Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2029280_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. marts 2019
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Martin Bank Nutzhorn
Jensen
2019-0030-2017
1013124
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 383 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. februar 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Anders Aagaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 383: Spm. om sanktionsmulighederne i forhold til besøgende, der forsøger indsmugling til indsatte i fængsler og arresthuse, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 383 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for sanktionsmulighederne i forhold til
besøgende, der forsøger indsmugling til indsatte i fængsler og
arresthuse, og vil ministeren redegøre for sin holdning til for-
høje karantæneperioden til f.eks. 1-2 år for besøgendes forsøg
på indsmugling til indsatte?”
Svar:
Kriminalforsorgen skal foretage alle relevante tiltag for at forhindre, at inds-
mugling i fængslerne finder sted, herunder forbyde besøg fra personer, der
forsøger at indsmugle.
Det er endvidere min klare holdning, at det skal have konsekvenser, når be-
søgende forsøger at indsmugle genstande, herunder mobiltelefoner og eu-
foriserende stoffer, til indsatte i de danske fængsler, og derfor skal der na-
turligvis også ske politianmeldelse i de tilfælde, hvor der er tale om inds-
mugling, som udgør strafbare forhold.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Det fremgår af § 4, stk. 1, i bekendtgørelse om adgangen til be-
søg m.v. til indsatte, der udstår fængselsstraf eller forvaring i
kriminalforsorgens institutioner (besøgsbekendtgørelsen), at be-
søg af bestemte personer kan forbydes, og at en meddelt be-
søgstilladelse kan inddrages, hvis dette i det enkelte tilfælde fin-
des påkrævet af ordens- og sikkerhedsmæssige hensyn eller af
hensyn til at forebygge kriminalitet.
Hvis en besøgende forsøger at indsmugle ulovlige genstande til
en indsat, skal kriminalforsorgsområdet foretage en vurdering
af, om besøgstilladelsen skal inddrages. Vurderer kriminal-
forsorgsområdet, at der er tale om et strafbart forhold, f.eks. ved
forsøg på indsmugling af euforiserende stoffer, skal der endvi-
dere ske politianmeldelse af forholdet.
I de tilfælde, hvor der er tale om en nærtstående besøgende, skal
institutionen overveje, om risikoen for indsmugling kan imøde-
gås på anden vis end ved inddragelse af besøgstilladelsen, ek-
sempelvis ved overværet besøg eller ved rudebesøg, men ud-
gangspunktet er også i disse tilfælde, at der ikke gives tilladelse
til uoverværet besøg, såfremt der er en aktuel sigtelse for over-
trædelse af lov om euforiserende stoffer eller en anden sigtelse
for forsøg på indsmugling.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 383: Spm. om sanktionsmulighederne i forhold til besøgende, der forsøger indsmugling til indsatte i fængsler og arresthuse, til justitsministeren
Spørgsmålet om, hvorvidt en besøgende, der har fået inddraget
sin besøgstilladelse, eventuelt senere kan få en ny besøgstilla-
delse, afhænger af en vurdering i den konkrete sag af de ordens-
og sikkerhedsmæssig hensyn og hensynet til at forebygge kri-
minalitet.
En eventuel indførsel af en karantæneperiode, som der lægges
op til i spørgsmålet, vil medføre, at en besøgstilladelse gener-
hverves automatisk, når denne periode er udløbet efter f.eks. 1-
2 år.
Som reglerne er i dag, vil en besøgende, som tidligere har fået
inddraget sin besøgstilladelse, ikke automatisk generhverve sin
besøgstilladelse, når en vis periode er forløbet. Derimod vil kri-
minalforsorgen i hvert enkelt tilfælde skulle tage stilling til – ud
fra ordens- og sikkerhedsmæssige hensyn og hensynet til at
forebygge kriminalitet – om en besøgstilladelse kan generhver-
ves.
Det er direktoratets vurdering, at reglerne, som de er i dag, på
hensigtsmæssig vis indebærer, at spørgsmålet om udstedelse af
besøgstilladelser er baseret på de relevante sikkerhedsmæssige
vurderinger samt hensynet til at forebygge kriminalitet, og di-
rektoratet finder derfor ikke, at det vil være hensigtsmæssigt at
ændre reglerne.”
Justitsministeriet har endvidere indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten,
der har oplyst følgende:
”Der findes ikke en straffebestemmelse, der generelt omhandler
besøgendes indsmugling af genstande i fængsler. Der gælder så-
ledes forskellige straffebestemmelser alt afhængigt af, hvad den
besøgende indsmugler til en indsat i et fængsel.
Besøgende, der indsmugler eller forsøger at indsmugle narko-
tika til en indsat i et fængsel, vil kunne retsforfølges efter lov
om euforiserende stoffer, hvor strafferammen er fængsel op til
2 år.
Det kan oplyses, at der i sager om indsmugling af selv små
mængder euforiserende stoffer i fængsler mv., som det altover-
vejende udgangspunkt idømmes fængselsstraf. Det gælder både
ved indsmugling af hash og af andre euforiserende stoffer. Som
udgangspunkt idømmes der hårdere straffe over for besøgende,
som gennem indsmugling overdrager narkotika til en indsat, end
når en person f.eks. på gaden overdrager narkotika til en anden
person.
3
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 383: Spm. om sanktionsmulighederne i forhold til besøgende, der forsøger indsmugling til indsatte i fængsler og arresthuse, til justitsministeren
Besøgende, der indsmugler eller forsøger at indsmugle mobilte-
lefoner eller lignende kommunikationsudstyr i et arresthus eller
lukket fængsel til en person, som er anholdt, fængslet eller for-
varingsanbragt, vil kunne retsforfølges efter straffelovens § 124,
stk. 4, hvor strafferammen er fængsel i op til 6 måneder.
Det kan oplyses, at der i sager om indsmugling af mobiltelefo-
ner til personer, der er anholdt, fængslet eller forvaringsanbragt,
som det altovervejende udgangspunkt idømmes fængselsstraf.”
Jeg kan henholde mig til udtalelserne fra Direktoratet for Kriminalforsorgen
og Rigsadvokaten.
4