Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2042460_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. april 2019
Økonomikontoret
Tue Vemmelund
2019-0030-2075
1043599
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 443 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. marts 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Marlene Har-
psøe (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Lena Dyhr Toft Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 443: MFU spm. om det i orden, at man i Horserød Fængsel lige nu mangler 16 fængselsbetjente og at arbejdsmiljøet er meget udsat, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 443 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Finder ministeren det i orden, at man i Horserød Fængsel lige
nu mangler 16 fængselsbetjente, og at arbejdsmiljøet er meget
udsat, og hvad agter ministeren at gøre for at sikre, at bl.a. sik-
kerhedsforholdene forbedres, jf. artiklen ”Kaos i fængsel: De
stærke fanger styrer på afdelinger uden betjente” fra
TV2Lorry.dk den 7. marts 2019?”
Svar:
Vores ansatte i fængslerne løser en stor opgave, der er helt afgørende for vo-
res samfund. Jeg har meget stor respekt for den opgave, de løser. Der er ak-
tuelt pres på fængslerne. Der er således et meget højt belæg i fængslerne, og
samtidig mangler vi personale. Så udfordringerne i kriminalforsorgen er
store.
Regeringen har prioriteret fængslerne højt. Vi har vedtaget en ny flerårsaf-
tale for kriminalforsorgen, der øger kriminalforsorgens bevilling med over
600 mio. kr. i den fireårige aftaleperiode. En række af initiativerne fra fler-
årsaftalen tilfører flere uniformerede medarbejdere til kriminalforsorgen.
Det gælder bl.a. initiativerne om forstærkningshold og styrket bemanding
på afdelinger, der er særligt præget af bandemedlemmer. Derudover blev
der i flerårsaftalen set på, hvordan arbejdet i fængslerne kan organiseres
mest hensigtsmæssigt, herudover ved højere grad af ensretning mv. på tværs
af kriminalforsorgens institutioner. Det sikres endvidere, at kriminalforsor-
gen får mere og bedre sikkerhedsudstyr, mere sektionering og en helt ny sik-
kerheds- og efterretningsorganisation. Det er alt sammen initiativer, der har
til formål at styrke sikkerheden og trygheden for medarbejderne i landets
fængsler og arresthuse.
Det følger desuden af flerårsaftalen, at der på en række områder, herunder
bemandingen, skal ske en omprioritering og ensretning på tværs af krimi-
nalforsorgens institutioner for at sikre en effektiv og sikker opgaveløsning i
hele kriminalforsorgen. Endelig har vi besluttet at oprette en ekstra skole i
Vestdanmark med henblik på at styrke kriminalforsorgens muligheder for
rekruttering af fængselsbetjente og dermed forbedre muligheden for at imø-
dekomme behovet for at uddanne nye fængselsbetjente i fremtiden.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af det konkrete spørgsmål ind-
hentet en udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst føl-
gende:
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 443: MFU spm. om det i orden, at man i Horserød Fængsel lige nu mangler 16 fængselsbetjente og at arbejdsmiljøet er meget udsat, til justitsministeren
”Horserød Fængsel er et åbent fængsel med en godkendt kapa-
citet på 251 pladser pr. 1. marts 2019. Fængslets kapacitet er si-
den oktober 2018 udvidet med 62 pladser. Det er sket ved akti-
vering af pladser, der indtil da har været inaktive, og som derfor
ikke tidligere har været i brug samtidig med fængslets reste-
rende kapacitet. Fængslet er pt. i fuld drift og havde i uge 11 i
2019 en belægsprocent på 96,1 pct.
Fængslet huser indsatte med straffedomme, der tillader anbrin-
gelse i åbent fængsel. Ca. 40-50 af de indsatte er kvinder.
I august 2018 blev fængslets bemanding effektiviseret som led i
aftalen om kriminalforsorgens økonomi for 2018-2021, hvilket
bl.a. medførte, at flere afdelinger blev uden fast bemanding, idet
der i stedet blev etableret såkaldte runderingshold. Det betyder
konkret, at der ikke er faste fængselsbetjente på den enkelte af-
deling, men at et hold af fængselsbetjente varetager flere afde-
linger, som de runderer imellem. Der henvises i den forbindelse
i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål nr. 1178 af 25. oktober 2018
til Folketingets Retsudvalg. Omlægningen har bl.a. betydet, at
de arbejdsvægrende indsatte som udgangspunkt ikke bliver låst
inde på deres celle i arbejdstiden, så de selv kan gå på toilet mv.,
for derved at kunne spare personale. Det er imidlertid pligtigt at
opholde sig på cellen i arbejdstiden. Omlægningen er kombine-
ret med jævnlige, stikprøvevise optællinger af de indsatte i
fængslet samt en restriktiv disciplinær håndhævelse, hvor de
indsatte igen kan blive låst inde på cellen, hvis det viser sig, at
de opholder sig andre steder end tilladt. En evaluering af om-
lægningen ultimo 2018 viste dengang en mindre stigning i ar-
bejdsvægrende indsatte og en stigning i disciplinærstraffe for
indsatte, der ikke opholdt sig på egen celle. Samtidig var det per-
sonalets opfattelse, at konfliktniveauet mellem de arbejdsvæg-
rende indsatte og ansatte efter omlægningen var faldet.
