Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2013485_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
29. januar 2019
Databeskyttelseskontoret
Emilie Liv Loiborg
2019-0035-0077
986226
UDKAST TIL TALE
Til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål
P og Q (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Samrådsspørgsmål P:
”Vil ministeren redegøre for Datatilsynets ageren i sagen om virksom-
heden GoMentor, herunder om ministeren finder det tilfredsstillende, at
en tilsynsmyndighed under Justitsministeriets ressortområde lader per-
sonfølsomme oplysninger være tilgængelige online i flere måneder samt
hvordan det kan tage Rigspolitiet flere måneder at bevissikre materialet,
når det handler om så personfølsomme data?”
Samrådsspørgsmål Q:
”Vil ministeren redegøre for datatilsynets generelle funktion, når det
gælder beskyttelse af danskernes datasikkerhed, herunder om datatilsy-
nets rolle er at fjerne følsomme personoplysninger hurtigst muligt, når
disse ikke er sikret korrekt eller om det er at sikre beviser med henblik
på at opnå den hårdeste straf til lovbryder, men på bekostning af, at bor-
gernes følsomme personoplysninger ikke fjernes hurtigst muligt?”
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Karin Gaardsted (S)
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 361: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra mødet den 7/2-19 om Datatilsynets ageren i sagen om virksomheden GoMentor, til justitsministeren
[Indledning]
Tak for spørgsmålene.
Jeg vil gerne indlede med at understrege, at regeringen
prioriterer databeskyttelse højt og arbejder for at styrke
beskyttelsen af danskernes personoplysninger. Det er
vigtigt for mig, at alle danskere ikke kun føler sig trygge
i deres eget hjem og i det offentlige rum, men også på in-
ternettet.
Jeg kommer i dag ikke til at forsvare Datatilsynet i denne
sag. Jeg kommer ikke til at sige, at myndigheder skal
undlade at lukke huller, de har kendskab til. Men jeg kan
ikke instruere Datatilsynet. Tilsynet er uafhængigt. Det
kommer jeg tilbage til. Til gengæld kan jeg i dag sige,
hvad jeg har tænkt mig at gøre som justitsminister for at
sikre, at vi både beskytter borgernes personoplysnin-
gerne og sikrer en konsekvent håndhævelse af de nye da-
tabeskyttelsesregler. For i Danmark skal alle kunne fær-
des trygt på internettet.
Danmark skal ikke være et land, hvor borgere føler sig
utrygge på internettet, fordi de frygter, at deres data ved
et uheld flyder rundt online til alles skue. Jeg ville selv
opleve det som meget krænkende, hvis mine personlige
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 361: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra mødet den 7/2-19 om Datatilsynets ageren i sagen om virksomheden GoMentor, til justitsministeren
oplysninger pludselig lå tilgængelige for andre på en in-
ternetside.
Et af hovedformålene med de nye regler for databeskyt-
telse er at beskytte borgernes personoplysninger. Ikke
mindst på internettet.
Det er derfor vigtigt, at de regler, der værner om vores
personoplysninger, håndhæves. Det betyder meget for
mig. Overholder en virksomhed eller en myndighed ikke
disse regler, skal det have konsekvenser.
Vi skal
både
sikre, at følsomme data ikke ligger frit til-
gængeligt på internettet,
og
vi skal sikre at brud på de
regler, som værner om danskernes personoplysninger på
internettet, håndhæves.
Tryghed for danskerne og håndhævelse af reglerne, der
beskytter vores personoplysninger, går efter min overbe-
visning altså hånd i hånd.
Spørgsmål P
[Det faktuelle forløb i den konkrete sag]
I samrådsspørgsmål P er jeg blevet spurgt ind til en kon-
kret sag, som verserer ved Datatilsynet og hos Politiet.
3
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 361: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra mødet den 7/2-19 om Datatilsynets ageren i sagen om virksomheden GoMentor, til justitsministeren
Jeg vil indledningsvis pointere, at Datatilsynet udøver
sine funktioner i fuld uafhængighed. Det står i loven. Det
betyder, at jeg som justitsminister ikke kan give instruk-
tioner til Datatilsynet. Jeg fører ikke tilsyn – så at sige –
med Datatilsynet.
Men det betyder ikke, at jeg forsvarer Datatilsynets hånd-
tering af sagen. Tværtimod – som jeg var inde på i star-
ten, hverken kan eller vil jeg forsvare håndteringen af sa-
gen. Jeg mener, at man bør benytte sig af lovgivningens
muligheder for at lukke huller i de tilfælde, det er muligt.
Jeg har til brug for samrådet indhentet en udtalelse fra
både Rigspolitiet og Datatilsynet. Jeg kan også henvise
til Datatilsynets redegørelse i besvarelserne af spørgsmål
nr. 227 og nr. 228 (alm. del) til Folketingets Retsudvalg
om samme sag.
