Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2037427_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. marts 2019
Insolvensretskontoret
Jun Zhang
2019-0030-2064
1059212
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 424 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. marts 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Henrik Hjort Elmquist
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 425: MFU spm. om, at bobestyrere skal fremlægge timesagsregnskab, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 424 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om skifteretterne som udgangs-
punkt ikke har krav på at få udleveret timeregnskab ved fastsæt-
telse af salær til en bobestyrer, og om ministeren agter at ændre
dette?”
Svar:
1.
Jeg vil gerne indlede med at slå fast, at det altid gør stort indtryk på mig,
hvis borgere ikke mener, at de har fået en rimelig behandling i vores retssy-
stem. Det gælder også i forhold til de advokater, som skifteretten antager til
at være bobestyrere.
Til belysning af problemstillingen har Domstolsstyrelsen siden den 1. juli
2017 foretaget registrering af statistiske oplysninger om bobestyrersalærer.
Skifteretterne har således i forbindelse med afslutningen af et bobestyrerbo
registreret bl.a., om der har været klaget over bobestyrerens salær, og om
skifteretten har nedsat bobestyrerens salær af egen drift eller efter anmod-
ning.
2.
Som reglerne er i dag, er det som udgangspunkt bobestyreren, der fast-
sætter sit salær over for arvingerne. Bobestyreren skal på første møde skrift-
ligt over for arvingerne give et overslag på, hvad skifte af boet forventes at
koste. Hvis dette ikke er muligt, skal bobestyreren angive, hvordan salæret
beregnes. Såfremt der sker væsentlige ændringer i forhold til det anslåede
salær eller i øvrigt, har bobestyreren en pligt til at orientere arvingerne
herom.
Skifteretten kan dernæst efter anmodning eller af egen drift nedsætte salæ-
ret, hvis bobestyrerens arbejde ikke står mål med salærets størrelse. Skifte-
rettens vurdering heraf bygger på et samlet skøn over sagens omstændighe-
der, herunder boets beskaffenhed, aktivernes karakter og størrelse, antallet
af arvinger, ansvaret forbundet med skifte af boet, resultatet opnået for ar-
vingerne samt det tidsforbrug, som bobestyreren og dennes personale med
rimelighed har kunnet bruge på sagen.
Hvis skifteretten af egen drift eller på baggrund af en klage bliver opmærk-
som på, at bobestyrerens salær skiller sig ud fra det forventelige, og bobe-
styreren ikke kan redegøre for sit salær – f.eks. via fremlæggelse af et time-
regnskab – kan skifteretten nedsætte salæret til en passende størrelse. Skif-
teretten har således mulighed for at gribe ind over for bobestyrere, der ikke
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 425: MFU spm. om, at bobestyrere skal fremlægge timesagsregnskab, til justitsministeren
fremlægger timeregnskaber, selvom disse ikke kan kræves udleveret af skif-
teretten.
3.
Justitsministeriet oplyste i besvarelsen af 18. december 2018 af spørgs-
mål nr. 222 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, at ministeriet i samar-
bejde med Domstolsstyrelsen i løbet af foråret 2019 fortsat vil følge områ-
det, herunder med henblik på den nærmere opfølgning på den beretning over
beslutningsforslag B 56, som Folketingets Retsudvalg afgav den 31. maj
2018.
Justitsministeriet er i den forbindelse aktuelt i dialog med bl.a. Domstols-
styrelsen med henblik på at afklare, om der er behov for at iværksætte tiltag
på området, herunder indføre krav om fremlæggelse af et timeregnskab for
bobestyrere. Det er ministeriets forventning, at dette arbejde afsluttes i lø-
bet af foråret 2019.
3