttes.
Med indkøb for samlet ca. 355 mia. kr. årligt er den
offentlige sektor en vigtig kunde for erhvervslivet,
herunder kreative videnrådgivere, og udformnin-
gen af offentlige udbud har stor betydning for,
hvor godt de kreative kompetencer bliver brugt.
For arkitekter og designere er det vigtigt for udvik-
lingen af innovative løsninger, at udbuddene
understøtter en iterativ proces og faciliterer et
samarbejde på tværs af faggrupper. Det kan for
eksempel være ved at bruge mere dialogbaserede
processer og fleksible udbudsformer eller såkaldte
funktionskrav, der i højere grad lægger udtænk-
ningen af opgaveløsningen ud til virksomhederne.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm., om det er muligt at etablere et system indenfor domstolene, der kan håndtere de sager, der kræver hurtig og effektiv blokering af hjemmesider med ulovligt rettighedskrænkende materiale, til justitsministeren
2052529_0025.png
Vækstplan for de kreatiVe erhVerV
25
Samtidig kan det have stor betydning for udviklin-
gen af innovative bæredygtige løsninger, at til-
buddene vælges på baggrund af de totale omkost-
ninger til etablering, drift og forbrug frem for
etableringsomkostninger alene. For kommunika-
tionsrådgiverne, der ofte byder på mindre udbud,
er det særligt vigtigt, at udbuddene tilrettelægges,
så ressourcerne i videst muligt omfang anvendes til
innovativ opgaveløsning frem for procesmæssigt
bureaukrati.
Der eksisterer i dag en række muligheder for at
udforme de offentlige udbud, så unødvendige
transaktionsomkostninger nedsættes, og de
i højere grad giver rum for kreativitet og innova-
tion. Det er til gavn for tilbudsgiverne, der i højere
grad får mulighed for at udvikle innovative løs-
ninger og deltage i udbuddet, hvilket i sidste ende
bidrager til en effektiv konkurrence og konkurren-
cedygtige priser. Derfor skal offentlige ordregivere
understøttes i, hvordan mulighederne i udbuds-
loven udnyttes endnu mere med henblik på at
gennemføre udbud, hvor innovation fremmes, og
unødvendige transaktionsomkostninger reduceres.
En anden udfordring, der er særlig vigtig for arki-
tekterne, er den faseopdelte proces i byggeriet,
hvor de forskellige faggrupper skiftevis og ofte
uafhængigt af hinanden leverer til byggeprojektets
gennemførelse. Den siloopdelte struktur begrænser
samarbejdet mellem parterne, herunder arkitekter,
ingeniører og entreprenører, hvilket udgør en bar-
riere for såvel produktiviteten som udviklingen af
kreative og innovative løsninger. Digitale værktøjer
muliggør bedre former for samarbejde, men de
udnyttes ikke tilstrækkeligt, blandt andet fordi det
kan være uklart, hvem der har ansvaret og for hvad.
Regeringen har allerede stort fokus på, hvordan
de offentlige myndigheder og private virksom-
heders omkostninger ved offentlige udbud kan
bringes ned på et minimum. Det er blandt andet
sket i samarbejde med en lang række interesse- og
brancheorganisationer, der har bidraget til udar-
bejdelsen af konkrete gode råd og håndgribelige
eksempler, der er formidlet via bedreudbud.dk.
Som en del af Strategi for cirkulær økonomi vil
regeringen desuden arbejde for, at totalomkost-
ninger og livscyklusvurderinger i højere grad
indgår i beslutningsgrundlaget for offentlige
indkøb og byggeri, så den offentlige indkøber og
bygherre træffer beslutning ud fra de samlede
omkostninger i stedet for indkøbsprisen alene.
I januar 2019 lancerede Transport-, Bygge- og
Boligministeriet Strategi for digitalt byggeri, der
skal understøtte byggebranchens udnyttelse af
digitale værktøjer til at skabe bedre samarbejde og
produktivitet i byggeriet.