Med virkning fra den. 1. marts 2019 har institutionens ledelse,
som konsekvens af det generelt voksende personaleunderskud
og den seneste kapacitetsforøgelse, truffet beslutning om en
yderligere personalemæssig nedpostering samt udvidet anven-
delse af runderingshold.
Kombinationen af et voksende personaleunderskud med ned-
posteringer til følge samtidig med et stigende antal indsatte, her-
under et stigende antal kvindelige indsatte, har givet anledning
til bekymring hos institutionsledelsen, som i begyndelsen af
2019 har erfaret et stigende konfliktniveau mellem de indsatte.
Bekymringen underbygges af, at færre indsatte har udgang til
aktiviteter uden for fængslet, samt at omfanget af aktiviteter og
beskæftigelse i fængslet er faldet som følge af bemandingssitu-
ationen.
3
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 443: MFU spm. om det i orden, at man i Horserød Fængsel lige nu mangler 16 fængselsbetjente og at arbejdsmiljøet er meget udsat, til justitsministeren
Da kriminalforsorgen generelt er udfordret på bemandingsom-
rådet for tiden, kan problemet ikke umiddelbart løses ved tilfør-
sel af yderligere personale. Dette personale ville i givet fald
skulle findes på øvrige fængsler, herunder de lukkede fængsler,
som også i øjeblikket har personaleunderskud. Det bemærkes
dog, at Kriminalforsorgen Hovedstadens tre mindre arresthuse
aktuelt bidrager med dækning af vagter i bl.a. Horserød
Fængsel.
For at styrke driftssituationen i fængslet og øge sikkerheden for
de ansatte og indsatte har Direktoratet for Kriminalforsorgen i
samarbejde med Kriminalforsorgen Hovedstaden og institu-
tionsledelsen i Horserød Fængsel den 12. marts 2019 besluttet
at iværksætte følgende initiativer:
For det første har kriminalforsorgen tilført yderligere betjente
fra kriminalforsorgens forstærkningshold i Østdanmark, således
at Horserød Fængsel får bistand fra forstærkningsholdet hele
ugen, herunder i weekenden. Forstærkningen skal bidrage til at
begrænse konfliktniveauet mellem de indsatte og øge sikkerhe-
den for særligt udsatte grupper, herunder de kvindelige afsonere
i fængslet.
For det andet har kriminalforsorgen påbegyndt en sikkerheds-
mæssig gennemgang af de indsatte i fængslet med henblik på at
identificere den mindre gruppe af negativt styrende indsatte,
som efter institutionsledelsens opfattelse har udfordret sikker-
heden og driftssituationen i fængslet i begyndelsen af 2019. Når
gennemgangen er afsluttet, vil der blive taget de nødvendige for-
anstaltninger over for gruppen, herunder ved overførsel til luk-
ket fængsel eller arrest.
For det tredje har kriminalforsorgen iværksat en afdækning af
de tekniske muligheder for en bedre overvågning af fængslets
belægsbygninger ved opsætning af yderligere videoovervåg-
ning, som kan gøre det muligt at overvåge flere belægsbygnin-
ger centralt. Det indebærer samtidig en afdækning af de økono-
miske konsekvenser og de udbudsretlige muligheder for at fore-
tage disse indkøb og derved, hvornår foranstaltningerne vil
kunne være på plads.
Om personalesituationen generelt i kriminalforsorgen kan det
afslutningsvis oplyses, at kriminalforsorgen – samtidig med
ovennævnte tiltag konkret i forhold til Horserød Fængsel –
helt generelt forsøger at imødegå det høje belæg gennem et fort-
sat intensivt arbejde med øget rekruttering og bedre fastholdelse
af fængselsbetjente.
Kriminalforsorgens koncernledelse drøfter løbende behov og
muligheder for tiltag, der kan aflaste de mange uniformerede
4
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 443: MFU spm. om det i orden, at man i Horserød Fængsel lige nu mangler 16 fængselsbetjente og at arbejdsmiljøet er meget udsat, til justitsministeren
medarbejdere, som dagligt yder en stor indsats med mange ek-
stravagter i kriminalforsorgens institutioner.”
5