Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2030263_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. marts 2019
Insolvensretskontoret
Jun Zhang
2019-0030-2019
1013830
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 386 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. februar 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Henrik Hjort Elmquist
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 386: Spm. om, hvilke muligheder den danske familie har for at forsøge at få arvesagen henvist til behandling i Danmark, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 386 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af svar på REU alm. del – spørgs-
mål 1086 (2017-18) redegøre for, hvilke muligheder den danske
familie har for at forsøge at få arvesagen henvist til behandling
i Danmark, og vil ministeren redegøre for, om ministeren på
baggrund af henvendelsen mener, der er behov for at ændre
dødsboskifteloven?”
Svar:
1.
Den omhandlende sag angår en families bestræbelser på i en årrække –
hidtil uden held – at få henvist en arvesag til behandling i Danmark. Jeg ken-
der ikke detaljerne i den konkrete sag, som spørgsmålet drejer sig om, lige-
som jeg af principielle årsager finder det rigtigst ikke at udtale mig om kon-
krete sager, som er eller har været under behandling ved domstolene.
Det kan dog om kompetencereglerne i forhold til skifte af dødsboer gene-
relt oplyses, at hvis afdøde ikke havde hjemting her i landet, kan en dansk
skifteret alene i særlige tilfælde behandle dødsboet helt eller delvist.
Det drejer sig nærmere bestemt enten om tilfælde, hvor den afdøde efterla-
der sig aktiver i Danmark eller om tilfælde, hvor afdøde havde dansk ind-
fødsret eller anden særlig tilknytning til Danmark.
Henvisning kræver dog under alle omstændigheder, at et eventuelt døds-
boskifte i udlandet – normalt i afdødes bopælsland – ikke omfatter de akti-
ver, der ønskes henvist til behandling ved en dansk skifteret.
Anmodning om et dødsbos henvisning til Danmark skal derudover vedlæg-
ges en samtykkeerklæring fra samtlige afdødes arvinger, medmindre der fo-
religger særlige omstændigheder, der gør, at samtykke ikke kan indhentes.
Det fremgår af forarbejderne til dødsboskifteloven, at sådanne særlige om-
stændigheder f.eks. kan være, hvis man ikke har viden om, hvor en arving
befinder sig, eller hvis en arving af chikanøse grunde ikke vil meddele
samtykke.
Efter det oplyste i den henvendelse til Folketingets Retsudvalg, der danner
grundlag for spørgsmål nr. 1086 (Alm. Del) fra Folketingets Retsudvalg
(REU Alm. del bilag 408), har to danske retsinstanser fundet, at dødsboet
ikke kan behandles af en dansk skifteret, fordi betingelserne ikke er opfyldt.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 386: Spm. om, hvilke muligheder den danske familie har for at forsøge at få arvesagen henvist til behandling i Danmark, til justitsministeren
2.
Jeg kan sagtens forestille mig, at der kan opstå problemer i forbindelse
med behandlingen af dødsboer på tværs af landegrænser, og at store geogra-
fiske afstande og forskellige retssystemer mv. kan vanskeliggøre behandlin-
gen. Det er derfor vigtigt, at de danske regler om skifte af dødsboer er ind-
rettet således, at de så vidt muligt tager hensyn til situationer, hvor en afdød
efterlader sig arvinger i et andet land, end hvor den pågældende havde
bopæl.
De danske regler om skifte af dødsboer er som nævnt under pkt. 1 indrettet
efter et princip om, at et dødsbo som udgangspunkt behandles der, hvor den
afdøde havde bopæl. Hvis en person flytter sin faste bopæl fra Danmark til
et andet land, skal boet efter den pågældende derfor behandles i det andet
land. Ligeledes skal et dødsbo efter en udlænding, som havde bopæl i Dan-
mark, behandles her i landet. Efter min opfattelse er disse regler udtryk for
et rimeligt princip, som jeg ikke har aktuelle planer om at foreslå ændret.
3