Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2009246_0001.png
Dato:
Sagsnr.:
Dok.:
24. januar 2019
2018-6133-0028
981985
UDKAST TIL TALE
til brug for orientering i
Folketingets Retsudvalg
den 24. januar 2019 om aktuelle EU-sager på
Justitsministeriets område
1
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra mødet den 24/1-19 om kommende og aktuelle EU-sager, til justitsministeren
[1. Indledning]
Tak for muligheden for at komme her i dag og give ud-
valget en orientering om aktuelle EU-sager på Justitsmi-
nisteriets område.
Vi har efter bedste evne forsøgt at udvælge de sager, som
vi tænker i særlig grad interesser udvalget. Fokus vil
være på forslag til lovgivning. Hvis I ønsker at høre om
andre sager, må I endelig spørge, så vil jeg forsøge at
svare efter bedste evne.
Inden jeg kaster mig over de konkrete sager, vil jeg sige
et par ord af mere generel karakter om EU-lovgivnings-
arbejdet og det rumænske formandskab.
Som I ved, er det jo ikke bare her i Folketinget, at der er
valgår i år. I slutningen af maj er der valg til Europa-Par-
lamentet. Det præger ikke bare arbejdet i Parlamentet,
men har også stor betydning for lovgivningsarbejdet i
Rådet.
Der arbejdes nemlig i øjeblikket på højtryk i både Rådet
og Parlamentet for at få afsluttet en række vigtige forslag
til retsakter inden valget. På mit område gælder det bl.a.
forslaget til det såkaldte whistleblowerdirektiv og forord-
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra mødet den 24/1-19 om kommende og aktuelle EU-sager, til justitsministeren
ningsforslag om forebyggelse af udbredelse af terrorrela-
teret indhold online. Begge retsakter vil jeg vende tilbage
til lidt senere.
Den 1. januar i år overtog Rumænien formandskabet for
Rådet for første gang. Det rumænske formandskab har
oplyst, at en af deres hovedprioriteter er at fastholde fo-
kus på et sikkert Europa, herunder på indsatens mod ter-
rorisme. Det kan vi jo fra regeringens side kun være enig
i er – og fremover også bør være – en vigtig prioritet for
det europæiske samarbejde. Endvidere har formandska-
bet bl.a. lagt op til at videreføre det østrigske formand-
skabs prioritet om at styrke den gensidige tillid og aner-
kendelse i det strafferetlige samarbejde.
I øvrigt er det forventningen, at denne formandskabspe-
riode i høj grad vil være præget af fokus på at få afsluttet
så mange sager som muligt inden Parlamentsvalget. Li-
geledes er den nuværende Kommission ved at nå til af-
slutningen af dens mandat, og der forventes derfor ikke
fremlagt nye initiativer det kommende halvår. Også
Kommissionen har fokus på i de kommende måneder at
få enderne til at mødes i de mange igangværende for-
handlinger med Parlamentet og Rådet.
[2. Konkrete aktuelle sager]
3
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra mødet den 24/1-19 om kommende og aktuelle EU-sager, til justitsministeren
[2.1. Forordningsforslag om forebyggelse af udbredelse
af terrorrelateret indhold online]
Og nu til de konkrete sager. Jeg vil starte med at fortælle
lidt om det forordningsforslag om forebyggelse af udbre-
delse af terrorrelateret indhold på internettet, som jeg
nævnte før.
Forslaget blev fremsat af Kommissionen den 12. septem-
ber sidste år. Forslaget blev fremsat som en del af en sam-
let ”sikkerhedspakke” bestående af tre initiativer, der
skal styrke bekæmpelsen af terrorisme og grænseover-
skridende kriminalitet.
Forslaget er
ikke
omfattet af retsforbeholdet. Det betyder,
at forslaget – hvis det vedtages – gælder umiddelbart her
i landet.
Forslaget har været højt prioriteret af både Kommissio-
nen og det daværende østrigske formandskab, som har
kørt en intens forhandlingsproces med henblik på, at for-
slaget kan vedtages inden Parlamentsvalget i maj.
Forordningens overordnede formål er at bekæmpe spred-
ning af terrorrelateret indhold på internettet. Forordnin-
4
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra mødet den 24/1-19 om kommende og aktuelle EU-sager, til justitsministeren
2009246_0005.png
gen vil komme til at regulere terrorrelateret indhold, som
opbevares hos en hostingtjenesteyder. En hostingtjene-
steyder vil typisk være en privat virksomhed, der står bag
en online platform, som eksempelvis Facebook.
