Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2089988_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. oktober 2019
Økonomikontoret
Jakob Hüttel
2019-0030-2339
1259676
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 90 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. juli 2019. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kristian Hegaard (RV).
Nick Hækkerup
/
Lena Dyhr Toft Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 476: Spm. om ministeren vil opdatere svaret på REU alm. del - spørgsmål 92 med de nyeste tilgængelige tal, til justitsministeren
2089988_0002.png
Spørgsmål nr. 2 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvor mange resurser er der anvendt på grænsekontrollen siden
den blev indført i 2016 både opgjort i timer og de samlede øko-
nomiske udgifter?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet udta-
lelser fra Rigspolitiet og Forsvarsministeriet.
Rigspolitiet har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at politiet i perioden fra den 4. januar
2016 til og med juni 2019 samlet set har anvendt ca. 1.483.000
timer i forbindelse med den midlertidige grænsekontrol ved fast-
landsgrænsen, færgeoverfarten Rødby-Puttgarden samt færge-
overfarten Gedser-Rostock. Estimatet er baseret på timeforbru-
get for de planlagte vagter ved grænsen. Timeforbruget omfat-
ter både politibetjente og politikadetter, og herudover er der
medregnet transporttid for de politibetjente, som har assisteret
fra de øvrige kredse.
Det estimeres, at Hjemmeværnet i perioden fra juni 2016 til og
med juni 2019 har anvendt omkring 552.100 timer, mens for-
svaret i perioden fra september 2017 til og med juni 2019 esti-
meres at have anvendt omkring 217.600 timer. Der indgår i op-
gørelsen ikke transporttid mv. for Hjemmeværnet og forsvaret.
Det samlede estimerede tidsforbrug for hhv. politibetjente, poli-
tikadetter, Hjemmeværnet og forsvaret fremgår af tabel 1.
Tabel 1 – Timeforbrug på
grænsekontrol
2016
2017
2018 jan-jun
Total
Antal timer
2019
Politibetjente (inkl. transport) 626.425 391.978 220.919 102.552 1.341.873
Politikadetter
- 10.676 83.110 47.357 141.143
Hjemmeværnet
98.592 180.368 199.168 73.976 552.104
Forsvaret
- 28.576 110.960 78.064 217.600
Total
725.017 611.597 614.157 301.949 2.252.720
Anm.: Estimaterne for både politiet, Hjemmeværnet og forsvaret er baseret på det estimerede ti-
meforbrug for de planlagte vagter ved grænsen. Estimaterne omfatter tidsforbruget ved fast-
landsgrænsen samt ved færgeoverfarten Rødby-Puttgarden og færgeoverfarten Gedser-Rostock
Det samlede antal timer summerer ikke til totalen i alle år grundet afrundinger.
Udviklingen i det samlede antal timer skal ses i sammenhæng
med, at indsatsen i grænseområderne løbende justeres i lyset af
bl.a. efterretningsbilledet og den aktuelle situation ved grænsen.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 476: Spm. om ministeren vil opdatere svaret på REU alm. del - spørgsmål 92 med de nyeste tilgængelige tal, til justitsministeren
Timeopgørelsen i tabel 1 er baseret på Rigspolitiets opgørelse af
den effektive tid, der er anvendt til grænsekontrollen fsva. poli-
tibetjente, politikadetter samt personale fra Hjemmeværnet og
forsvaret. Opgørelsen omfatter således f.eks. ikke ferie, sygdom
og administration, hvorfor den kan adskille sig fra øvrige opgø-
relser for Forsvarets og Hjemmeværnets tidsforbrug ifm. græn-
sekontrollen. Hjemmeværnet bistod derudover med frivillige
hjemmeværnsfolk i 1. halvår 2016, ligesom at Hjemmeværnets
fly og skibe har støttet politiet ifm. varetagelse af grænsekon-
trollen. Timerne anvendt hertil er ligeledes ikke medtaget i ta-
bel 1.
Faldet i det anvendte antal timer for politibetjente skyldes, at
Hjemmeværnet har bistået politiet i forbindelse med grænsekon-
trollen fra sommeren 2016, og at politiet har fået yderligere bi-
stand fra forsvaret og Hjemmeværnet fra efteråret 2017. Derud-
over er der siden 2017 indfaset politikadetter til at bidrage med
varetagelsen af den midlertidige grænsekontrol i takt med, at po-
litikadetterne færdiguddannes.