Rigspolitiet og Datatilsynet har over for mig tilkendegi-
vet følgende:
Datatilsynet har oplyst, at de modtog en klage fra en bor-
ger den 24. august 2018 over den pågældende virksom-
hed. Datatilsynet efterforskede sagen, inden tilsynet
valgte at foretage anmeldelse til Københavns Politi den
4
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 361: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra mødet den 7/2-19 om Datatilsynets ageren i sagen om virksomheden GoMentor, til justitsministeren
26. oktober 2018. Kort efter afsagde Københavns Byret
en kendelse om bevissikring i sagen.
Det er vigtigt for mig at slå fast, at det betyder meget for
mig, at de nye regler, der beskytter vores allesammens
personoplysninger, fungerer i praksis. Spillereglerne skal
overholdes af alle. Og overtrædelse af spillereglerne skal
have konsekvenser.
Jeg er er derfor også glad for, at Datatilsynet har oplyst,
at tilsynet løbende evaluerer sin håndhævelse og de erfa-
ringer, tilsynet gør sig i forbindelse med håndhævelsen.
Evaluering sker i øvrigt i tæt samarbejde med politiet og
anklagemyndigheden, og det er vigtigt med tæt samar-
bejde her.
Jeg er derfor også glad for, at Datatilsynet og Rigspoli-
tiet har oplyst, at de i december afholdt et møde med an-
klagemyndigheden om den løbende håndhævelse og er-
faringerne med det.
Det er naturligt, at de håndhævende myndigheder lø-
bende evaluerer håndhævelsen efter indførelsen af de nye
databeskyttelsesregler.
5
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 361: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra mødet den 7/2-19 om Datatilsynets ageren i sagen om virksomheden GoMentor, til justitsministeren
Jeg vil gøre alt, hvad
jeg
kan for, at de ny spilleregler
fungerer i praksis. For håndhævelse er vigtig og går hånd
i hånd med danskernes tryghed.
Jeg har derfor besluttet, at vi i Justitsministeriet gennem
dialog og møder med Datatilsynet, politiet og anklage-
myndigheden skal være med til at sikre, at denne nye ty-
per af sager håndteres på bedst mulig måde – fra start til
slut.
Nærmere præcist vil jeg bede mine embedsmænd om to
ting. Jeg vil for det
første
bede dem om at sikre, at det
praktiske samarbejde igennem hele processen mellem
myndighederne går så smidigt som muligt. Vi skal sikre,
at vi varetager hensynet til den enkelte borger i proces-
sen, og vi skal sikre beviser, så vores domstole præsen-
teres for nogle ordentlige sager.
For det
andet
vil jeg også bede mine embedsmænd over-
veje, hvordan myndighedernes handlemuligheder og for-
skellige værktøjer i lovgivningen udnyttes bedst muligt.
Jeg håber, overvejelserne eksempelvis kan bidrage til, at
man, når situationen tilsiger det, sørger for at benytte den
mulighed for at give påbud om at lukke huller, som eksi-
sterer i dag. For tryghed på internettet går hånd i hånd
med håndhævelsen af spillereglerne.
6
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 361: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra mødet den 7/2-19 om Datatilsynets ageren i sagen om virksomheden GoMentor, til justitsministeren
Spørgsmål Q
[Om Datatilsynets generelle funktion]
Samrådsspørgsmål Q indeholder en præmis, som jeg er
grundlæggende uenig i. Efter præmissen i spørgsmål skal
”man” acceptere en løsning, hvor ”man” enten fjerner
følsomme personoplysninger hurtigst muligt, eller opnår
hårde straffe for lovforbrydelser på bekostning af den en-
kelte borger.
For mig som justitsminister er det
ikke
et spørgsmål om
enten / eller. Det er ikke et spørgsmål om
enten
at be-
skytte borgerens følsomme personoplysninger
eller
at
kunne håndhæve de regler, der skal beskytte borgeren.
For mig er det et spørgsmål om
både
/
og.
Vi skal
både
sikre den enkelte borgeres følsomme personoplysninger
på nettet
og
sikre, at brud på reglerne får konsekvenser.
Og som jeg sagde før, så har jeg besluttet, at vi i Justits-
ministeriet skal være med til at se på, hvordan vi både va-
retager beskyttelsen af den enkelte borger og samtidig
sørger for en smidig proces ved håndhævelsen af spille-
reglerne på internettet. Det er vigtigt for mig, at sagerne
behandles på den mest smidige måde fra start til slut. Det
7
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 361: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra mødet den 7/2-19 om Datatilsynets ageren i sagen om virksomheden GoMentor, til justitsministeren
er altså vigtigt både at sikre den enkelte borger, der ikke
skal opleve, at følsomme oplysninger ligger frit tilgæn-
geligt, og at sikre gode beviser, når sagerne rammer dom-
stolene.
Danmark skal være et land, hvor borgere føler sig trygge
på internettet. Borgerens tryghed på internettet går hånd
i hånd med håndhævelsen af de regler, der beskytter vo-
res personlige oplysninger.
Tak for ordet.
8