Det væsentligste element i forslaget er, at en kompetent
national myndighed får beføjelse til at give hostingtjene-
steydere påbud om at fjerne terrorrelateret indhold, som
opbevares på den pågældendes onlineplatform. Det er et
krav, at materialet fjernes inden for en time efter, at
hostingtjenesteyderen har modtaget påbuddet.
Justitsministeriet er i forbindelse med behandlingen af
forordningsforslaget blevet opmærksom på, at forslagets
regel om jurisdiktion rejser spørgsmål i forhold til grund-
loven.
Bestemmelsen indebærer, at en kompetent myndighed i
en anden medlemsstat kan træffe en retligt bindende af-
gørelse i form af f.eks. et påbud om fjernelse af terrorre-
lateret indhold over for en hostingtjenesteyder i Dan-
mark. Afgørelsen bliver bindende for hostingtjenestey-
deren umiddelbart og uden, at en dansk myndighed bli-
ver involveret først.
Spørgsmålet i forhold til den danske grundlov opstår,
fordi danske myndigheder efter statsretten som udgangs-
5
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra mødet den 24/1-19 om kommende og aktuelle EU-sager, til justitsministeren
2009246_0006.png
punkt anses for at være enekompetente til at udøve myn-
dighedsbeføjelser inden for det danske territorium.
Som en undtagelse hertil følger det af grundlovens § 20,
at de beføjelser, som efter grundloven tilkommer rigets
myndigheder, ved lov i nærmere bestemt omfang kan
overlades til mellemfolkelige myndigheder som f.eks.
EU. Bestemmelsen giver derimod ikke adgang til at over-
lade beføjelser til andre stater.
Justitsministeriet har rejst problemet over for det davæ-
rende østrigske formandskab, Kommissionen og Rådets
Juridiske Tjeneste, og vi arbejder på højtryk for at finde
en løsning.
På rådsmødet for retlige og indre anliggender, der blev
afholdt i starten af december, behandlede Rådet en gene-
rel indstilling til forslaget.
Det lykkedes desværre ikke at løse problemet inden rå-
dsmødet, og på rådsmødet blev der vedtaget en generel
indstilling til forordningsforslaget på trods af, at både
Danmark, Finland, Holland og Tjekkiet ikke kunne støtte
den.
6
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra mødet den 24/1-19 om kommende og aktuelle EU-sager, til justitsministeren
Derfor fremsatte Danmark under rådsmødet en erklæring
med et forslag til ændring af forslaget, der løser proble-
met i forhold til grundloven.
Justitsministeriet arbejder fortsat på højtryk for at få æn-
dringsforslaget eller en eventuel anden løsning indarbej-
det under de kommende trilogforhandlinger mellem Rå-
det, Kommissionen og Europa-Parlamentet, som vi for-
venter bliver indledt meget snart.
Jeg orienterer selvfølgelig udvalget om, hvilken løsning
vi når frem til.
Jeg vil dog gerne understrege, at vi støtter det overord-
nede formål med forordningsforslaget, fordi vi mener, at
forordningen kan medvirke til at styrke og supplere den
fælles og frivillige indsats, der allerede er iværksat på
dette område både nationalt og på EU-niveau.
Jeg mener, at det er særligt vigtigt med en fælleseuropæ-
isk indsats på et område som dette, fordi spredning af ter-
rorrelateret materiale via internettet er et grænseoverskri-
dende problem.
7
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra mødet den 24/1-19 om kommende og aktuelle EU-sager, til justitsministeren
[2.2. Logning]
Nu vil jeg gå videre til det igangværende arbejde med re-
vision af logningsreglerne, som jeg ved har udvalgets in-
teresse.
Siden begyndelsen af 2017 - kort tid efter afsigelsen af
den såkaldte Tele2-dom i december 2016 - har der som
bekendt pågået et arbejde i EU vedrørende logning af te-
leoplysninger. Arbejdet er primært foregået i en særlig
arbejdsgruppe under Rådet, som blev nedsat i foråret
2017.
På rådsmødet i december 2018 udtrykte Rådet støtte til
det fortsatte arbejde i arbejdsgruppen. Samtidig opfor-
drede Rådet Kommissionen til at foretage en fyldestgø-
rende undersøgelse af mulige løsninger på, hvordan log-
ningsregler kan indrettes, bl.a. under hensyntagen til ud-
viklingen i retspraksis på området.