Nedenfor i tabel 2 fremgår politiets udgifter forbundet med den
midlertidige grænsekontrol. Udgifterne omfatter driftsudgifter,
udgifter til særlige ydelser og merarbejde, udgifter til politika-
detter samt udgifter til politibetjente. Der er i ressourceestima-
terne taget højde for, at der foruden udgifter til personalets ef-
fektive tid ved grænsekontrollen også er udgifter til f.eks. ferie,
sygdom og administration.
Det bemærkes, at politiet på finansloven for 2018 er tilført mid-
ler til opgradering af de fysiske faciliteter ved den midlertidige
grænsekontrol. Der er afsat 1,1 mio. kr. i 2018 og 1,4 mio. kr.
årligt i perioden 2019-2021. Disse udgifter kommer ud over ud-
gifterne i tabel 2.
Herudover blev politiet på finansloven for 2018 tilført en pulje
til styrket kriminalitetsbekæmpende indsats i de grænsenære
områder (10 mio. kr. årligt i 2018-2021) samt en pulje til poli-
tiets grænseindsats målrettet særligt de grænseovergange, hvor
der ikke er døgnbemanding (10 mio. kr. i 2018). Midlerne er
ikke direkte målrettet den midlertidige grænsekontrol, men ud-
møntes delvist til udstyr og delvist til øget patruljering i de græn-
senære områder, der som udgangspunkt videreføres, selvom den
midlertidige grænsekontrol afskaffes.
3
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 476: Spm. om ministeren vil opdatere svaret på REU alm. del - spørgsmål 92 med de nyeste tilgængelige tal, til justitsministeren
2089988_0004.png
Tabel 2 – Politiets udgifter til
grænsekontrol
Mio. kr., årets priser
Driftsudgifter
Heraf indkvartering*
Heraf timedagpenge
Heraf forplejning
Heraf transport
Heraf mandskabsfaciliteter mv.
Heraf tolkeudgifter
Heraf uddannelse af forsvarets per-
sonel
Særlige ydelser og overarbejde i
politiet**
Politikadetter
Politibetjente
Total
2016
89
42
12
13
4
8
10
2017
57
28
6
11
2
8
3
2018
12
0
0
1
0
8
3
jan.- To-
jun.
tal
2019
6 164
0
70
0
18
0
25
0
6
3
27
1
17
2
2
122
60
625
971
41
288
418
62
4
182
305
14
35
105
166
5
21
50
82
Anm.: Estimaterne for både politiet, Hjemmeværnet og forsvaret er baseret på det estimerede ti-
meforbrug for de planlagte vagter ved grænsen. Estimaterne omfatter tidsforbruget ved fast-
landsgrænsen samt ved færgeoverfarten Rødby-Puttgarden og færgeoverfarten Gedser-Rostock.
De samlede udgifter summerer ikke til totalen i alle år grundet afrundinger.
* Udgifterne til indkvartering omfatter ligeledes forsvarets og Hjemmeværnets personale til og
med 2017.
** Udgifterne til særlige ydelser og overarbejde indeholder det direkte overarbejde som følge
af grænseindsatsen, og i 2017 indgår desuden det afledte overarbejde i politikredsene som følge
af assistancer til grænseindsatsen. Det afledte overarbejde er ophobet i løbet af 2016 og 2017 og
er skønnet til at udgøre ca. 37 mio. kr. af de 62 mio. kr., der indgår i 2017.
Driftsudgifter
Rigspolitiet kan oplyse, at driftsudgifter består af udgifter til
indkvartering af personalet i grænseområderne, udbetaling af ti-
medagpenge og øvrig forplejning, transport til og fra de assiste-
rende kredse til grænseområderne og transport inden for græn-
sekredsene fra indkvarteringsstedet og til grænseovergangene.
Herudover er der udgifter til mandskabsfaciliteter mv., udgifter
til tolkebistand samt udgifter til uddannelse af forsvarets perso-
nel.
Faldet i driftsudgifterne siden 2016 skyldes blandt andet, at om-
fanget af assistancer fra de øvrige politikredse til grænsekred-
sene er aftaget siden 2016, hvorfor der ikke i samme grad afhol-
des udgifter til indkvartering, transport og timedagpenge til po-
litibetjente. Herudover har politiet i 2016-2017 afholdt udgifter
til indkvartering af forsvarets og Hjemmeværnets personale,
som derfor indgår i tabel 2. Fra 2018 afholdes disse udgifter in-
den for rammerne af forsvarsforliget 2018-2023, og de indgår
dermed ikke i opgørelsen i tabel 2 fra og med 2018.
