Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2034180_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. marts 2019
Økonomikontoret
Amalie Munkner Kristi-
ansen
2019-0030-2040
1026352
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 395 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. februar 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Trine Bramsen (S).
Søren Pape Poulsen
/
Nanna Skriver Dall
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om, hvad det vil koste at omlægge SU til praktikløn under skolemodulerne, som led i uddannelsen som fængselsbetjent, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 395 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvad det vil koste at omlægge SU til
praktikløn under skolemodulerne, som led i uddannelsen som
fængselsbetjent?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Merudgiften for kriminalforsorgen ved omlægning af SU til
praktikløn under skolemodulerne vil isoleret set være ca. 8,0
mio. kr. årligt, hvis det forudsættes, at elevløn i skoleperioden
skal finansieres af kriminalforsorgen. Der vil imidlertid samti-
dig være en besparelse for staten i øvrigt på knap 2,4 mio. kr. til
SU, som afholdes under Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Den samlede merudgift for staten ved omlægning af fængsels-
betjentelevers SU til elevløn i skoleperioden skønnes således at
udgøre ca. 5,6 mio. kr. årligt baseret på det gennemsnitlige sko-
leoptag over de seneste tre år. Beløbet er opgjort før tilbageløb
af skatter og afgifter.
Der er i beregningen taget udgangspunkt i satsen for SU til ude-
boende på videregående uddannelser på 6.166 kr. pr. måned.
Der er i beregningerne ikke taget højde for, at nogle fængsels-
betjentelever kan få en højere SU-ydelse bl.a. som følge af, at
de har børn. Den samlede aktuelle udgift til SU i skoleperioden
er på den baggrund beregnet til knap 2,4 mio. kr., jf. også oven-
for.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har i forbindelse med bereg-
ningerne taget udgangspunkt i det gennemsnitlige antal
fængselsbetjentelever i 2016, 2017 og 2018. Kriminalforsorgens
opgørelse viser, at der var 111 fængselsbetjentelever i 2016, 115
i 2017 og 122 i 2018. Det giver et gennemsnit på 116 fængsels-
betjentelever pr. år. Det skal bemærkes, at kriminalforsorgen
forventer at øge optaget af fængselsbetjente i de kommende år,
og at der i 2019 forventes at blive rekrutteret mindst 150
fængselsbetjentelever.
Der er i beregningen taget udgangspunkt i en gennemsnitlig må-
nedsløn på 20.580,52 kr. ekskl. pension. Den månedlige lønud-
gift er beregnet på baggrund af den månedlige lønudgift til en
fængselsbetjentelev i hovedstaden på 21.062,20 kr. og den må-
nedlige lønudgift til en fængselsbetjentelev i provinsen på
20.098,84 kr. Det angivne lønniveau svarer til den løn, som
fængselsbetjentelever får under praktikforløbet. Forskellen i den
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om, hvad det vil koste at omlægge SU til praktikløn under skolemodulerne, som led i uddannelsen som fængselsbetjent, til justitsministeren
månedlige lønudgift mellem hovedstaden og provinsen skyldes
de forskellige stedtillægssatser, som også er gældende for alle
øvrige ansatte i kriminalforsorgen.
I forbindelse med fængselsbetjentuddannelsen er den samlede
skoleperiode på ti måneder fordelt over tre år. Der er i beregnin-
gen taget udgangspunkt i en skoleperiode på 3,33 måneder pr.
år, svarende til den faktiske gennemsnitlige skoleperiode pr. år
for fængselsbetjentelever.”
3