Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2043390_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. april 2019
Strafferetskontoret
Marie Jørgensen
2019-0030-2117
1063139
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 453 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. marts 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Mads Møller Langtved
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 453: Spm. om, hvilke juridiske og praktiske konsekvenser det fremover har, at Retten i Århus den 4/6-18 kom med en absurd påstand mod YPG (den kurdiske selvforsvarsstyrke mod Islamisk Stat i Nordsyrien/Rojava), til justitsministeren
Spørgsmål nr. 453 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke juridiske og praktiske kon-
sekvenser det fremover har, at Retten i Århus den 4. juni 2018 i
den skriftlige begrundelse for en dom kom med den helt absurde
påstand, at YPG - den kurdiske selvforsvarsstyrke mod Islamisk
Stat i Nordsyrien/Rojava - ”må anses som en gruppe eller sam-
menslutning som nævnt i straffelovens § 114e”, jf. udskriften af
dombogen i Rettens sag nr. 9-705/2018?”
Svar:
1.
Efter straffelovens § 114 j, stk. 1, straffes den, der har dansk indfødsret
eller bopæl i den danske stat, og som uden tilladelse indrejser eller opholder
sig i et område som nævnt i bestemmelsens stk. 3, med bøde eller fængsel
indtil 6 år. Efter straffelovens § 114 j, stk. 3, kan justitsministeren fastsætte
regler om, at et område, hvor en gruppe eller sammenslutning som nævnt i
straffelovens § 114 e (grupper og sammenslutninger mv., der har til hensigt
at begå handlinger, der fremmer terrorisme) er part i en væbnet konflikt, skal
være omfattet af stk. 1. De indrejse- og opholdsforbudsramte områder fast-
sættes efter forhandling med udenrigsministeren og forsvarsministeren.
I medfør af bemyndigelsesbestemmelsen i straffelovens § 114 j, stk. 3, ud-
stedte den daværende justitsminister den 28. september 2016 en bekendtgø-
relse om forbud mod indrejse eller ophold i visse konfliktområder. Bekendt-
gørelsen fastlægger bl.a. de forbudsramte områder, som er omfattet af in-
drejse- og opholdsforbuddet i straffelovens § 114 j, stk. 1. Efter bekendtgø-
relsens § 1, stk. 1, nr. 1, er bl.a. al-Raqqa-distriktet i Raqqa-provinsen i Sy-
rien omfattet af indrejse- og opholdsforbuddet.
2.
Der henvises i spørgsmålet til en konkret straffesag fra Retten i Aarhus,
hvor en person den 4. juni 2018 blev idømt 6 måneders ubetinget fængsel
for overtrædelse af straffelovens § 114 j, stk. 1, jf. stk. 3, ved i flere tilfælde
at have indrejst eller opholdt sig i al-Raqqa-distriktet i Raqqa-provinsen (Sy-
rien).
Det fremgår af byrettens begrundelse, at retten efter den tiltaltes forklaring
bl.a. har lagt til grund, at den pågældende ”i Syrien tilsluttede sig den mili-
tære enhed YPG, der må anses som en gruppe eller sammenslutning som
nævnt i straffelovens § 114 e.”
Byrettens dom blev senere anket til Vestre Landsret, som den 12. november
2018 stadfæstede dommen med bl.a. følgende bemærkninger:
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 453: Spm. om, hvilke juridiske og praktiske konsekvenser det fremover har, at Retten i Århus den 4/6-18 kom med en absurd påstand mod YPG (den kurdiske selvforsvarsstyrke mod Islamisk Stat i Nordsyrien/Rojava), til justitsministeren
”Det må også efter T’s forklaring for landsretten sammenholdt
med lokationsoplysningerne fra hans telefon lægges til grund, at
han har opholdt sig i Tal Elsamen i Raqqa-distriktet, hvor Isla-
misk Stat, der udgør en gruppe eller sammenslutning omfattet
af straffelovens § 114 e, på gerningstidspunktet var part i en
væbnet konflikt.”
Vestre Landsrets dom af 12. november 2018 er trykt i UfR.2019.719.V.
Idet landsretten har stadfæstet byrettens dom med ovennævnte bemærknin-
ger, må det lægges til grund, at landsrettens begrundelse træder i stedet for
den del af byrettens begrundelse, der er beskrevet i spørgsmålet.
Det bemærkes i øvrigt, at Procesbevillingsnævnet den 4. marts 2019 har
truffet afgørelse om appeltilladelse til Højesteret, og at den pågældende
straffesag skal behandles af Højesteret senere i år. På den baggrund kan Ju-
stitsministeriet på nuværende tidspunkt ikke udtale sig nærmere om de juri-
diske og praktiske konsekvenser af byrettens eller landsrettens dom.
3