For at sikre en bedre udnyttelse af kreativitet
i offentlige udbud vil regeringen gøre det lettere
for både private og offentlige ordregivere at finde
inspiration og information om, hvordan udbud-
dene tilrettelægges, så de giver virksomhederne
plads til at udvikle innovative og bæredygtige
løsninger. Derudover skal der skabes rum for at
afprøve andre samarbejdsmodeller i byggeriet, der
kan understøtte, at værdikæden bringes tættere
sammen, så mulighederne i de digitale værktøjer
kan udnyttes bedre til at skabe et mere produktivt
og innovativt byggeri.
Regeringen vil
igangsætte en indsats i samarbejde med
partnerskab for Bedre Udbud for at udbrede
gode eksempler på innovative udbud, hvor der
i udbudsmaterialets krav er skabt mulighed for,
at tilbudsgiverne kan byde ind med egne løs-
ningsforslag og idéer og dermed fremme inno-
vative løsninger til brug for denne indsats skal
der udarbejdes en eksempelsamling, der også
gøres tilgængelig gennem bedreudbud dk
gennemføre en ekstern evaluering af
bedreudbud dk, med henblik på at der udvikles
konkrete anbefalinger til, at informationen gøres
lettere tilgængelig, så der skabes en forbedret
brugerrejse for målgruppen
afprøve nye samarbejdsformer mellem byggeri-
ets aktører, som kan gøre det lettere for dem at
udnytte digitale værktøjer til at udvikle innova-
tive løsninger i fællesskab arbejdet gennemføres
som led i strategi for digitalt byggeri
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm., om det er muligt at etablere et system indenfor domstolene, der kan håndtere de sager, der kræver hurtig og effektiv blokering af hjemmesider med ulovligt rettighedskrænkende materiale, til justitsministeren
2052529_0026.png
26
Vækstplan for de kreatiVe erhVerV
Gode vilkår for
at håndhæve
ophavsrettigheder
De kreative erhverv, såsom musik-, film- og spil-
branchen, udgør en betydningsfuld del af dansk
økonomi. Ophavsrettigheder til de værker, der
skabes i de kreative erhverv, er af helt afgørende
betydning for, at der fortsat er vækst, da de sikrer
rettighedshaverne betaling for deres værker.
Internettet og danskernes brug af online indholds-
tjenester har gjort det lovlige udbud af ophavsret-
ligt beskyttet materiale, som film og musik, mere
udbredt end nogensinde. Det er positivt, men den
teknologiske udvikling har samtidig ført til, at det
er nemmere at udbyde og dele ulovligt indhold, for
eksempel via ulovlige streamingtjenester. Med den
øgede tilgængelighed af internettet kombineret
med stigende bredbåndshastigheder er online-
krænkelser af blandt andet ophavsrettigheder
blevet mere udbredt som overordnet forretnings-
model. Det er derfor afgørende, at håndhævelsen
af ophavsrettigheder er effektiv, og at det har klare
konsekvenser, hvis ophavsrettigheder krænkes.
Danskere besøgte hjemmesider med ulovligt mate-
riale 325 millioner gange i 2018. Det høje antal
besøg kan skyldes, at de ulovlige hjemmesider nu
i højere grad understøtter mobile enheder, og at
det derfor er nemmere for brugerne at tilgå det
ulovlige materiale.
Ulovlige tjenester er ofte lavet professionelt, og
derfor kan brugerne i stigende grad opleve at være
i tvivl om, hvorvidt en tjeneste er lovlig. Samtidig
ses der en tendens til, at brugere i højere grad er
tilbøjelige til at benytte ulovlige hjemmesider,
hvis der ikke er lovlige og tilstrækkeligt billige
alternativer.