I den forbindelse kan jeg også nævne, at regeringen i de-
cember 2018 afgav skriftlige indlæg i to verserende sa-
ger ved EU-Domstolen om andre landes logningsregler.
Udvalget blev underrettet om indlæggene i notater over-
sendt til udvalget den 30. november og 3. december
2018.
8
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra mødet den 24/1-19 om kommende og aktuelle EU-sager, til justitsministeren
Sagen om logning har stadig en høj prioritet for regerin-
gen, som naturligvis ønsker at sikre politiet de bedst mu-
lige redskaber til at bekæmpe alvorlig kriminalitet uden
at pålægge telebranchen unødige byrder. Regeringen har
således et lovforslag vedrørende revision af logningsreg-
lerne på lovprogrammet for den indeværende samling og
drøfter for tiden sagen med telebranchen.
Selvom vi er gået i gang med at forberede en dansk mo-
del for logningsregler, støtter vi fra dansk side et fortsat
arbejde i EU, hvor vi sammen med de øvrige medlem-
slande og Kommissionen forsøger at finde fælles løsnin-
ger på, hvordan logningsreglerne kan se ud fremover.
[2.3. ECRIS]
Så har jeg også to sager med, som vi har arbejdet på det
sidste år til halvandet, og hvor vores særlige danske situ-
ation med retsforbeholdet giver os visse udfordringer.
Det drejer sig for det første om et direktiv- og forord-
ningsforslag om det såkaldte ECRIS-system.
ECRIS er et elektronisk system til udveksling af oplys-
ninger om straffedomme afsagt i medlemsstaterne.
9
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra mødet den 24/1-19 om kommende og aktuelle EU-sager, til justitsministeren
2009246_0010.png
ECRIS sikrer, at de enkelte medlemslande har et fuld-
stændigt overblik over straffedomme afsagt i hele EU
vedrørende deres statsborgere, og at disse oplysninger
kan udveksles på en let tilgængelig måde f.eks. i forbin-
delse med behandlingen af en straffesag.
Der forhandles lige nu en ny forordning og et nyt direk-
tiv om ECRIS. Det er forventningen, at disse retsakter vil
blive vedtaget under det rumænske formandskab i forå-
ret i år.
Formålet med forslagene er at udbygge det nuværende
system om udveksling af oplysninger vedrørende EU-
borgere med et system vedrørende tredjelandsstatsbor-
gere.
Danmark deltager i det eksisterende ECRIS-system, men
vil på grund af retsforbeholdet ikke kunne benytte de nye
muligheder, som forslagene lægger op til at give i for-
hold til at opnå kendskab til andre medlemsstaters straf-
fedomme mod tredjelandsstatsborgere.
Rådets Juridiske Tjeneste og Kommissionen har derud-
over tilkendegivet, at de nye forslag kan få negativ be-
tydning for Danmarks fortsatte deltagelse i det eksiste-
10
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra mødet den 24/1-19 om kommende og aktuelle EU-sager, til justitsministeren
2009246_0011.png
rende ECRIS-samarbejde. Det vil sige, at Danmark risi-
kerer ikke længere at kunne bruge ECRIS-systemet.
Justitsministeriet er dog i dialog med Rådets Juridiske
Tjeneste og Kommissionen herom, og jeg håber selvføl-
gelig, at det vil lykkes os at finde en fornuftig løsning,
hvor Danmark kan fortsætte med at bruge ECRIS-syste-
met som i dag.
Jeg vil naturligvis orientere Folketinget nærmere herom,
når drøftelserne med Kommissionen og Rådets Juridiske
Tjeneste er blevet mere konkrete.
[2.4. E-beviser]
To andre forslag jeg i denne forbindelse vil komme ind
på, er to forslag om elektronisk bevismateriale, også kal-
det e-beviser.
I forhold til e-beviser er situationen en anden, men dog
med den fællesnævner, at retsforbeholdet også her giver
os nogle særlige danske udfordringer.
Ligesom med ECRIS består forslagene om e-beviser
også af en lovgivningspakke med både et direktivforslag
og et forordningsforslag.
11
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra mødet den 24/1-19 om kommende og aktuelle EU-sager, til justitsministeren
2009246_0012.png
Det særlige er her, at forordningsforslaget, men ikke di-
rektivforslaget, er omfattet af retsforbeholdet.
