Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2041118_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. april 2019
Forebyggelseskontoret
Ida Albæk Knudsen
2019-0030-2088
1046077
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 437 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. marts 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 437: Spm., om de danske myndigheder i sig selv betragter humanitær/civil hjælp til selvstyremyndighederne i Rojava (Nordsyrien), der har båret hovedbyrden af kampen mod Islamisk Stat, som en fare for statens sikkerhed, andres sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den offentlige orden, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 437 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, om de danske myndigheder i sig selv be-
tragter humanitær/civil hjælp til selvstyremyndighederne i Ro-
java (Nordsyrien), der har båret hovedbyrden af kampen mod
Islamisk Stat, som "en fare for statens sikkerhed, andres sikker-
hed eller en væsentlig trussel mod den offentlige orden?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at det følger af § 2, stk. 1, nr. 4, i pas-
loven, at politiet kan nægte at udstede pas eller inddrage et alle-
rede udstedt pas til en person, når der er grund til at antage, at
pågældende har til hensigt at deltage i aktiviteter i udlandet,
hvor dette kan indebære eller forøge faren for statens sikkerhed,
andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den of-
fentlige orden.
Det er en forudsætning for at inddrage eller nægte at udstede et
pas efter paslovens § 2, stk. 1, nr. 4, at der er grund til at antage,
at den pågældende har til hensigt at deltage i aktiviteter i udlan-
det, hvor dette kan indebære eller forøge en fare for statens sik-
kerhed, andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod
den offentlige orden. Det forhold, at en person sympatiserer med
en udenlandsk organisation eller gruppe – f.eks. YPG/YPJ/SDF
– vurderes således ikke i sig selv at kunne begrunde, at politiet
inddrager eller nægter at udstede et pas efter pasloven.
Vurderingen af, om en persons formodede deltagelse i aktivite-
ter i udlandet kan indebære eller forøge en fare for statens sik-
kerhed, andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod
den offentlige orden, vil bero på et konkret skøn, der foretages
af politiet. Det vil i den forbindelse være afgørende, hvorvidt
formålet med og karakteren af aktiviteterne i almindelighed må
antages at påvirke den pågældende i en sådan grad, at det vil
kunne indebære eller forøge en fare for statens sikkerhed, andre
staters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den offentlige
orden.
De oplysninger, som politiet i praksis må antages at basere de-
res afgørelser om at nægte at udstede et pas eller inddrage et al-
lerede udstedt pas på, vil i vidt omfang stamme fra Politiets Ef-
terretningstjeneste (PET).
Rigspolitiet har på den baggrund til brug for besvarelsen ind-
hentet en udtalelse fra PET, der har oplyst, at en eller flere per-
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 437: Spm., om de danske myndigheder i sig selv betragter humanitær/civil hjælp til selvstyremyndighederne i Rojava (Nordsyrien), der har båret hovedbyrden af kampen mod Islamisk Stat, som en fare for statens sikkerhed, andres sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den offentlige orden, til justitsministeren
soners sympati for YPG/YPJ/SDF ikke i sig selv indebærer el-
ler forøger en fare for statens sikkerhed. PET har mere generelt
bemærket, at der som et eksempel på aktiviteter, der i alminde-
lighed må antages at kunne indebære eller forøge en fare for sta-
tens sikkerhed, andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel
mod den offentlige orden, kan nævnes ophold i et konfliktom-
råde i udlandet. Det gælder navnlig i relation til personer, der ta-
ger aktiv del i kamphandlingerne. Også personer, der opholder
sig i et konfliktområde uden at tage aktiv del i kamphandlin-
gerne, kan imidlertid blive udsat for en sådan påvirkning og for-
råelse, der kan øge deres evne eller vilje til at begå strafbare for-
hold. Det kan eksempelvis være tilfældet for personer, som op-
holder sig i en konfliktzone for at passe på familierne eller en-
gagere sig i aktiviteter, der støtter de kæmpende. Som eksempel
på sidstnævnte kan nævnes logistisk bistand.
Det er på den baggrund Rigspolitiets vurdering, at ophold i et
konfliktområde, der ikke har et anerkendelsesværdigt formål i
form af f.eks. udsendelse for Forsvaret eller som led i arbejdet i
en anerkendt nødhjælpsorganisation, og som indebærer hjælp til
en part i konflikten, efter en konkret vurdering vil kunne be-
grunde, at politiet træffer afgørelse om inddragelse eller næg-
telse af udstedelse af pas efter pasloven.”
3