Digitalisering har også gjort det meget lettere for
kunstnere og virksomheder at lade sig inspirere,
dele og samarbejde om at udvikle nyt indhold og
nye produkter, hvilket er gavnligt for den kreative
proces. I visse tilfælde kan inspiration dog gå for
langt og blive til en ulovlig efterligning, hvilket
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm., om det er muligt at etablere et system indenfor domstolene, der kan håndtere de sager, der kræver hurtig og effektiv blokering af hjemmesider med ulovligt rettighedskrænkende materiale, til justitsministeren
2052529_0027.png
Vækstplan for de kreatiVe erhVerV
27
skader incitamentet til at udvikle nye kreative
produkter. For at sikre virksomhedernes incitament
til at idéudvikle og skabe nye kreative koncepter,
illustrationer, spil mv. skal der startes en dialog i
erhvervet om principper for grænsen mellem inspi-
ration og efterligning af kreative værker.
Regeringen har allerede taget en række initiativer
i forhold til at styrke håndhævelsen af immateri-
elle rettigheder. I Danmark er der skabt et effektivt
blokeringssystem, hvor ulovlige hjemmesider
blokeres af teleselskaberne, når en domstol har
dømt hjemmesiden ulovlig. Dele af erhvervet har
imidlertid givet udtryk for, at de oplever, at der
kan gå lang tid, fra en rettighedshaver opdager
en hjemmeside med ulovligt indhold, til hjemme-
siden blokeres.
Regeringen styrkede i 2018 bekæmpelsen af
ophavsretskrænkelser ved at samle efterforsknin-
gen og den strafferetlige behandling af immaterielle
rettigheder hos IPR-enheden under Statsadvokaten
for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet
(SØIK) og tilføre flere ressourcer til området. Alle
sager om immaterielle krænkelser, som for eksem-
pel ophavsretskrænkelser, efterforskes derfor nu
som udgangspunkt ved SØIK. De indledende erfa-
ringer fra ordningen viser, at samlingen af sagerne
har ledt til væsentlig fremdrift i sagernes behand-
ling. Der opleves dog fortsat en efterspørgsel i for-
hold til styrket håndhævelse fra rettighedshaverne
på området, blandt andet med inspiration i retstil-
standen i andre lande.
Regeringen har også videre fokus på frivillige hånd-
hævelsesforanstaltninger, hvor aktører fra internet-
tets fødekæde bidrager til et mere lovligt internet,
ligesom regeringen deltager i initiativer, der har
til formål at flytte borgerne fra ulovlige tjenester
til lovlige. Her kan særligt nævnes ShareWithCare,
som er et initiativ, der har til formål at skabe et
mere lovligt internet ved at flytte brugere fra ulov-
lige tjenester til tjenester med lovligt indhold.
For at sikre at rettighedshaverne også fremover har
gode muligheder for at håndhæve deres rettig-
heder, er der brug for fortsat at understøtte hånd-
hævelsen fra myndighedernes side. Der er desuden
brug for at udvikle og forbedre mulighederne for
at håndhæve ophavsrettigheder på internettet,
blandt andet i samarbejde med virksomhederne.