De to forslag har overordnet til formål at lette indsamlin-
gen af elektronisk bevismateriale på tværs af landegræn-
ser i straffesager.
Direktivforslaget – som vil gælde for Danmark – inde-
bærer, at virksomheder, der udbyder visse elektroniske
tjenester i EU, skal udpege en retlig repræsentant i en af
de medlemsstater, hvor virksomheden udbyder tjenester.
Den retlige repræsentant skal modtage og behandle an-
modninger om elektronisk bevismateriale fra medlems-
stater i forbindelse med efterforskning af strafferetlige
overtrædelser.
Med forordningsforslaget, som ikke gælder for Dan-
mark, indføres der nye europæiske kendelser om udleve-
ring og om sikring af elektronisk bevismateriale, der er
lagret af en tjenesteudbyder, som udbyder sine tjenester
i EU.
Nyskabelsen i forslaget ligger i, at de nye editions- og
sikringskendelser kan sendes direkte fra en retshåndhæ-
12
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra mødet den 24/1-19 om kommende og aktuelle EU-sager, til justitsministeren
2009246_0013.png
vende myndighed i én medlemsstat til den relevante tje-
nesteudbyder i en anden medlemsstat, hvorved myndig-
hederne i den modtagende medlemsstat som udgangs-
punkt ikke inddrages.
Forordningsforslaget er som sagt omfattet af det danske
retsforbehold og vil derfor hverken blive bindende for el-
ler finde anvendelse i Danmark.
For danske tjenesteudbydere, der udbyder tjenester i en
medlemsstat, der er omfattet af forordningen, f.eks. Tys-
kland, vil forslagspakken med forordningen og direktivet
dog medføre, at tjenesteudbyderen vil blive forpligtet til
at modtage, overholde og håndhæve kendelser udstedt i
henhold til forordningen via den retlige repræsentant, der
skal udpeges efter direktivet.
Der er på nuværende tidspunkt opnået enighed om en ge-
nerel indstilling i Rådet til forordningsforslaget, mens di-
rektivforslaget fortsat forhandles i rådsarbejdsgruppen.
Justitsministeriet er også i relation til disse forslag i dia-
log med Rådets Juridiske Tjeneste og Kommissionen om
de særlige udfordringer, som det danske retsforbehold
medfører.
13
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra mødet den 24/1-19 om kommende og aktuelle EU-sager, til justitsministeren
[2.5. Samarbejdsaftale med Eurojust]
Og jeg kan jo ikke nævne retsforbeholdet uden også at
give en status på vores anmodninger om henholdsvis en
samarbejdsaftale med Eurojust og en aftale om tilknyt-
ning til PNR-systemet.
Den 6. november 2018 blev den nye Eurojust-forordning
vedtaget. Den nye forordning indebærer, at Danmark på
grund af retsforbeholdet må forlade Eurojust-samarbej-
det, når forordningen får virkning den 12. december
2019.
Eurojust er et centralt samarbejde mellem anklagemyn-
digheder i den europæiske indsats mod grænseoverskri-
dende kriminalitet og terrorisme.
Regeringen fik i forbindelse med mandatet fra Folketin-
get til at anmode om en aftale med Europol også mandat
til at anmode om en aftale med Eurojust. Regeringen ar-
bejder på baggrund heraf for at sikre, at Danmark frem-
over får den tættest mulige tilknytning til Eurojust.
Jeg har derfor den 9. november 2018 efter Eurojust-for-
ordningens vedtagelse på vegne af regeringen formelt an-
14
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra mødet den 24/1-19 om kommende og aktuelle EU-sager, til justitsministeren
modet Kommissionen og Eurojust om at indlede for-
handlinger med Danmark om en samarbejdsaftale.
Der foreligger endnu ikke et formelt svar på regeringens
anmodning. Justitsministeriet er dog løbende i uformel
dialog med Kommissionen og Eurojust.
Selv om tidsrammen er skarp, håber jeg på, at vi kan
finde en løsning – også i denne sag – inden Danmark el-
lers må forlade Eurojust-samarbejdet til december.
[2.6. Dansk tilknytning til PNR-samarbejdet]
I forhold til PNR er seneste nyt, at Folketinget, som I ved,
her i december vedtog en ny national PNR-lov, der bl.a.
skaber rammerne for en eventuel dansk tilknytning til det
europæiske PNR-samarbejde.
