Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2041731_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. april 2019
Sikkerhedskontoret
Michael Hadberg
2019-0030-2097
1053230
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 458 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. marts 2019. Spørgs-
målet er stillet på udvalgets vegne af formand Peter Skaarup (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Sine Langskov Hansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 458: Spm., om de mistænkte har været involveret i kriminalitet, herunder terroraktiviteter, i Danmark eller Europa, mens de har været aktivt efterlyst, til justitsministeren, kopi til udlændinge- og integrationsministeren,
Spørgsmål nr. 458 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren oplyse, om de mistænkte har været involveret
i kriminalitet, herunder terroraktiviteter, i Danmark eller Eu-
ropa, mens de har været aktivt efterlyst? Spørgsmålet bedes be-
svaret senest to dage før besvarelse af samrådsspørgsmål W og
X.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen anvendt en oversigt fra
Udlændingestyrelsen vedrørende radikaliseringsindberettede per-
soner.
Rigspolitiets gennemgang af listen har vist, at 45 af de 97 perso-
ner er registreret som aktuelt efterlyst i Det Centrale Kriminalre-
gister (KR).
Rigspolitiet har herefter foretaget en gennemgang af de efterlyste
personer i politiets sagsbehandlingssystem POLSAS i efterlys-
ningsperioden.
Rigspolitiet kan på baggrund af søgningen oplyse, at en af perso-
nerne er registreret med to ATK-sager vedrørende hastigheds-
overtrædelser.
Rigspolitiet har i den anledning hørt henholdsvis Nordjyllands
Politi og Midt- og Vestjyllands Politi, som har oplyst, at kredsene
i begge sager ikke har haft kontakt til pågældende udlænding.
Rigspolitiets søgning har endvidere vist, at en anden person i ef-
terlysningsperioden har været sigtet for straffelovens § 232 ved-
rørende blufærdighedskrænkelse.
Rigspolitiet har i den anledning hørt Nordsjællands Politi, som
har oplyst, at pågældende person på sigtelsestidspunktet var regi-
streret som efterlyst til forkyndelse af et bødeforelæg. Kredsen
har endvidere oplyst, at den pågældende person både på gernings-
tidspunktet samt på sigtelsestidspunktet indfandt sig i Sandholm-
lejren, og at politiet således var bekendt med hans opholdssted.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Politiets Efterretningstjeneste (PET), der har oplyst følgende:
”PET kan ikke inden for rammerne af en folketingsbesvarelse bi-
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 458: Spm., om de mistænkte har været involveret i kriminalitet, herunder terroraktiviteter, i Danmark eller Europa, mens de har været aktivt efterlyst, til justitsministeren, kopi til udlændinge- og integrationsministeren,
drage med konkrete oplysninger om efterretningstjenestens ar-
bejde, herunder om tilrettelæggelse af konkrete efterretnings- og
efterforskningsindsatser samt spørgsmål om konkrete oplysnin-
ger, som PET måtte være i besiddelse af, herunder konkrete op-
lysninger om efterretningstjenestens kendskab til enkeltpersoner.
Det vil kunne medføre afgørende skadevirkninger for PET's virk-
somhed med bl.a. at forebygge, efterforske og modvirke alvorlige
forbrydelser mod statens sikkerhed, hvis PET's arbejdsmetoder
og kapacitet bliver udbredt.
PET's oplysninger kommer i vidt omfang fra samarbejdspartnere
i ind- og udland, og det er som hovedregel en forudsætning for
modtagelsen af disse oplysninger, at de alene anvendes til efter-
retningsmæssig brug og ikke videregives til andre.
PET får også oplysninger fra kilder, hvis sikkerhed vil kunne
bringes i fare, hvis PET's modtagelse af oplysningerne bliver af-
sløret.
Hvis PET tilsidesætter hensynet til samarbejdspartnere og kilder,
vil det ikke blot konkret kunne bringe kilder eller andre personer
i fare, men tillige mere generelt kunne have den effekt, at PET
ikke fremover modtager relevante oplysninger.”
3