Regeringen vil
sikre, at ipr-enheden, som en del af dens gene-
relle virke, vil have fokus på efter en konkret
politifaglig vurdering at retsforfølge personer,
der under skærpende omstændigheder kræn-
ker ophavsretsloven – herunder eksempelvis
brugere af fildelingstjenester, der systematisk
foretager ulovlig deling af ophavsretsbeskyttet
materiale regeringen vil endvidere i forlængelse
heraf gennemføre en undersøgelse af mulige
tiltag på området ved at undersøge retstilstan-
den på området i andre lande
igangsætte en præventiv indsats, blandt andet
med deltagelse af myndigheder, som for eksem-
pel sØik, der har til formål at oplyse den gene-
relle befolkning om, at det er ulovligt at streame
og downloade musik, film mv uden rettigheds-
havernes samtykke oplysningskampagnen
varetages som udgangspunkt af private aktører,
men relevante myndigheder vil stå som afsender
på dele af kampagnen
iværksætte en analyse af mulighederne for at
effektivisere den civilretlige adgang til med ret-
tens bistand at blokere hjemmesider med hen-
blik på at reducere tiden, fra en rettighedshaver
opdager en hjemmeside med ulovligt indhold,
til hjemmesiden blokeres af teleudbyderne ved
afgørelse af domstolene regeringen vil samti-
dig undersøge mulighederne for at indføre et
system med troværdige meddelere, som kendes
fra andre lande, med henblik på at lette domsto-
lenes sagsbehandling i de pågældende sager
nedsætte en arbejdsgruppe med henblik på at
drøfte mulige løsningsmodeller for at effekti-
visere domstolssystemets sagsbehandling af
blokeringer af fuphjemmesider
gøre det nemmere for forbrugerne at skelne
mellem lovlige og ulovlige tjenester via share-
WithCare-platformen
styrke samarbejdet mellem rettighedshaverne
og internettets mellemmænd, eksempelvis
i regi af kulturministeriets dialogforum, for at
gøre internettet til en mere lovlig indgang til
kreativt materiale
gennem dialog med erhvervet sætte fokus
på, hvordan der kan skabes klarhed over de
principper, der kan anvendes i forbindelse med
tvister om efterligning af digitale interaktive
produktioner
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm., om det er muligt at etablere et system indenfor domstolene, der kan håndtere de sager, der kræver hurtig og effektiv blokering af hjemmesider med ulovligt rettighedskrænkende materiale, til justitsministeren
2052529_0028.png
28
Vækstplan for de kreatiVe erhVerV
Øget international
synlighed og eksport
Nye globale megatrends, teknologier og markeder
skaber både muligheder og potentielle udfordrin-
ger for kreative danske virksomheders eksport. Det
gælder blandt andet inden for e-handel og globale,
digitale markedspladser, hvor vækstraten langt
overstiger væksten i detailsalget. Derudover åbner
opfyldelsen af FN’s verdensmål op for store forret-
ningsmuligheder for danske virksomheder. Hvis
de danske kreative erhverv skal få del i de globale
vækstmuligheder, er det vigtigt, at der skabes en
øget international synlighed omkring dansk kre-
ativitet, og at flere danske kreative virksomheder
kommer i gang med at eksportere.
Den danske tradition for at sætte mennesket
i centrum giver et særligt kreativt dansk DNA, der
går igen i udviklingen af produkter og services på
tværs af brancher. Det danske kreative DNA er
svært at kopiere og udgør derfor et konkurrence-
parameter, som er værd at synliggøre.
I dag er markedsføringsindsatsen for de danske
kreative erhverv sammensat af en række gode
indsatser i for eksempel Dansk Arkitektur Center,
BLOXHUB, Design Society, Udenrigsministeriet,
Kulturministeriet og Det Internationale Kultur-
panel, men der er ikke en samlet, stærk ramme
for markedsføringen og en samlet indsats til
håndteringen af internationale delegationer med
interesse i dansk kreativitet. Da dansk kreativitet
bruges bredt i dansk erhvervsliv til at differentiere
virksomhedernes produkter og ydelser positivt
internationalt, favner potentialet for en samlet
indsats vidt. For eksempel bruger mange industri-
virksomheder designkompetencer til at udvikle
både brugerrettede, æstetiske og funktionelle
produkter, og det danske kreative DNA er derfor
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm., om det er muligt at etablere et system indenfor domstolene, der kan håndtere de sager, der kræver hurtig og effektiv blokering af hjemmesider med ulovligt rettighedskrænkende materiale, til justitsministeren
2052529_0029.png
Vækstplan for de kreatiVe erhVerV
29
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm., om det er muligt at etablere et system indenfor domstolene, der kan håndtere de sager, der kræver hurtig og effektiv blokering af hjemmesider med ulovligt rettighedskrænkende materiale, til justitsministeren
2052529_0030.png
30
Vækstplan for de kreatiVe erhVerV
en del af fortællingen om, hvorfor virksomhedens
produkt udmærker sig. Samtidig viser erfaringer fra
markedsføringskonsortier som State of Green og
Healthcare DENMARK, at en kollektiv indsats for-
ankret i et offentligt privat partnerskab kan skabe
værdi på tværs af virksomhedsstørrelser, fordi der
er flere muligheder for at skabe synlighed gennem
en bredere fortælling løftet af en ekstern aktør.
