Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2033820_0001.png
Bilag 1 a
Døgninstitutioner og private opholdssteder
Registrering og indberetning af magtanvendelse
I henhold til
bekendtgørelse om voksenansvar for anbragte børn og unge
Bilag 1 a
Døgninstitutioner og private opholdssteder
DET ER ALENE OPLYSNINGERNE I DE BLÅ FELTER, DER SKAL UDFYLDES OG INDBERETTES
Alle blå felter skal udfyldes.
1. Generelle oplysninger om institutionen
Institutionens navn
Adresse
Type af anbringelsessted
□ Privat opholdssted
□ Åben døgninstitution
Driftsherre
Lederens navn
Stedfortræders navn
2. Oplysninger om den/ de involverede ansatte
Oplysninger om de(n) ansatte, der foretog indgrebet
Stilling og navn
3. Oplysninger om barnet /den unge
Navn
Alder
Dato for anbringelse på institutionen / opholdsstedet:
□ Retten □ Ungdomskriminalitetsnævnet
Evt. afdeling, hvor barnet den unge er anbragt:
Anbragt af
□ Børn og unge-udvalget/kommunalbestyrelsen
□ efter lov om social service
□ efter
udlændingeloven
4. Dato, tid og sted for indgrebet
Indgreb påbegyndt
Indgreb afsluttet
Dato
Dato
Kl.
Kl.
□ Kommunalt tilbud
□ Delvis lukket afdeling på døgninstitution
□ Delvis lukket døgninstitution
□ Sikret døgninstitution
□ Særlig sikret afdeling på sikret døgninstitution
□ Regionalt tilbud □ Privat
tilbud
Stilling
Navn
5. Sted for indgrebet
Indgrebet er foregået
□ På anbringelsesstedets matrikel
□ På intern skole
□ Uden for anbringelsesstedets
matrikel
Nærmere angivelse Fx den unges værelse, opholdsrum. Ved indgreb uden for anbringelsesstedets matrikel
af sted:
angives adresse eller stedets betegnelse.
6. Oplysninger om indgrebet
Angiv type af indgreb, som blev foretaget
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om ministeren vil informere om procedurerne ift. visitation af borgere/indsatte/unge for henholdsvis politibetjente, fængselsfunktionærer og pædagoger på sikrede institutioner, til børne- og socialministeren
2033820_0002.png
□ Afværgehjælp,
ved at fastholde og/eller føre for at afværge
□ Undersøgelse af person og / eller
beskadigelse af ting, jf. lovens § 8.
opholdsrum ved bestemte grunde til
□ Fysisk magtanvendelse, ved at fastholde og / eller føre, fordi barnet
mistanke, jf. lovens § 16 stk. 1.
eller den unge var til fare for sig selv eller andre, jf. lovens § 9, stk. 2.
□ Effekter taget i bevaring, jf. lovens §
□ Fysisk magtanvendelse,
ved at fastholde og / eller føre, når barnet
16, stk. 6 .
eller den unge overtræder regler i en husorden fastsat efter lovens § 4,
□ Påhør eller overvågning af telefon og
stk. 2, og magtanvendelsen er nødvendig for at bringe overtrædelsen til internet eller afbrydelse eller forhindring
ophør på sikret døgninstitution, delvis lukket døgninstitution eller delvis af adgang til telefon og internet for
lukket afdeling på sikret døgninstitution, jf. lovens § 9, stk. 3, jf. lovens unge, anbragt som led i en strafferetlig
§ 9, stk. 3.
dom eller kendelse, jf. lovens § 19.
□ Magtanvendelse i øvrigt.
□ Tilbageførelse
ved rømning, og hvor der har været risiko for, at
barnet eller den unge ville skade sig selv eller andre, jf. lovens § 10.
□ Tilbageholdelse med fysisk magt i forbindelse med eller under en
anbringelse inden for rammer fastsat af kommunalbestyrelsen, jf.
lovens § 11 og bkg. § 3 stk. 3, jf. stk. 1.
□ Tilbageholdelse ved aflåsning af døre og vinduer på delvis lukket
døgninstitution eller delvis lukket afdeling, jf. lovens § 12, stk. 4.
□ Fastholdelse ved fysisk magt på delvis lukket døgninstitution eller
delvis lukket afdeling, jf. lovens § 13, stk. 3.
□ Isolation på sikret døgninstitution eller særlig sikret afdeling, jf. lovens
§ 14, stk. 1.
Beskriv kort og begrund nødvendigheden af indgrebet
Beskriv og begrund nødvendigheden af indgrebet.
7. Inddragelse af barnet eller den unge
Barnets eller den unges redegørelse for forløbet er vedlagt indberetningen.
ELLER hvis redegørelse ikke er vedlagt
□ Ja
□ Nej
Kort resume af barnet eller den unges opfattelse af forløbet og af registreringen, og som er godkendt af barnet
eller den unge.
8. Lederens / stedfortræderens vurdering af indgrebet og kommentarer til registreringen
9. Dato og klokkeslæt samt leders eller stedfortræders underskrift
Dato:
Kl:
Underskrift
Registrering af indberetning og orientering
Kopi af indberetningsskema
Til anbringende kommune
Til Socialtilsynet
Til beliggenhedskommunen ved indgreb på intern skole
Orientering om
episoden
Til kommunal eller regional driftsherre
Til forældremyndighedsindehaveren
Eventuelle supplerende oplysninger til internt brug på anbringelsesstedet
Dato:
Sendt dato:
Sendt kl:
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om ministeren vil informere om procedurerne ift. visitation af borgere/indsatte/unge for henholdsvis politibetjente, fængselsfunktionærer og pædagoger på sikrede institutioner, til børne- og socialministeren
2033820_0003.png
Det er op til det enkelte anbringelsessted om nedenstående oplysninger skal udfyldes.
a. Eventuelt medarbejdernes refleksion og supplerende oplysninger
Beskriv, hvorvidt der ved refleksion er elementer i forløbet, der eventuelt kunne være håndteret anderledes.
b. Eventuelle supplerende oplysninger
Supplerende oplysninger af betydning for indgrebet
Beskriv forhold af betydning af episoden, fx hændelser i den senere tid i barnets/den unges liv eller særlige
forhold på anbringelsesstedet.
Opfølgning i forhold til barnet/den unge.
Beskriv hvordan der er fulgt op på episoden ift. barnet eller den unge.
Opfølgning i personalegruppen.
Beskriv hvordan hændelsen/indgrebet er evalueret/planlægges evalueret i personalegruppen.
Fremtidige planlagte eller iværksatte forebyggende foranstaltninger
Beskriv hvorvidt og hvordan der som opfølgning på episoden er planlagt eller iværksat foranstaltninger for at
forebygge lignende situationer fremover.
Andre supplerende oplysninger eller kommentarer