Særlige ydelser og overarbejde i politiet
Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at politikredsene oparbejder
merarbejde både direkte forbundet med indsatsen i grænseom-
råderne og som følge af overarbejde i kredsene blandt andet af-
ledt af assistancer til grænsekredsene i 2016 og 2017. Der er så-
ledes øgede omkostninger til håndtering af kompenserende
4
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 476: Spm. om ministeren vil opdatere svaret på REU alm. del - spørgsmål 92 med de nyeste tilgængelige tal, til justitsministeren
overarbejde og særlige ydelser.
Faldet i særlige ydelser og overarbejde i politiet siden 2017 skyl-
des blandt andet, at omfanget af assistancer fra de øvrige poli-
tikredse til grænsekredsene er aftaget siden 2017.
Politikadetter
Rigspolitiet kan oplyse, at der fra ultimo 2017 endvidere indgår
politikadetter i opgavevaretagelsen ved grænsekontrollen med
henblik på at frigøre politibetjente.
Personaleudgifter til politikadetterne er estimeret på baggrund
af en standardårsværkspris (i årets priser) for, hvad det gennem-
snitligt koster at aflønne en politikadet (inkl. ferie, uddannelse,
standardsats for overhead mv.).
Politibetjente
Rigspolitiet kan oplyse, at forbruget af politiårsværk ved den
midlertidige grænsekontrol ikke har medført meromkostninger
til løn til politiårsværk, da det øgede træk på personaleressour-
cer delvist er fundet via en omprioritering fra politiets øvrige op-
gaver og delvist via flerårsaftaleinitiativet om en styrket indsats
i grænseområderne. En del af de betjente, der varetager den mid-
lertidige grænsekontrol, blev således tilført med flerårsaftalen
for 2016-2019 med henblik på at styrke indsatsen i grænseom-
råderne.
Antallet af politiårsværk er i perioden faldet som følge af, at
Hjemmeværnet har bistået politiet i forbindelse med grænsekon-
trollen fra sommeren 2016, og at politiet har fået yderligere bi-
stand fra forsvaret og Hjemmeværnet fra efteråret 2017. Derud-
over er der siden 2017 indfaset politikadetter til at bidrage med
varetagelsen af den midlertidige grænsekontrol i takt med, at po-
litikadetterne færdiguddannes. Fra 2019 finansieres politiårs-
værk til den midlertidige grænsekontrol uden omprioriteringer
fra andre opgaver i politiet.
Personaleudgifterne til politibetjente er estimeret på baggrund
af en standardårsværkspris (i årets priser) for, hvad det gennem-
snitligt koster at aflønne en politibetjent (inkl. ferie, uddannelse,
standardsats for overhead mv.)”
Forsvarsministeriet har oplyst følgende:
Til brug for besvarelsen har Forsvarsministeriet indhentet bi-
drag fra Forsvarskommandoen, som har fremsendt nedenstå-
ende opgørelse over økonomiske udgifter, der er anvendt siden
grænsekontrollens indførsel i 2016 til og med 30. juni.
De samlede økonomiske udgifter anvendt til grænsekontrollen i
5
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 476: Spm. om ministeren vil opdatere svaret på REU alm. del - spørgsmål 92 med de nyeste tilgængelige tal, til justitsministeren
2089988_0006.png
perioden 13. juni 2016 frem til og med 30. juni 2019 er opgjort
til ca. 279 mio. kr. Udover løn er der udgifter til forplejning, ind-
kvartering mv., samt merarbejde, weekendtillæg og andre akti-
vitetsbestemte ydelser.
Opgørelsen vedrører dog ikke udgifter til indkvartering i 2016
og 2017, da disse i perioden er omfattet af politiets udgifter til
grænsekontrol. Det bemærkes, at der i opgørelsen ikke medta-
ges omkostninger som eksempelvis lagertræk eller vedligehol-
delsesudgifter til materiel samt uddannelse af personel.
Det samlede økonomiske udgifter for hhv. Forsvaret og Hjem-
meværnet i perioden 2016-2019 er opgjort i tabellen nedenfor.
Tabel 3 – Forsvarets og Hjem-
meværnets udgifter til grænse-
kontrollen
Mio. kr., årets priser
Forsvaret
Hjemmeværnet
I alt
*Til og med 30. juni 2019.”
2016
2017
jan.-
2018 jun.
2019*
47
73
120
28
31
59
Total
-
33
33
9
58
67
84
195
279
6