Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2046148_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. april 2019
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Karen Brøgger Nielsen
2019-0030-2118
1064736
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 477 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. marts 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Anders Aagaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 477: Spm. om ministeren vil sende den del af besvarelsen, som ikke indeholder fortrolig information, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 477 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af svar på REU alm. del – spørgs-
mål 384 sende den del af besvarelsen, som ikke indeholder for-
trolig information, til udvalget, således at denne del af besvarel-
sen kan blive offentligt tilgængelig?”
Svar:
Justitsministeriet har drøftet med Rigspolitiet og Direktoratet for Kriminal-
forsorgen, hvilke dele af Justitsministeriets besvarelse af 13. marts 2019 af
spørgsmål nr. 384 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, der kan gøres of-
fentligt tilgængelig.
Nedenfor er gengivet de dele af Justitsministeriets besvarelse af 13. marts
2019 af spørgsmål nr. 384 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, som kan
gøres offentligt tilgængelige:
”Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet føl-
gende udtalelser fra henholdsvis Rigspolitiet og Direktoratet for Kriminal-
forsorgen, som jeg kan henholde mig til:
Rigspolitiet har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.
[…]”
Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst følgende:
”1. Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 31. ja-
nuar 2019 af spørgsmål nr. 1176 fra Folketingets Retsudvalg har
det ikke været muligt ud fra Kriminalforsorgen Sjællands un-
dersøgelser at få afklaret, hvordan tidspunktet for undersøgelsen
er kommet de personer, der medvirkede til befrielsen, til kend-
skab.
[…]
Som det fremgår af ovennævnte besvarelse af spørgsmål nr.
1176 oplyste Kriminalforsorgen Sjælland, at den indsatte den
pågældende dag ca. kl. 17.45 telefonerede til sin mor. Det frem-
går videre af besvarelsen, at en fængselsbetjent havde til opgave
at påhøre samtalen, og at hospitalsbesøget den næste dag ikke
blev omtalt af den indsatte. Samtidig er det anført, at grundet
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 477: Spm. om ministeren vil sende den del af besvarelsen, som ikke indeholder fortrolig information, til justitsministeren
den tekniske opsætning af telefonsystemet kunne fængselsbe-
tjenten alene høre den indsattes del af samtalen.
[…]
Da fængslet ikke havde sikkerhed for, at det var moren, der be-
svarede opkaldet, burde det af den ovennævnte besvarelse af
spørgsmål nr. 1176 være fremgået, at Kriminalforsorgen Sjæl-
land ikke med sikkerhed kunne fastslå, at den indsatte ringede
til sin mor på det pågældende tidspunkt. Kriminalforsorgen
Sjælland har beklaget, at dette ikke fremgik af besvarelsen.
2.
Efter den pågældende episode er der indført en standardpro-
cedure om planlægning af udgang til ikke-akut sundhedsbe-
handling for indsatte, der i lukkede fængsler og arrester ikke har
tilladelse til udgang med henblik på at besøge bestemte perso-
ner. Det fremgår således bl.a. af standarden, at den indsatte først
skal orienteres om tidspunktet for afvikling af udgangen umid-
delbart før afgang, og at den indsatte herefter skal overvåges af
personalet for at undgå, at den indsatte kan kommunikere med
indsatte eller andre. Hvis det er nødvendigt, at den indsatte får
kendskab til afviklingen af f.eks. et hospitalsbesøg på et tidli-
gere tidspunkt end umiddelbart før afgang (f.eks. hvis den ind-
satte af lægelige grunde skal faste), skal der efter en konkret vur-
dering iværksættes foranstaltninger for at begrænse den indsat-
tes mulighed for at kommunikere med medindsatte eller andre.
Der kan f.eks. være tale om udelukkelse fra fællesskab, be-
grænsninger i adgangen til at telefonere eller i begrænsninger i
retten til besøg. Der henvises i øvrigt til den samtidige besva-
relse af spørgsmål nr. 385.
Den pågældende standardprocedure er indført bl.a. med henblik
på at undgå en situation som den foreliggende, hvor en indsat i
et lukket fængsel uden udgangstilladelse tilsyneladende har
kunnet kommunikere med en udenforstående om tidspunktet for
et forestående hospitalsbesøg. Kriminalforsorgen finder imid-
lertid, at der uafhængigt af dette tiltag er behov for at overveje
yderligere tiltag i relation til procedurerne for indsattes adgang
til at telefonere fra lukkede fængsler. Dette er nærmere beskre-
vet nedenfor under pkt. 3.
3.
Det fremgår af den ovennævnte besvarelse af spørgsmål nr.
1176, at der på den fængselsafdeling, hvor den indsatte var pla-
ceret, ikke er mulighed for at telefonere ved brug af den såkaldte
korttelefonordning, hvorefter en afsoner på en almindelig fæl-
lesskabsafdeling normalt har mulighed for at telefonere til 10 te-
lefonindehavere, som forinden skal godkendes af kriminal-
forsorgsområdet. Telefonsamtalerne efter denne ordning, der
foregår fra en telefon opsat på afdelingen, optages og kontrolle-
res efterfølgende stikprøvevis. Ifølge reglerne er det en forud-
sætning for tilladelsen, at telefonindehaveren, som ønskes god-
3
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 477: Spm. om ministeren vil sende den del af besvarelsen, som ikke indeholder fortrolig information, til justitsministeren
kendt, skriftligt har givet samtykke til, at der til brug for sagen
indhentes oplysninger om den pågældende i Det centrale Krimi-
nalregister, og at fængslet herefter har indhentet oplysninger om
den pågældende i Det centrale Kriminalregister.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har bl.a. i lyset af nærvæ-
rende sag iværksat en undersøgelse af, hvilke yderligere tiltag
som kan iværksættes for at give en større grad af sikkerhed for,
at der er sammenfald mellem telefonindehaveren og den person,
som den indsatte har angivet at ville ringe til. Sådanne foran-
staltninger vil i givet fald skulle indføres i lukkede fængsler ved
såvel telefonopkald, der foregår efter den såkaldte korttelefon-
ordning, som ved telefonopkald, der foregår ved personalets
mellemkomst som i den omhandlede sag. Der kan f.eks. være
tale om en nærmere fastlagt procedure for, hvordan der skal fo-
retages undersøgelse af det telefonnummer, som den indsatte
ønsker at telefonere til og af den person, der angives at være in-
dehaver af telefonen.
Direktoratet for Kriminalforsorgen skal dog påpege, at det trods
eventuelle yderligere tiltag ikke vil kunne sikres, at den indsatte
i forbindelse med telefonopkaldet taler med personer, som ikke
er godkendt af kriminalforsorgen. Det kan f.eks. være tilfældet
ved viderestilling af opkaldet, eller ved at en anden person får
overladt telefonen, som der er ringet op til. Det bemærkes i den
forbindelse, at den indsatte ved eventuelt misbrug af tilladelsen
konstateret ved personalets påhør eller ved en efterfølgende af-
lytning af samtalen kan ikendes en disciplinærstraf.”
4