Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2031723_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. marts 2019
Sikkerhedskontoret
Maja Elkjær Tarpgård
2019-0030-2027
1021647
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 394 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. februar 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget (MFU) Kristian Pihl
Lorentzen (V).
Søren Pape Poulsen
/
Nicholas Rahui Webster Rømer
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 394: MFU spm. om baggrunden for og indholdet af den gennemførte omorganisering pr. 1/2-19 af strukturen for Politiets anvendelse af forsvarets helikoptere til støtte for den operative indsats, til justistministeren
Spørgsmål nr. 394 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvad kan ministeren oplyse om baggrunden for og indholdet
af den gennemførte omorganisering pr. 1. februar 2019 af struk-
turen for Politiets anvendelse af forsvarets helikoptere til støtte
for den operative indsats i forbindelse med terrortrusler, over-
vågning m.v.?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at omorganiseringen pr.
1. februar 2019 ikke har ændret i den procedure, der anvendes,
når politiet rekvirerer flystøtte fra Forsvarets fly. Flystøtte re-
kvireres altid gennem Rigspolitiet, der retter henvendelse til
Forsvaret med en beskrivelse af, hvilken opgave flystøtten skal
løse (effekt). Det er herefter Forsvaret, der bestemmer, om an-
modningen kan imødekommes og i givet fald med hvilket fly.
Når politiet modtager bistand fra Forsvarets fly i forbindelse
med løsningen af politimæssige opgaver, vil der som udgangs-
punkt være en politibetjent ombord på flyet, der fungerer som
flyobservatør.
Flyobservatørens rolle er at være bindeled mellem piloten og
den politimæssige indsatsledelse på jorden.
Midt- og Vestjyllands Politi har i en årrække varetaget opgaven
med at stille flyobservatører til rådighed til såvel planlagte som
akutte flyopgaver for hele landet. Denne ordning var begrundet
med, at flystøtte til politimæssige opgaver som udgangspunkt
blev løst af Forsvarets FENNEC-helikopter, der er stationeret i
Karup.
I de seneste år har politiets benyttelse af Forsvarets fly ændret
sig, idet der nu anvendes flystøtte til flere forskellige opgaver.
Samtidig er der sket inddragelse af flere af Forsvarets flytyper,
der er stationeret forskellige steder i landet.
På den baggrund har Rigspolitiet med virkning fra den 1. februar
2019 indført en ordning, hvor der er udpeget flyobservatører i
seks forskellige politikredse fordelt over hele landet. Placerin-
gen af flyobservatørerne er sket under hensyntagen til placerin-
gen af Forsvarets flyvestationer.
Rigspolitiet varetager den politifaglige uddannelse af flyobser-
vatørerne, herunder i forhold til brug af udstyr.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 394: MFU spm. om baggrunden for og indholdet af den gennemførte omorganisering pr. 1/2-19 af strukturen for Politiets anvendelse af forsvarets helikoptere til støtte for den operative indsats, til justistministeren
Det er Rigspolitiets opfattelse, at den nye ordning er mere flek-
sibel i forhold til anvendelsen af Forsvarets fly samtidig med, at
den nye ordning til fulde opfylder kravene til uddannelse og ud-
styr til de polititjenestemænd, der er udpeget som flyobservatø-
rer.”
3