Det europæiske PNR-samarbejde har baggrund i PNR-
direktivet fra 2016, der standardiserer den måde, som
passagerlisteoplysninger – kaldet PNR-oplysninger – be-
nyttes af retshåndhævende myndigheder i EU i kampen
mod terror og grov kriminalitet.
15
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra mødet den 24/1-19 om kommende og aktuelle EU-sager, til justitsministeren
Direktivet er med til at sikre, at EU-landene hurtigere de-
ler oplysninger med hinanden og med Europol, og at kva-
liteten af oplysninger er høj.
Den daværende V-regering anmodede tilbage i 2016
Kommissionen om at indlede forhandlinger med Dan-
mark om en international aftale om tilknytning til PNR-
samarbejdet.
Kommissionen har meddelt, at vores anmodning om at
indlede forhandlinger er ved at blive vurderet nærmere.
Herudover er det klart, at jeg på baggrund af PNR-lovens
vedtagelse på ny vil anmode Kommissionen om en til-
knytning til det europæiske PNR-samarbejde.
[2.7. Whistleblowerdirektivet]
Som jeg nævnte indledningsvis, vil jeg også berøre et
forslag til direktiv om beskyttelse af personer, der indbe-
retter overtrædelser af EU-lovgivningen – det såkaldte
whistleblowerdirektiv.
Forslaget blev præsenteret af Kommissionen den 23.
april 2018 og følger bl.a. op på Europa-Parlamentets op-
fordring om at fremsætte et bredt forslag til retsakt, der
16
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra mødet den 24/1-19 om kommende og aktuelle EU-sager, til justitsministeren
skal sikre et højt niveau for beskyttelse af whistleblowere
i EU i både den offentlige og den private sektor.
Forslaget har til formål at styrke håndhævelsen af EU-
lovgivningen gennem en effektiv beskyttelse af whistle-
blowere på en lang række specifikke områder, hvor over-
trædelser kan medføre alvorlig skade på offentlighedens
interesse.
Forslaget er ikke omfattet af retsforbeholdet. Direktivet
vil derfor være bindende for og finde anvendelse i Dan-
mark.
Forslaget har indtil nu været under forhandling i arbejds-
grupperegi i Rådet.
Det rumænske formandskab vil på EU-ambassadørernes
møde i morgen, fredag, søge at indhente mandat til at
indlede trilogforhandlinger med Europa-Parlamentet, så-
dan at forslaget kan vedtages inden valget til Europa-Par-
lamentet.
Derfor går jeg også i Folketingets Europaudvalg i mor-
gen for at indhente mandat. Jeg vil ikke foregribe begi-
venhederne, men overordnet set kan jeg sige – som det
fremgår af grund- og nærhedsnotatet – at regeringen støt-
17
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra mødet den 24/1-19 om kommende og aktuelle EU-sager, til justitsministeren
ter formålet med forslaget, men at der også er nogle be-
kymringspunkter.
[2.8. Det digitale indre marked]
På området for det indre marked er der i øjeblikket tri-
logforhandlinger mellem Rådet og Parlamentet om to di-
rektivforslag: Henholdsvis et direktivforslag om forbru-
geraftaler om levering af digitalt indhold og et direktiv-
forslag om visse aspekter af aftaler om salg af varer – det
såkaldte ”varedirektiv”.
Forslagene er en del af Kommissionens strategi for det
digitale indre marked og blev oprindelig fremsat samti-
dig i december 2015. I oktober 2017 blev varedirektiv-
forslaget fremsat i revideret form, sådan at både onli-
nesalg af varer og salg af varer i fysiske butikker er om-
fattet.
Direktivforslagene er ikke omfattet af retsforbeholdet.
Formålet med begge forslag er at totalharmonisere med-
lemsstaternes regler om visse aftale- og køberetlige
aspekter af forbrugeraftaler. De centrale regler i begge
direktivforslag handler om, hvornår levering af digitalt
18
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra mødet den 24/1-19 om kommende og aktuelle EU-sager, til justitsministeren
indhold eller en vare er i overensstemmelse med aftalen,
og om forbrugerens beføjelser i tilfælde af mangler.
Regeringen har i forhandlingerne om de to forslag lagt
særlig vægt på, at forslagene skaber en god balance mel-
lem hensynet til forbrugerne og hensynet til de erhvervs-
drivende.