De nye vækstmuligheder skaber behov for, at de
kreative virksomheder kan navigere i en digital
og mere socialt ansvarlig verden, hvor produk-
terne afsættes på nye måder, og hvor der er stor
efterspørgsel efter bæredygtige løsninger. For
at udnytte eksportmulighederne i for eksempel
streaming og e-handel har de kreative virksom-
heder derfor brug for viden og vejledning om,
hvordan de får adgang til de nye markeder og
handelsplatforme.
De kreative erhverv består primært af små og
mellemstore virksomheder, og nogle dele af de
kreative erhverv har traditionelt rettet sig mere
mod hjemmemarkedet og har derfor lille eller
ingen erfaring med eksport. Derfor er det vigtigt, at
de har adgang til viden om konkrete markedsmu-
ligheder og til sparring om at eksportere. Andre
kreative virksomheder er ”born global”, og for dem
kan adgangen til nye markeder i høj grad handle
om at have de rette kontakter og kunne lære af
andres erfaringer.
Det er samtidig vigtigt, at virksomhederne har
gode vilkår for at konkurrere internationalt med
andre virksomheder. Her oplever den danske audi-
ovisuelle industri en særlig udfordring, da Dan-
mark, i modsætning til de fleste andre EU-lande,
ikke giver offentlig produktionsstøtte via en
incitamentsordning, som gør det mere attraktivt
for udenlandske selskaber at placere opgaver og
produktion i Danmark. En incitamentsordning er
oftest en produktionsrabat, hvor staten tilbagebe-
taler en fastsat procentdel af produktionens køb af
varer og tjenesteydelser i landet.
Regeringen har allerede iværksat en række initia-
tiver for at sætte øget fokus på de kreative erhverv
på den internationale bane, blandt andet ved at
styrke brandingindsatsen via ambassaderne samt
repræsentationerne i udlandet og ved at støtte et
innovativt eksportsamarbejde rettet mod kreative
iværksættere og kunstnere.
Regeringen og relevante brancheorganisationer
har i dag et godt samarbejde mellem internati-
onale kulturfremstød og erhvervsfremstød på
udvalgte markeder, som koordineres i Det Inter-
nationale Kulturpanel. De relevante ministerier vil
fortsat styrke samarbejdet og udforske nye mulig-
heder herfor. Samtidig støtter regeringen i 2019-
2022 op om Music Export Denmark i arbejdet med
at sikre eksport af dansk musik, ligesom regeringen
har nedsat en taskforce til at se på de udfordringer
Markedsføringskonsortium for dansk kreativitet
Boks 3
det nye markedsføringskonsortium for dansk
kreativitet har til formål at markedsføre dansk
kreativitet for at bidrage til en øget eksport af
danske produkter og services hovedopgaverne
bliver at udvikle en fælles fortælling om det
danske kreative dna og koordinere markedsfø-
ringen af de kreative erhverv i tæt samarbejde
med eksisterende aktører, som det internationale
kulturpanel, design society, dansk arkitektur
Center, BloXhUB og relevante private aktører,
samt at koordinere og afvikle besøgsture for
udenlandske kommercielle og politiske beslut-
ningstagere og arrangere besøg for udenlandske
medier i danmark
Målgruppen for konsortiet er de kreative erhverv,
samt virksomheder, der bruger kreativitet til at
differentiere deres produkter eller ydelser interna-
tionalt det kan for eksempel være virksomheder,
der gør brug af audiovisuelle elementer og spil-
dynamikker, eller arbejder designdrevet i deres
produkt-, service- eller forretningsudvikling
Markedsføringskonsortiets opgaver baseres på
det aktuelle behov hos virksomhederne og kan
foruden hovedopgaverne for eksempel bestå
i at producere materiale til brug ved internati-
onale fremstød og understøtte ambassaderne
og repræsentationerne i deres arbejde med at
formidle danske styrker i tæt dialog med Uden-
rigsministeriet og kulturministeriet samtidig kan
konsortiet samarbejde med eksisterende aktører
om at aktivere fortællingen ved internationale
events i danmark (for eksempel i forbindelse
med arkitekternes verdenskongres Uia i 2023)
