Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2041127_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. april 2019
Forebyggelseskontoret
Ida Albæk Knudsen
2019-0030-2088
1046077
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 437 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. marts 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 438: Spm., om de danske myndigheder i sig selv anser sympati for YPG/YPJ/SDF i Rojava (Nordsyrien), der har stået i spidsen for kampen mod Islamisk Stat, som en inkriminerende omstændighed, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 437 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, om de danske myndigheder i sig selv be-
tragter humanitær/civil hjælp til selvstyremyndighederne i Ro-
java (Nordsyrien), der har båret hovedbyrden af kampen mod
Islamisk Stat, som "en fare for statens sikkerhed, andres sikker-
hed eller en væsentlig trussel mod den offentlige orden?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at det følger af § 2, stk. 1, nr. 4, i pas-
loven, at politiet kan nægte at udstede pas eller inddrage et alle-
rede udstedt pas til en person, når der er grund til at antage, at
pågældende har til hensigt at deltage i aktiviteter i udlandet,
hvor dette kan indebære eller forøge faren for statens sikkerhed,
andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den of-
fentlige orden.
Det er en forudsætning for at inddrage eller nægte at udstede et
pas efter paslovens § 2, stk. 1, nr. 4, at der er grund til at antage,
at den pågældende har til hensigt at deltage i aktiviteter i udlan-
det, hvor dette kan indebære eller forøge en fare for statens sik-
kerhed, andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod
den offentlige orden. Det forhold, at en person sympatiserer med
en udenlandsk organisation eller gruppe – f.eks. YPG/YPJ/SDF
– vurderes således ikke i sig selv at kunne begrunde, at politiet
inddrager eller nægter at udstede et pas efter pasloven.
Vurderingen af, om en persons formodede deltagelse i aktivite-
ter i udlandet kan indebære eller forøge en fare for statens sik-
kerhed, andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod
den offentlige orden, vil bero på et konkret skøn, der foretages
af politiet. Det vil i den forbindelse være afgørende, hvorvidt
formålet med og karakteren af aktiviteterne i almindelighed må
antages at påvirke den pågældende i en sådan grad, at det vil
kunne indebære eller forøge en fare for statens sikkerhed, andre
staters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den offentlige
orden.
De oplysninger, som politiet i praksis må antages at basere de-
res afgørelser om at nægte at udstede et pas eller inddrage et al-
lerede udstedt pas på, vil i vidt omfang stamme fra Politiets Ef-
terretningstjeneste (PET).
Rigspolitiet har på den baggrund til brug for besvarelsen ind-
hentet en udtalelse fra PET, der har oplyst, at en eller flere per-
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 438: Spm., om de danske myndigheder i sig selv anser sympati for YPG/YPJ/SDF i Rojava (Nordsyrien), der har stået i spidsen for kampen mod Islamisk Stat, som en inkriminerende omstændighed, til justitsministeren
soners sympati for YPG/YPJ/SDF ikke i sig selv indebærer el-
ler forøger en fare for statens sikkerhed. PET har mere generelt
bemærket, at der som et eksempel på aktiviteter, der i alminde-
lighed må antages at kunne indebære eller forøge en fare for sta-
tens sikkerhed, andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel
mod den offentlige orden, kan nævnes ophold i et konfliktom-
råde i udlandet. Det gælder navnlig i relation til personer, der ta-
ger aktiv del i kamphandlingerne. Også personer, der opholder
sig i et konfliktområde uden at tage aktiv del i kamphandlin-
gerne, kan imidlertid blive udsat for en sådan påvirkning og for-
råelse, der kan øge deres evne eller vilje til at begå strafbare for-
hold. Det kan eksempelvis være tilfældet for personer, som op-
holder sig i en konfliktzone for at passe på familierne eller en-
gagere sig i aktiviteter, der støtter de kæmpende. Som eksempel
på sidstnævnte kan nævnes logistisk bistand.
Det er på den baggrund Rigspolitiets vurdering, at ophold i et
konfliktområde, der ikke har et anerkendelsesværdigt formål i
form af f.eks. udsendelse for Forsvaret eller som led i arbejdet i
en anerkendt nødhjælpsorganisation, og som indebærer hjælp til
en part i konflikten, efter en konkret vurdering vil kunne be-
grunde, at politiet træffer afgørelse om inddragelse eller næg-
telse af udstedelse af pas efter pasloven.”
3