Forslaget om levering af digitalt indhold gælder for leve-
ring af digitalt indhold og digitale tjenesteydelser. Digi-
talt indhold er al data, der fremstilles og leveres i digital
form, f.eks. video- eller lydfiler. Digitale tjenesteydelser
er tjenester, hvor forbrugeren kan fremstille, opbevare el-
ler dele data i digital form. Som eksempler kan jeg nævne
Facebook eller e-mailkonti.
Varedirektivet gælder for salg af fysiske varer, uanset om
det foregår online eller i fysiske butikker. Derudover er
levering af digitalt indhold eller digitale tjenester, der er
en del af en fysisk vare, omfattet af direktivets regler,
hvis det digitale indhold eller den digitale tjeneste gives
til forbrugeren samtidig med varen som en del af købsaf-
talen.
På rådsmødet i juni 2017 vedtog Rådet en generel indstil-
ling til direktivforslaget om levering af digitalt indhold.
19
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra mødet den 24/1-19 om kommende og aktuelle EU-sager, til justitsministeren
Forslaget har siden løbende været forhandlet mellem Rå-
det og Europa-Parlamentet.
På rådsmødet i december 2018 vedtog Rådet en generel
indstilling til varedirektivet. Som nævnt trilogforhandles
de to direktivforslag i øjeblikket sammen og forventes at
kunne blive endelig vedtaget inden Parlamentsvalget.
[2.9. Modernisering af EU-regler om forbrugerrettighe-
der]
På det forbrugerretlige område har Kommissionen end-
videre den 11. april 2018 fremlagt pakken ”New Deal for
consumers”. Pakken omfatter et direktivforslag, der skal
sikre bedre håndhævelse og modernisere EU’s forbruger-
beskyttelsesregler. Forslaget er ikke omfattet af retsfor-
beholdet.
New Deal-forslaget lægger op til ændringer i fire EU-di-
rektiver. På Justitsministeriets område drejer det sig om
forbrugerrettighedsdirektivet og direktivet om urimelige
kontraktvilkår i forbrugerforhold. De to andre direktiver
hører under Erhvervsministeriet.
På Justitsministeriets område drejer de væsentligste æn-
dringer i forslaget sig om udvidet beskyttelse af forbru-
20
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra mødet den 24/1-19 om kommende og aktuelle EU-sager, til justitsministeren
gere ved aftaler om digitale tjenester, større gennemsig-
tighed for forbrugere på onlineplatforme og sanktioner
for overtrædelse af reglerne.
Med forslaget udvides anvendelsesområdet i forbruger-
rettighedsdirektivet til også at omfatte aftaler om digitale
tjenester, som forbrugere ikke betaler penge for, men
som der afgives personoplysninger til. Det kan f.eks.
være Facebook.
Direktivforslaget lægger op til at sikre forbrugere den
samme ret til oplysninger forud for indgåelsen af aftaler
om digitale tjenester og samme ret til at opsige aftalen in-
den for en 14 dages fortrydelsesfrist – som der gælder for
aftaler, hvor der betales med penge.
Forslaget skal derudover skabe større gennemsigtighed
for forbrugere, når de handler på onlinemarkedspladser.
Det skal bl.a. ske ved at udvide oplysningspligten til at
omfatte oplysninger om, hvorvidt forbrugeren handler
med en erhvervsdrivende eller en anden forbruger. Det
har afgørende betydning i forhold til, om forbrugerbe-
skyttende regler gælder.
Forslaget skal også sikre en mere sammenhængende an-
vendelse af sanktioner i EU. Det skal bl.a. ske ved, at
21
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra mødet den 24/1-19 om kommende og aktuelle EU-sager, til justitsministeren
håndhævelsesmyndighederne lægger vægt på de samme
kriterier og hensyn i vurderingen af overtrædelsers grov-
hed.
Samtidig foreslås det, at der ved nogle typer af overtræ-
delser, hvor flere medlemslande er involveret, skal fast-
sættes et fælles mindsteniveau for de største bøder på
mindst 4 pct. af virksomhedens årlige omsætning.
Regeringen er overordnet set positiv over for forslaget
om at opdatere og modernisere de forbrugerbeskyttende
regler. Direktivforslaget rejser dog en række juridiske og
tekniske spørgsmål, som i øjeblikket drøftes på teknisk
niveau.
[3. Afslutning]
Det var min redegørelse for de sager, som vi har vurde-
ret særligt kan have udvalgets interesse. Jeg vil som sagt
forsøge – efter bedste evne – at besvare eventuelle
spørgsmål, som udvalget måtte have.
Tak for ordet.
22