og bidrage til at skabe større synergi mellem
eksisterende events på området
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm., om det er muligt at etablere et system indenfor domstolene, der kan håndtere de sager, der kræver hurtig og effektiv blokering af hjemmesider med ulovligt rettighedskrænkende materiale, til justitsministeren
2052529_0031.png
Vækstplan for de kreatiVe erhVerV
31
og muligheder, som et streamingbaseret internati-
onalt marked rummer for danskproduceret musik.
Regeringen har også med film- og medieaftalerne
for 2019-2023 sikret en fortsat finansiering af
audiovisuel produktion i Danmark, herunder ved
at forøge støtten til private selskabers produktion
af tv-serier mv. Det betyder, at Danmark fortsat
er et af de lande i Europa med den højeste direkte
filmstøtte i Europa. Copenhagen Fashion Week
arbejder desuden fremadrettet på at udvikle
modeugerne, så de i højere grad understøtter
eksport af bæredygtig mode, ligesom bæredygtig
mode er et tema i den midlertidige strategi for
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.
Regeringen har også med programmet SMV:Digital
fra Strategi for Danmarks Digitale Vækst oprettet
E-handelscentret, hvorfra der blandt andet ydes
tilskud til indkøb af privat rådgivning om afkla-
ring og udvikling af e-handelsløsninger til små og
mellemstore virksomheder. Det skal blandt andet
sikre, at virksomhederne har kapaciteten til at
eksportere online.
For at understøtte eksporten yderligere vil regerin-
gen iværksætte en samlet international markedsfø-
ring af dansk kreativitet og en samlet indsats for at
koordinere og afvikle besøgsture for udenlandske
kommercielle og politiske beslutningstagere og
medier med interesse i dansk kreativitet. For at få
endnu flere virksomheder ud på eksportmarke-
derne er det vigtigt, at virksomhederne har adgang
til specialiseret viden om de konkrete markeder,
markedsmuligheder og lokale netværk. Samtidig
skal der ses på mulighederne for at skabe mere fair
og lige konkurrencevilkår for Danmarks audiovi-
suelle industri.
Regeringen vil
etablere et markedsføringskonsortium for dansk
kreativitet i et offentligt-privat samarbejde med
dansk industri, dansk erhverv og realdania
placere kreative vækstboostere på udvalgte
eksportmarkeder med anker i danmark, som
skal styrke erfaringsdeling og netværk på
markederne for at øge eksporten
sikre, at eksisterende initiativer inden for e-
handel også er relevante for de kreative erhverv
gennemføre en analyse af de samfundsøkono-
miske konsekvenser af en incitamentsordning
med særligt fokus på konkurrenceudsatte
erhverv som spiludvikling, animation og compu-
terskabte visuelle effekter mv , der kun i begræn-
set omfang modtager filmstøtte i dag
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm., om det er muligt at etablere et system indenfor domstolene, der kan håndtere de sager, der kræver hurtig og effektiv blokering af hjemmesider med ulovligt rettighedskrænkende materiale, til justitsministeren
2052529_0032.png
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm., om det er muligt at etablere et system indenfor domstolene, der kan håndtere de sager, der kræver hurtig og effektiv blokering af hjemmesider med ulovligt rettighedskrænkende materiale, til justitsministeren
2052529_0033.png
Vækstplan for de kreatiVe erhVerV
33
Økonomioversigt
I forbindelse med finanslovsaftalen for 2019
afsatte regeringen sammen med Dansk Folkeparti
en reserve på samlet 205 mio. kr. fordelt over peri-
oden 2019-2022 til opfølgning på anbefalinger fra
fire vækstteams, herunder vækstteam for kreative
erhverv. Med vækstplanen fremlægger regeringen
sit bud på udmøntningen af ca. 30 pct. af puljen –
i alt 62,5 mio. kr. – til opfølgning på anbefalingerne
fra vækstteam for kreative erhverv. Derudover er
der en række initiativer i vækstplanen, der finan-
sieres inden for ministeriernes egne rammer.
Indsatsområder og initiativer
2019
2020
2021
2022
I alt 2019
–2022
Styrkede kompetencer til fremtidens jobs
nyt iværksætter- og innovationsmiljø
Øget tilskud til målrettede efter- og videreuddannelsesaktiviteter
0,0
0,0
0,0
0,0
5,0
1,0
10,0
7,5
2,5
10,0
7,5
2,5
26,0
20,0
6,0
Bedre vilkår for investeringer og crowdbaseret finansiering
styrkelse af matchfinansieringsordningen
10,0
10,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
10,0
10,0
Flere kreative iværksættere skal skabe bæredygtige forretninger
styrket matchmaking mellem erhvervslivet og kunst- og kulturlivet
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,0
0,0
1,5
1,5
Mere kreativitet og innovation i offentlige udbud
indsats for at udbrede gode eksempler på innovative udbud samt ekstern
evaluering af bedreudbud dk
afprøvning af nye samarbejdsformer mellem byggeriets aktører
1,5
0,5
1,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
2,5
0,5
1,0
1,0
0,0
0,0
2,0
Gode vilkår for at håndhæve ophavsrettigheder
præventiv oplysning af befolkningen
styrket samarbejde mellem rettighedshaverne og internettets mellemmænd
Mere klarhed over de principper, der kan anvendes i forbindelse med tvister
om efterligning
1,0
0,0
0,5
0,5
1,0
0,5
0,5
0,0
0,5
0,5
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
2,5
1,0
1,0
0,5
Øget international synlighed og eksport
Markedsføringskonsortium for dansk kreativitet
kreative vækstboostere på udvalgte eksportmarkeder
1,0
1,0
0,0
5,0
3,0
2,0
7,0
3,0
4,0
7,0
3,0
4,0
20,0
10,0
10,0
I alt
14,0
13,5
18,0
17,0
62,5
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm., om det er muligt at etablere et system indenfor domstolene, der kan håndtere de sager, der kræver hurtig og effektiv blokering af hjemmesider med ulovligt rettighedskrænkende materiale, til justitsministeren
2052529_0034.png
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm., om det er muligt at etablere et system indenfor domstolene, der kan håndtere de sager, der kræver hurtig og effektiv blokering af hjemmesider med ulovligt rettighedskrænkende materiale, til justitsministeren
2052529_0035.png
2018/19:23
Maj 2019
erhvervsministeriet
slotsholmsgade 10-12
1216 københavn k
tlf +45 3392 3350
e-mail: em@em dk
isBn digital: 978-87-93823-17-4 (pdf version)
isBn tryk: 978-87-93823-16-7 (trykt version)
design: e-types
illustrationer: line høj høstrup
tryk: rosendahls
publikationen kan hentes på
www em dk
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm., om det er muligt at etablere et system indenfor domstolene, der kan håndtere de sager, der kræver hurtig og effektiv blokering af hjemmesider med ulovligt rettighedskrænkende materiale, til justitsministeren
2052529_0036.png
Erhvervsministeriet
slotsholmsgade 10-12
1216 københavn k
tlf +45 3392 3350